Magnus E K Magnus E K skrev:
Elen imorgon är mycket billigare på kontinenten än här hemma (under 60 öre/kWh i Frankrike t ex).
Borde vi ha flera kablar så att priserna jämnar ut sig och fransmännen får tillgång till vår vattenkraft?

F fribygg skrev:
Det rimliga är ju att låta folk välja själva, många vill ha tryggheten med låsta räntor och fast pris på elen och vem är då du @Micleg att missunna dem detta eftersom de själva betalar?
Det är i princip en försäkring där någon annan tar risken. Om någon är dum nog att ge dig möjlighet att köpa i princip obegränsade mängder el till lågt pris när börsen är svindyrt så är det deras problem. De är proffs och vet riskerna. Oftast producerar de också el själva så det värsta som händer är att de inte kan sälja el till det höga priset

Vid månadsmedel är det kollektivet som betalar om du missköter dig, och det lär fullt av amatörer som inte förstår hur priserna fungera. Flera som har månadspris tror att det lönar sig att konsumera mindre delar av dagen då det är högt pris. Det borde avskaffas och alla kunderna få kvartspris (eller byta till fasta avtal).

B Boende45 skrev:
Elfakturan för januari har precis landat i Kivra eller den fysiska brevlådan och den blir en chock för många, speciellt de som inte har koll.

Både förbrukning och det rörliga elpriset ökade för de flesta som bor i hus och har någon form av eluppvärmning i januari.

En tredjedel in i februari och så här långt är både priset och kylan ännu värre än för januari!

I morgon 10 februari går dygnspriset för el över 2 kr / kWh för samtliga fyra elområden.

Det har inte hänt på över 2 år och kylan ska enligt experterna hålla i sig flera veckor till.

Hur parerar ni det här?

Ni som har kvartspriser bör inte ladda bilen öht i morgon och det blir smörgåsar till middag?

Vi som har rörligt elpris, månadsmedel, får det inte mycket roligare.
Risken är stor för alla att februaris elräkning blir ännu högre än januaris.
Exakt vad ska folk vara förbereda på?

Jag är så genuint trött på alla dessa diskussioner om elpriset. Högt? Jämfört med vad? Hur det var en gång i tiden? Eller Jämfört med vad? Vad Jämför ni med när ni säger högt?

Och igen, vad ska vi vara förbereda på? Sitta under en filt med värmeljus? Tända spritköket och koka ravioli?

Problemet här, som med så mycket annat är att folk är fan dumma i huvudet!!
Senast nu nån snyfthistoria om nån som fått 14tusen i elräkning för ett hus med direktverkande el. Även munken som levt under en sten i Burmas djungel har inte missat att det kan vara svajigt.. agera! Egen ansvar!! Man köper LLVP för under 6tusen kronor!!

Ha inte 24grader varmt inne oavsett elpris. Sätt på dig strumpor och långärmat.

Jag orkar fan inte med domedagsdiskussioner som till 99% är baserat på människors dumhet och oförmåga att använda hjärnan!

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Borde vi ha flera kablar så att priserna jämnar ut sig och fransmännen får tillgång till vår vattenkraft?
Har inte räknat på om det är lönsamt (kablarna är ju inte gratis) men det skulle sänka priserna när det är sån här vinterkyla i alla fall, och såna här perioder kommer mer och mer dominera elkostnaden för hela året.

B bjorwen skrev:
Man köper LLVP för under 6tusen kronor!!
OT: eller en kvalitets pump för det dubbla eller trippla eftersom man numer inte får installera luft/ luft själv

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Ökar utgifterna måste inkomsterna öka. Mer övertid får det bli.

• Gilla
ShaMado
  • Laddar…
MultiMan
En av anledningen till min höga räkning är att det uthålligt varit -25-30C och då ger en LLVP inte något tillskott. Därför 15C när alternativen går in.

Väldigt glad att bergvärmen blev installerad i höstas. Lägre räkningar dec & jan än förra året. Kanske även lite lägre i februari, även om det är avsevärt kallare & har nu elbil.

Magnus E K
MultiMan MultiMan skrev:
En av anledningen till min höga räkning är att det uthålligt varit -25-30C och då ger en LLVP inte något tillskott. Därför 15C när alternativen går in.
Skaffa bättre LLVP. Här är det visserligen bara -14 just nu men min LLVP (8 år gammal) öser på med värme just nu (drog ner förut de dyraste timmarna så nu går den för fullt). Svårt att tro att den skulle sluta funka helt bara för att det blev ytterligare 10-15 grader kallare. Torr luft gör att den inte behöver gå ner i avfrostning så ofta heller.

F fribygg skrev:
Det rimliga är ju att låta folk välja själva, många vill ha tryggheten med låsta räntor och fast pris på elen och vem är då du @Micleg att missunna dem detta eftersom de själva betalar?
Tror du missade att personen i fråga njuter av att skita i elpriser och förbrukning. Solidariskt? Han skriver ju att han inte betalar mer för denna säkrade kostnad utan kommer undan billigare (i alla fall i fantasin) utan rörligt pris.

Bryr mig inte ett smack om att någon kommer undan billigare men syftet med alltihop är att få människor att hushålla med elen men det är verkningslöst när 90% inte har rörligt pris.

• Arg
Nalleman64
  • Laddar…
R Rullponken skrev:
Fast är det verkligen totalt irrelevant att sittande regering, efter 4 år vid makten, nu har historiskt höga elpriser? Jag säger inte ens att nedmontering av elsystemet var rätt beslut men man kan ju tycka att det är högst relevant för borde ju rimligtvis finnas i alla fall något de kan göra om det är prioriterat. Sen om du tror att tidöpartierna INTE består av maktkåta politiker så är du naiv.
Regeringen har höga elpriser?? Såvitt jag vet säljs elen på en sk marknad i ett nätmonopol.
Vad ska politikerna göra åt priserna? Säga till t.ex tyskarna att dom inte får göra el med dyr gas?
Dessutom har vi gjort oss beroende av intermittent elproduktion.
Det är väl självklart att nedmonteringen av elsystemet var ren idioti och borde renderat i ansvarsutkrävande, men nu går ju politikerna fria oavsett hur korkade beslut dom fattar.
Politikernas främsta uppgift ska vara att gynna landet och dess näringsliv och medborgare, inte som nu att vi fläker oss för andra länder.

• Gilla
  • Älska
videopac och 4 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Tror du missade att personen i fråga njuter av att skita i elpriser och förbrukning. Solidariskt? Han skriver ju att han inte betalar mer för denna säkrade kostnad utan kommer undan billigare (i alla fall i fantasin) utan rörligt pris.

Bryr mig inte ett smack om att någon kommer undan billigare men syftet med alltihop är att få människor att hushålla med elen men det är verkningslöst när 90% inte har rörligt pris.
Varför ska inte den som vill få låsa elpris och ränta?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Effekten av en ny kabel till Finland.

• Spotpriser på el i olika svenska regioner för 9 februari med jämförelse av priser för imorgon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ska inte den som vill få låsa elpris och ränta?
Vad var det du inte förstod kring mitt resonemang om effekten på förbrukningsbeteendet?

Men elbolagen är ju inte idioter varför dom kommer sätta ett snittpris som är högt kommande månader. Någon ska betala.

F fribygg skrev:
OT: eller en kvalitets pump för det dubbla eller trippla eftersom man numer inte får installera luft/ luft själv
Får.. lurviga djur, frekvent förekommande på ö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.