O Ovation skrev:
När du ska lufta den där fördelaren så finns risk att du enbart får vatten ur värmesystemet.
Du måste säkerställa att du endast kan få vattnet genom fördelaren från ett håll.
Och pressa ut vattnet genom avtappningen ej på luftningsvemtilen.
När jag spolade slingorna så kopplade jag trädgårdsslangar i ändstyckena på fördelarna och stängde inkommande vatten till denna cantral. Vilket gör att jag endast spolade runt vatten här och inte i övriga huset.

• Gilla
Ovation
  • Laddar…
O
H Henrik.An skrev:
Du tolkar den helt rätt! Kallare innan blandningsventil, varmt efter cp, varm tilloppsfördelare, kall returfördelare och kallt hela vägen tillbaka.
Det känns som att Cirkulationspumpen avger den värmen jag känner..?
Slingorna är spolade i förrgår.
Jag stängde alla radiatorer i huset, öppnade bypass på fördelare och då blev returfördelare varmare. När jag sedan stänger bypass igen så blir det kall retur igen
Har du kollat att pumpen snurrar på axeln?
Öppnat skruven i mitten och kännt på pump hjulet med en mejsel.

O Ovation skrev:
Har du kollat att pumpen snurrar på axeln?
Öppnat skruven i mitten och kännt på pump hjulet med en mejsel.
Ja, den snurrar

O
Kanske är det fel på blandmingsventilen..
Om du provar att sitta o h vrida den fram och tillbaka medans du håller handen på röret ovan pumpen, känner du någon tillstymmelse till förändring på temperaturerna i röret eller ljudförändring på flödet?

O Ovation skrev:
Kanske är det fel på blandmingsventilen..
Om du provar att sitta o h vrida den fram och tillbaka medans du håller handen på röret ovan pumpen, känner du någon tillstymmelse till förändring på temperaturerna i röret eller ljudförändring på flödet?
Tydlig förändring. Med handen ovan pump och jag vrider den till lägsta så blir det iskallt. Även flödet/ljudet ändras tydligt

O
Då snurrar ju vattnet!

O
Nu ska du bara få vattnet in i fördelaren.
Om du kör den så sänk pump hastigheten till minimum och se om den börjar ta in vatten från systemet för uppvärmning

O
Du kan även prova att stänga av pumpen i golvvärmen och se om trycket från huvudpumpen orkar cirkulera in vatten i systemet

O Ovation skrev:
Nu ska du bara få vattnet in i fördelaren.
Om du kör den så sänk pump hastigheten till minimum och se om den börjar ta in vatten från systemet för uppvärmning
Jag provar! Har även stängt till radiatorerna för att vattnet ska leta sig till golvvärmen. Bra eller dålig idé?

O
Bra för att testa, men dålig för att hitta jämn balans

O
Om du får det att trycka in vatten nu så är primärtryck et för lågt. Och få kan det sluta snurra när du öppnar radsidan

O Ovation skrev:
Om du får det att trycka in vatten nu så är primärtryck et för lågt. Och få kan det sluta snurra när du öppnar radsidan
Förstår att d t är dåligt för balansens skull. Just nu vill jag bara veta att det går att få detta till att fungera.
Vad menas med primärtryck?

O
Trycket i ledningen från CP i bvp till pump på golvvärmen

• Gilla
Henrik.An
  • Laddar…
Kan härmed berätta att jag hållt på hela jävla dagen med det här. Det blev så att eftersom röret innan blandningsventilen var kallare så plockade jag isär skarvning en där originalrör möter 15 pexrör. Där kopplade jag på gardena och försökte spola. Händer inget. Stopp i röret alltså!
Nu, efter flera månaders av huvudkli, så kan jag meddela att röret innan blandningsventil och alla returslingor är varma!
Tack för er hjälp! Jag lär återkomma om det händer något mer.....

• VVS-arbete med blå ventiler och pexrör i en öppen inspektionslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spillt svart innehåll i vask med diskborste, diskmedel och Gardena slanganslutning.
    Skapa konto
  • Grön-svart Gardena slang mot en smutsig bakgrund, tyder på arbete med stopp i vattenrör.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.