39 862 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Nej, ingen överdebitering, det är enligt reglerna och helt enkelt bara prisskillnaden gånger volymen.B Bitterhetsakademin skrev:
Och det kan vara intressant att tänka på att ifall Sverige dessa år hade haft ett enda elområde så skulle det blivit ungefär samma pengar som gått åt till motköp, pengar till vindkraft-ägarna i SE2 och SE1 .
Då skulle nog många ha bråttom att bygga vindkraft i norr, när deras produktion budas från Danmark till Litauen.
Redigerat:
Om man låter marknaden sköta sig själv, så tar det stopp när det inte längre blir vinst.S Snikholt skrev:
Och i det läget verkar vi vara nu ( ialla fall två senaste åren) då inga nya vindturbiner beställs i Sverige.
I söder är elpriset tillräckligt, men kommunerna stoppar byggen, i norr är elpriserna för låga.
Det är bra om vindkraft inte överetableras så det blir för mycket noll och negativt elpris under året.
Därför är det viktigt att inte börja med några subventioner igen.
Men jag anser väl att inte heller kärnkraften ska få några subventioner, i alla fall inte på det sättet att det premierar att kärnkraftverket trycker ut el som ingen behöver och att elpriset därmed ofta blir negativt - för då kommer en massa elproduktion skrotas.
Om staten ställer upp som garant för bättre lån, till kärnkraftsbyggaren, det är helt OK för mig.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det är den verkliga orsaken.S Snikholt skrev:
Ja i alla fall till att priset har gått ner det sista dygnet. Och det är inte värmen över Sverige, den spelar ingen större roll för prisbildningen, utan att det blivit varmare i norra kontinentaleuropa, är det som spelar roll.
Så all produktion + import över ca 62 GW (dvs nästan 10 ggr all svensk kärnkraft, som storleksreferens) räcker just denna timma imorgon (med mildare väder) till att skicka ner priset till noll/nära noll.
Och det verkar som att köparna bedömer en hygglig rusning för att köpa elektronerna även med rätt måttligt negativt pris. Demand-kurvan är ganska rak till uppåt 70GW, först därefter görs bedömningen att köptrycket minskar så mycket att elpriset måste bli rejält lågt innan köparna ställer upp på att konsumera mer.
Vi kan också se att ifall Tysklands elbehov skulle nått något mellan 68 och 72 GW (lite beroende på vilken kvart vi kikar på), så skulle priset bli över 30kr/kWh.
Och då skulle alltså de köpbuden även läggas i SE4, och ja ... ni vet vad det innebär ...
Ja, alltså det elbehovet där ingen kan kompromissa bort någon el längre bara för att den är dyr.
Men marknadsmekanismen i sig gör att en sådan situation typ inte kan inträffa.och en elbrist kan i princip inte uppstå.
Men en skadad marknadsmekanism, t.ex. att allt elpris över säg 2 kr subventioneras, tar bort detta stopp för högre konsumtion, och en riktig energibrist, dvs roterande bortkopplingar av näten, kan lätt uppstå.
Och det verkar som att köparna bedömer en hygglig rusning för att köpa elektronerna även med rätt måttligt negativt pris. Demand-kurvan är ganska rak till uppåt 70GW, först därefter görs bedömningen att köptrycket minskar så mycket att elpriset måste bli rejält lågt innan köparna ställer upp på att konsumera mer.
Vi kan också se att ifall Tysklands elbehov skulle nått något mellan 68 och 72 GW (lite beroende på vilken kvart vi kikar på), så skulle priset bli över 30kr/kWh.
Och då skulle alltså de köpbuden även läggas i SE4, och ja ... ni vet vad det innebär ...
Ja, alltså det elbehovet där ingen kan kompromissa bort någon el längre bara för att den är dyr.
Men marknadsmekanismen i sig gör att en sådan situation typ inte kan inträffa.och en elbrist kan i princip inte uppstå.
Men en skadad marknadsmekanism, t.ex. att allt elpris över säg 2 kr subventioneras, tar bort detta stopp för högre konsumtion, och en riktig energibrist, dvs roterande bortkopplingar av näten, kan lätt uppstå.
Redigerat:
Jag brukar ju hävda att elpriset i våra södra och östra grannländer smittar över till Sverige, så det i praktiken alltid blir nästan samma.
Varför händer inte det motsatta imorgon, under dessa 3 timmar, varför smittas inte Sverige SE4 av Tysklands nollpris, så SE4 också får noll eller bara några enstaka öre per kWh?
Den kan vi fundera på en stund, sätt er i små grupper och diskutera.
Varför händer inte det motsatta imorgon, under dessa 3 timmar, varför smittas inte Sverige SE4 av Tysklands nollpris, så SE4 också får noll eller bara några enstaka öre per kWh?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Kollar sällan på de där då de laddar långsamt och det blir ett himla scrollande med alla kvartar.Mikael_L skrev:
Nordpool borde jobba lite på att göra dessa diagram mer lättlästa. Jag skulle vilja ha någon form av logaritmisk skala på y-axeln (ej strikt matematiskt logaritmisk då detta förstås inte funkar för noll och negativa värden) och en fast (ej kvartberoende) skala på x-axeln, gärna med möjlighet att se flera kvartar i samma diagram.
Solkraft - inverterat pristryck söderifrån. Tyskland ett elområde.Mikael_L skrev:
Jag brukar ju hävda att elpriset i våra södra och östra grannländer smittar över till Sverige, så det i praktiken alltid blir nästan samma.
Jag gissar bara 🙂
S Snikholt skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja solpanelerna levererar bra där mitt på dagen. 34 GW.
Men visst borde dom väl kunnat dra ned på kol- och gas-förbränningen mitt på dagen.
Blev inte bara lågt pris utan en del överskott. Dom kunde även delvis strömförsörja SE4. Men bara 203 MW. Kabeln klarar mer. Kanske SvK som lagt in begränsning så att inte elpriset faller i SE4.
Men när man tittar runt kan man se en del udda saker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I Danmark (DK2) så kommer man på att solen lyser så mycket och vi kan importera billig el från Tyskland, att vi tar och eldar rejält med kol mitt på dagen.
Får tillstå att jag inte hänger med i logiken.