8 495 läst ·
108 svar
8k läst
108 svar
Dålig värme i golvslingor!
När jag spolade slingorna så kopplade jag trädgårdsslangar i ändstyckena på fördelarna och stängde inkommande vatten till denna cantral. Vilket gör att jag endast spolade runt vatten här och inte i övriga huset.O Ovation skrev:
Har du kollat att pumpen snurrar på axeln?H Henrik.An skrev:Du tolkar den helt rätt! Kallare innan blandningsventil, varmt efter cp, varm tilloppsfördelare, kall returfördelare och kallt hela vägen tillbaka.
Det känns som att Cirkulationspumpen avger den värmen jag känner..?
Slingorna är spolade i förrgår.
Jag stängde alla radiatorer i huset, öppnade bypass på fördelare och då blev returfördelare varmare. När jag sedan stänger bypass igen så blir det kall retur igen
Öppnat skruven i mitten och kännt på pump hjulet med en mejsel.
Kanske är det fel på blandmingsventilen..
Om du provar att sitta o h vrida den fram och tillbaka medans du håller handen på röret ovan pumpen, känner du någon tillstymmelse till förändring på temperaturerna i röret eller ljudförändring på flödet?
Om du provar att sitta o h vrida den fram och tillbaka medans du håller handen på röret ovan pumpen, känner du någon tillstymmelse till förändring på temperaturerna i röret eller ljudförändring på flödet?
Tydlig förändring. Med handen ovan pump och jag vrider den till lägsta så blir det iskallt. Även flödet/ljudet ändras tydligtO Ovation skrev:
Du kan även plocka isär blandningsventilen och rengöra den för att säkerställa att det inte finns skit i den.
Kolla bruksanvisning: https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520
Kolla bruksanvisning: https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520
Kan härmed berätta att jag hållt på hela jävla dagen med det här. Det blev så att eftersom röret innan blandningsventilen var kallare så plockade jag isär skarvning en där originalrör möter 15 pexrör. Där kopplade jag på gardena och försökte spola. Händer inget. Stopp i röret alltså!
Nu, efter flera månaders av huvudkli, så kan jag meddela att röret innan blandningsventil och alla returslingor är varma!
Tack för er hjälp! Jag lär återkomma om det händer något mer.....
Nu, efter flera månaders av huvudkli, så kan jag meddela att röret innan blandningsventil och alla returslingor är varma!
Tack för er hjälp! Jag lär återkomma om det händer något mer.....