K klimt skrev:
2. Felet ger ersättning som då kan föras vidare till tidigare ägare
Det ör inte så att det per automatik räknas som ett ersättninbart fel mot nästa instans bara för att det döms så i första ledet. Det blir en helt ny process.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ör inte så att det per automatik räknas som ett ersättninbart fel mot nästa instans bara för att det döms så i första ledet. Det blir en helt ny process.
Det stämmer. Men jag skrev kan föras vidare. Det troliga är att det tolkas lika i nästa ärende, om inte det är fallet så än mer troligt i högre instans

• Gilla
Ghibli
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det stämmer. Men jag skrev kan föras vidare. Det troliga är att det tolkas lika i nästa ärende, om inte det är fallet så än mer troligt i högre instans
Tack för alla svar. Det aktuella huset är ute till försäljning igen sedan några månader. Tittade på bilderna. Kan fortfarande inte minnas eller ana var den omnämna pumpen/pumphuset kan finnas. Eller funktion för den. Men såg iaf att uteplatsen framför huset, vid uppfarten (trädäck) ska vara byggd 2022. En del av uppfartens backe har klätts in med liknande träribbor som uteplatsen, sannolikt i samma veva. Andra sidan av vägen upp har fått ny yta (täckbark?) med vad jag kan se någon markduk under. Dock svårt att se utifrån bilder om/hur djupt man grävt vid dessa byggen.

Så de kommer alltså med detta krav nu inför sin egen försäljning? Märkligt. Eller har de insett att de inte kommer att få tillbaka vad de lagt ut på huset, och nyttjar dig igen.

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
G Ghibli skrev:
Tack för alla svar. Det aktuella huset är ute till försäljning igen sedan några månader. Tittade på bilderna. Kan fortfarande inte minnas eller ana var den omnämna pumpen/pumphuset kan finnas. Eller funktion för den. Men såg iaf att uteplatsen framför huset, vid uppfarten (trädäck) ska vara byggd 2022. En del av uppfartens backe har klätts in med liknande träribbor som uteplatsen, sannolikt i samma veva. Andra sidan av vägen upp har fått ny yta (täckbark?) med vad jag kan se någon markduk under. Dock svårt att se utifrån bilder om/hur djupt man grävt vid dessa byggen.
En märklig och ovanlig historia. Det kan vara som Hempularen säger att säljaren inte får ut det pris som man hoppas på, vilket i och för sig inte är ovanligt i dessa osäkra tider. Då försöker man få ut något av er som tidigare ägare som kompensation. Från TS beskrivning är det inte enkelt att förstå vad ”skadan/felet” är och om er köpare hanterat det korrekt, men det mesta talar för att det inte finns möjlighet till framgång för er köpare. Då är det klokt att inte reagera utan vänta på att köparen går till domstol, vilket inte är troligt.

• Gilla
Ghibli
  • Laddar…
K klimt skrev:
En märklig och ovanlig historia. Det kan vara som Hempularen säger att säljaren inte får ut det pris som man hoppas på, vilket i och för sig inte är ovanligt i dessa osäkra tider. Då försöker man få ut något av er som tidigare ägare som kompensation. Från TS beskrivning är det inte enkelt att förstå vad ”skadan/felet” är och om er köpare hanterat det korrekt, men det mesta talar för att det inte finns möjlighet till framgång för er köpare. Då är det klokt att inte reagera utan vänta på att köparen går till domstol, vilket inte är troligt.
Ja, jag vet inte mer än det jag fick till mig i fredags, per mail från advokaten. Har återgivit det i princip så mycket jag vågar utan att publicera hela brevet här. Felet ska ha varit omöjligt att upptäcka utan att "gräva upp hela uppfarten".Ett slukhål ska ha bildats, pga att stenkista enl uppgift saknats. Och så ett pumphus som har förstörts då. Och därtill rätt mycket pengar som vi uppmanas betala innan månadens slut, annars "kan köparen komma att vidta vidare rättliga åtgärder". Det har inte sovits jättebra i helgen.

Redigerat:
D D_Anders skrev:
Återigen har de en enorm uppförsbacke. Bara en sån sak som att ni inte fick möjlighet att besiktiga felet och följdskador före åtgärd borde göra det halvt omöjligt för de att vinna.
Tänker likadant. Upptäcker man ett allvarligt fel ( slukhålet) så kontaktar man väl säljaren omedelbart och inte först lagar skadan för att senare kontakta säljaren och komma med krav. Jag hade definitivt bestridit kravet.

• Gilla
globaljuggler och 2 till
  • Laddar…
G Ghibli skrev:
Det har inte sovits jättebra i helgen.
Bestrid och släpp det tills det eventuellt kommer en tingsrättsstämning.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
G Ghibli skrev:
Ja, jag vet inte mer än det jag fick till mig i fredags, per mail från advokaten.
Advokat eller jurist?
G Ghibli skrev:
Har återgivit det i princip så mycket jag vågar utan att publicera hela brevet här. Felet ska ha varit omöjligt att upptäcka utan att "gräva upp hela uppfarten".
Enligt deras skrivelse ja, men det behöver ju inte stämma.
G Ghibli skrev:
Ett slukhål ska ha bildats, pga att stenkista enl uppgift saknats. Och så ett pumphus som har förstörts då.
Ett pumphus som du inte ens känner till...
G Ghibli skrev:
Och därtill rätt mycket pengar som vi uppmanas betala innan månadens slut, annars "kan köparen komma att vidta vidare rättliga åtgärder".
"Kan köpare komma att" ...
Förmodligen kommer inte köparen ta det vidare, men de försöker såklart skrämmas.
Avvisa.
G Ghibli skrev:
Det har inte sovits jättebra i helgen.
Det har jag full förståelse för.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Advokat eller jurist?

Enligt deras skrivelse ja, men det behöver ju inte stämma.

Ett pumphus som du inte ens känner till...

"Kan köpare komma att" ...
Förmodligen kommer inte köparen ta det vidare, men de försöker såklart skrämmas.
Avvisa.

Det har jag full förståelse fö
Advokat - i övrigt ja, på allt typ )

Fairlane
Det kan ju vara att köparen har en släkting eller kompis som är advokat som skrivit brevet. Det skrämmer mer, men förhoppningsvis är vederbörande klok nog att avråda till att gå vidare.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Mitt råd ( vilket jag hade gjort själv) är att bara bestrida i sin helhet utan att gå in i någon som helst argumentation i frågan.

• Gilla
Bart och 6 till
  • Laddar…
Purre
G Ghibli skrev:
Och så ett pumphus som har förstörts då.
Kan det vara en LTA/LPS-anläggning som syftas på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.