D daVinci skrev:
Och nu är det 17 öre/kWh. Tysklandspriserna omöjliggör ju mer elproduktion.

Sverige kommer ju tvärtom få lägga ned elproduktion och det skall vara så här. Minska elproduktionen så vi får upp elpriserna.

S
Positivt överraskad av februari elräkning måste jag säga.
Förvisso några dagar kortare beräkningsperiod, men jag hade förväntat mig dyrare än januari.

Men icke! 1000 kr mindre blev det.

Z Zodde skrev:
Nej, det är inte felaktigt. Om du inte klarar av å förmedla VAD som du anser är fel, så vi kan leda in dig på rätt spår, blir det hela meningslöst.

ALLA inom samma prisområde får samma pris. Har tyskarna ett högt inhemskt pris kan de ju betala bra för elen de lägger bud på i SE4. (Alltså el som Sverige exporterar) Detta gör att ALLA producenter får bra betalt i SE4 mens konsumenterna må slanta upp.? Hur trodde du det fungerade?
Mellanskillnaden går till ägarna av kabeln mellan de båda prisområdena. Hade du haft rätt hade båda haft samma pris. Så är sällan fallet då de på den dyra sidan köper tills kabeln storknar. Elproducenterna på den billiga sidan får producera mer, men de får inte priset på den dyra sidan. Varför läser du inte på?

Mats-S Mats-S skrev:
Totalt irrelevant, nedmonteringen av vårat stabila elsystem sköttes av andra kortsynta maktkåta politiker, du vet mycket väl vilka dom var ... 😉
Ja, Carl Bildt sa ju redan i sin regeringsförklaring 1991 att överenskommelsen om en avveckling av kärnkraften ligger fast. Och utan Centerpartiets kärnkraftsmotstånd hade det inte blivit någon borgerlig regering 1976. Fredrik Reinfeldt öppnade för all del för vissa nyinvesteringar i kärnkraft i Alliansens energiavtal 2009, men det långsiktiga målet var fortfarande att kärnkraften skulle avvecklas: "Kärnkraftsparentesen förlängs". Så de borgerliga partierna har ända fram till december 2019 varit för en avveckling av kärnkraften.

C cbrolin skrev:
Hade du haft rätt hade båda haft samma pris. Så är sällan fallet då de på den dyra sidan köper tills kabeln storknar. Elproducenterna på den billiga sidan får producera mer, men de får inte priset på den dyra sidan
Exakt samma pris blir det sällan i olika länder då alla länder har mer än en utlandskabel. Men prissmittan är uppenbar, märkligt att du blundar för den.
Att en högre betalningsvilja i tex Tyskland höjer priset i det exporterande (SE4) prisområdet är facts.

Men hur förklarar DU SE4 s högre pris, trots att de exporterar..?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Baltic cable från Tyskland har ju dels endast 600 MW kapacitet, men sen har den sedan rätt länge tillbaka begränsad överföringskapacitet (det är väl något fel på den, eller i ändstationerna), så taket brukar ligga på 216-217 MW, och det är ju inte så mycket.
I veckans "Information från driften" från svenska kraftnät så står det såhär:

Baltic cable är fortsatt begränsad av till följd av begränsningar i deras nät.

https://web.archive.org/web/2026031...met/kraftsystemdata/information-fran-driften/
(Jag gjorde en snap shot på webarkiv, för på måndag är denna sida borta, eller rättare sagt, har nytt innehåll.

Så det är kanske inte något tekniskt problem med kabeln eller ändstationerna, utan på nätet den är ansluten till.

Magnus E K
Dags att ändra trådens rubrik till:

Dagspris på under 25 öre per kWh imorgon! Är ni redo?

• Haha
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Dagspris på under 25 öre per kWh imorgon! Är ni redo?
Jag bryr mig inte så mycket, förutom att jag kommer att ladda bilen för endast energiskatt, (delvis, en del av laddningen kommer vara egenproducerat, så jag slipper även betala till staten och nätägaren).

S
Har noterat att dagens, och även morgondagens elpriser är rätt inverterade i förhållande till många nätbolags effekttariff som gäller under uppvärmningssäsong.

Svinbillig el när effektavgift tas ut, och dyrare när effektavgiften är låg eller 0

Ja, kass dag för batteriägarna. Dom kan inte profitera på morgonpuckeln. Bara upp 11 öre.

Lite bättre då på kvälls puckeln. Upp 55 öre.

S Snikholt skrev:
Har noterat att dagens, och även morgondagens elpriser är rätt inverterade i förhållande till många nätbolags effekttariff som gäller under uppvärmningssäsong.

Svinbillig el när effektavgift tas ut, och dyrare när effektavgiften är låg eller 0
Inte på något sätt orimligt då det är olika produkter vi betalar för.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Ja, kass dag för batteriägarna. Dom kan inte profitera på morgonpuckeln. Bara upp 11 öre.

Lite bättre då på kvälls puckeln. Upp 55 öre.
Man kan alltid profitera eftersom överföring och skatt tillsammans är så höga.

Z Zodde skrev:
Exakt samma pris blir det sällan i olika länder då alla länder har mer än en utlandskabel.
Det är inte ens ungefär samma pris. Försök inte slingra dig nu.
Z Zodde skrev:
Men hur förklarar DU SE4 s högre pris, trots att de exporterar..?
Om SE4 har högre pris än Tyskland så vore det märkligt om de exporterar dit. Är så fallet?

Jag sitter med min BRFs förbrukning och räknar på det hela.... Vilka effekter det blir när det blir lite volym på förbrukningen.

De nyinstallerade FLVP har gått på full effekt (drar 66kW) dygnet runt under januari och februari, så det blir i runda slängar 50,000kWh/mån i förbrukning från bara dessa. Vår totala elförbrukning ligger runt 100,000kWh/mån...

Trots det "extrema" elpriset under perioden så räknade jag ut att värmepumparna sparat oss runt 50,000:-/mån under denna period mot att enbart köra fjärrvärme som vi gjorde tidigare.
Ska bli spännande att fortsätta hålla koll på detta när elpriset sjunker till mer normala nivåer.

• Gilla
djac
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Om SE4 har högre pris än Tyskland så vore det märkligt om de exporterar dit. Är så fallet?
Högre pris än resten av Sverige, förutsatte att du skulle förstå det alla andra förstod…
C cbrolin skrev:
Det är inte ens ungefär samma pris. Försök inte slingra dig nu.
Det är ordentligt dyrare i Sverige pga gaspriset.
Det TROTS att vi inte har gaskraft och trots att vi exporterar, ser du inte den prissmittan är vidare diskussion meningslös då du uppenbarligen inte förstår marginalprissättning

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.