39 875 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Ingen aning - Men hon var så stolt över ledningen. SVK är nog den mest inkompetenta myndigheten som finns och de samlar våra miljarder på hög. Värre bovar än bankerna.Micleg skrev:
De bara titta på hur snyltländerna käkar upp elen.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Skamliga vindkraften som stör hela produktionen och priserna.
Lite allvar också, eftersom jag ändå jobbar hemifrån så kan jag tulla på vedförrådet. Med morgondagens elpriser så lönar det sig rätt bra att elda i kaminen. Särskilt som veden är gratis (förutom blod, svett och tårar - jag tar i snitt ned ett träd om året på tomten, de växer som ogräs).pacman42 skrev:
Framgår inte var vi importerade. Övertygad om att det var söderut eftersom dom sa på nyheterna att priserna i Finland var mycket högre än i Sverige och elen dras ju till högre priser.F fribygg skrev:
Vi har ju många anslutningar till Norge, Danmark, Polen, Tyskland och Finland (med flera säkert).
Visst kan det varit söderifrån, men likafullt behöver vi ha kablar till våra grannländer eftersom vi har otillräcklig egen produktionskapacitet för en sån här vanlig februaridag.Micleg skrev:
Lämpliga älvar finns det inte så gott om. Av de som inte är utbyggda (även om två av de fyra är lite utbyggda) så är det enbart Vindelälven som har bra förutsättningar. För att dämma de övriga tre så måste man skapa rejäla dammar i flacka landskap. De kraftverks om finns i Umeälven (nedströms Vndelälven) och i Piteälven är också byggda i flacka landskap, detta gör att de inte kan lagra något vatten och de kan därför inte användas för att reglera elförbrukningen. Visserligen påverkas kraftverket efter ett antal timmar av reglering högre upp (i Umeälvens fall), men det är inte alls lika lönsamt.F fribygg skrev:
Torne älv är än mer komplicerad som gränsälv. Ingen av de tre älvarna i Norrbotten har några större naturliga dammar som man kan nyttja.
Så om vi skulle ändra oss om utbyggnad av älvarna så är det egentligen bara Vindelälven som är intressant att bygga ut.
Så slutsatsen är att det blir kärnkraft i så fall. Jag tror knappast att någon skulle ändra beslutet om Vindelälven heller.
Palme stoppade utbyggnaden av Vindelälven efter massiva protester från hela landet. Jag tror inte att det går att riva upp detta utan en enorm svekdebatt. Det krävs nog 50 år till åtminstone.F fribygg skrev:
De partier som vann valet på att de ville bygga mer kärnkraftR Rullponken skrev:
Svårt att veta säkert, men gissar att du menar de partier som numera styr kungliga huvudkommunen och även kungliga huvudlänets landsting. De som har språkrör som går till val på att stänga ner ännu mer kärnkraft/elsystem. Samma rödgröna gäng som styr (nedmonterar?) Göteborg och Malmö.Mats-S skrev:
Vad kom man fram till egentligen i frågan om påståendet att "Stockholmare är smartare än lantisar"...
Var det en fråga till mig?C Carin Larsson skrev:
Jag har inte en aning vad Busch lovat.
Men det skulle inte förvåna mig med tanke på att alla politiker håller på och lovar så fort de öppnar munnen om man skall generalisera och överdriva grovt.
Om man fortsätter generalisera vet vi alla att man inte kan lita på att det politiker säger bokstavligen, kommer att genomföras.
Men ang Busch, (om hon nu sade så) så tycker jag inte det är henne man kan skylla på när hon inte ens fick 10% av rösterna. Snarare är det väl väljarna som är ansvariga. Över 90% av dem röstade ju emot Busch.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Vad är "snt"? På Nordpool är det typ samma pris som SE3 (inom kurvpixelupplösningen) utom några kvartar innan morgondoppet (auto-correct). Moms?pacman42 skrev:
Då blir nog 2kr/ kWh det nya normala i februari, tills ordentligt med ny storskalig baskraft byggts.pacman42 skrev: