39 862 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Tänker flaskhalsar inte bara här dom finns, och ett elområde i DE…D daVinci skrev:[bild]
Ja solpanelerna levererar bra där mitt på dagen. 34 GW.
Men visst borde dom väl kunnat dra ned på kol- och gas-förbränningen mitt på dagen.
Blev inte bara lågt pris utan en del överskott. Dom kunde även delvis strömförsörja SE4. Men bara 203 MW. Kabeln klarar mer. Kanske SvK som lagt in begränsning så att inte elpriset faller i SE4.
Men när man tittar runt kan man se en del udda saker.
[bild]
I Danmark (DK2) så kommer man på att solen lyser så mycket och vi kan importera billig el från Tyskland, att vi tar och eldar rejält med kol mitt på dagen.
Får tillstå att jag inte hänger med i logiken.
Själv tänker jag att den enda kabeln från Tyskland faktiskt kan ha fyllts, den där tiden, SE4 importerar max där, men exporterar i andra kablar.
Baltic cable från Tyskland har ju dels endast 600 MW kapacitet, men sen har den sedan rätt länge tillbaka begränsad överföringskapacitet (det är väl något fel på den, eller i ändstationerna), så taket brukar ligga på 216-217 MW, och det är ju inte så mycket.
Men annars så tänker jag att det hela är lite mer komplicerat än att bara tänka på en kabel och elområdet på vardera sida om denna.
Både Tyskland och SE4 har ju förbindelser med en massa andra elområden, och när auktionen är slut, alla bud lagda, då ska ju någon algoritm försöka få ihop allt, som sen ska bli ett körschema för nästa dags pris och flöden.
Vidare så är ju DE ett extremt mycket större handelsområde än SE4, både vad gäller produktion och konsumtion, så det finns säkert en tendens att DE alltid påverkar SE4 mycket, medan SE4 inte "orkar" påverka DE så mycket.
Det finns minst en på forumet som har bra mycket bättre koll än mig på hur denna elhandel går till, men även har ju sagt att med den nya flödesbaserade algoritmen så har det blivit hart när omöjligt att förstå vad som händer efter budgivningen.
Baltic cable från Tyskland har ju dels endast 600 MW kapacitet, men sen har den sedan rätt länge tillbaka begränsad överföringskapacitet (det är väl något fel på den, eller i ändstationerna), så taket brukar ligga på 216-217 MW, och det är ju inte så mycket.
Men annars så tänker jag att det hela är lite mer komplicerat än att bara tänka på en kabel och elområdet på vardera sida om denna.
Både Tyskland och SE4 har ju förbindelser med en massa andra elområden, och när auktionen är slut, alla bud lagda, då ska ju någon algoritm försöka få ihop allt, som sen ska bli ett körschema för nästa dags pris och flöden.
Vidare så är ju DE ett extremt mycket större handelsområde än SE4, både vad gäller produktion och konsumtion, så det finns säkert en tendens att DE alltid påverkar SE4 mycket, medan SE4 inte "orkar" påverka DE så mycket.
Det finns minst en på forumet som har bra mycket bättre koll än mig på hur denna elhandel går till, men även har ju sagt att med den nya flödesbaserade algoritmen så har det blivit hart när omöjligt att förstå vad som händer efter budgivningen.
Jo, det verkar vara fallet, faktiskt.Mikael_L skrev:
kabeln från Tyskland faktiskt kan ha fyllts, den där tiden, SE4 importerar max där, men exporterar i andra kablar.
https://data.nordpoolgroup.com/map?...Ahead&mapDataType=DayAheadFlows&resolution=60
Effektriktningen vänder senare under morgonen och sen maxar den på 209 MW under de timmarna med lägst pris. Den huvudsakliga prispåverkan kommer då troligen genom Danmark skulle jag tro.
Idag steg gaspriset på råvarumarknaden med över 30 procent och var stundtals uppe på 42 procent över stängningskursen i fredags. Marknadsanalytiker tror på över hundra procent till i uppgång och de tyska gaslagren är nu nere på blott tjugo procent. Lyckligtvis är vintern över men elpriset kommer sannolikt bli högt under överskådlig tid.
fantastiskt....B Bitterhetsakademin skrev:Idag steg gaspriset på råvarumarknaden med över 30 procent och var stundtals uppe på 42 procent över stängningskursen i fredags. Marknadsanalytiker tror på över hundra procent till i uppgång och de tyska gaslagren är nu nere på blott tjugo procent. Lyckligtvis är vintern över men elpriset kommer sannolikt bli högt under överskådlig tid.
Och priserna verkar vara utjämnande i Sverige nu - så flaskhalsavgifter blir det nog inte heller.
Det kanske räddar ett och annat solcells-krämar bolag från konkurs, och marknaden tar fart igen.B Bitterhetsakademin skrev:Idag steg gaspriset på råvarumarknaden med över 30 procent och var stundtals uppe på 42 procent över stängningskursen i fredags. Marknadsanalytiker tror på över hundra procent till i uppgång och de tyska gaslagren är nu nere på blott tjugo procent. Lyckligtvis är vintern över men elpriset kommer sannolikt bli högt under överskådlig tid.
Det lär blir en ganska gynnsam vår för mikroproducenter.
Den Europeiska solcellsproduktionen börjar få upp farten igen nu efter vintern.S Snikholt skrev:
Så det har börjat bli svagt negativa priser, noll eller mycket lågt elpris mitt på dagarna nu.
Mina solpaneler har hittills idag gett 10,5 kWh, men då medan elpriset varit väldigt lågt, men det har fått ladda batteriet istället, så jag kommer använda gratis el ikväll istället, t.ex. runt 18-tiden, då det annars skulle kosta mig drygt 1,50 per kWh.
I SE4 toppar priset ikväll på runt 3kr, utan moms, skatter och överföring, så den sparade solelen är ju värd en delMikael_L skrev:
Den Europeiska solcellsproduktionen börjar få upp farten igen nu efter vintern.
Så det har börjat bli svagt negativa priser, noll eller mycket lågt elpris mitt på dagarna nu.
Mina solpaneler har hittills idag gett 10,5 kWh, men då medan elpriset varit väldigt lågt, men det har fått ladda batteriet istället, så jag kommer använda gratis el ikväll istället, t.ex. runt 18-tiden, då det annars skulle kosta mig drygt 1,50 per kWh.
Nej du har rätt gällande idag, ...igår och imorgon dök priset dock rejält mitt på dagen.S Snikholt skrev:
Min betraktelse får mest ses som lite generell, att nu har vi kommit in i säsongen med priser runt noll mitt på dagarna.
Vilket kanske kan vara lite roligt för de med batterier, men inte lika kul för dem med endast solpaneler.
Å andra sidan, har man elbil som går att ladda så har man ju batteriet där, på hjul.
Priset på LNG stängde på 49 procent upp och det är bara början, produktionen är stoppad och Hormuzsundet stängt.
80 miljoner ton gas skeppas årligen genom sundet och de Tyska gaslagren är i stort tömda. Nu har Iran även gått ut med att fartyg som försöker passera kommer att sänkas.
Elisabeth Svantesson flaggar för att ändra elstödet till svenska hushåll för elpriset lär skena efter detta om inte gas kan anskaffas på annat håll till rimliga priser.
80 miljoner ton gas skeppas årligen genom sundet och de Tyska gaslagren är i stort tömda. Nu har Iran även gått ut med att fartyg som försöker passera kommer att sänkas.
Elisabeth Svantesson flaggar för att ändra elstödet till svenska hushåll för elpriset lär skena efter detta om inte gas kan anskaffas på annat håll till rimliga priser.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ja, nu är det lite småpanik på den europeiska gasmarknaden igen även om det är långt långt kvar till 2022:B Bitterhetsakademin skrev:Priset på LNG stängde på 49 procent upp och det är bara början, produktionen är stoppad och Hormuzsundet stängt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur är verkar vintern vara över för den här gången i alla fall.