42 047 läst ·
1 101 svar
42k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Sån e det. Men för någon är det viktigare å få föra fram hemmasnickrade teorier (å ondgöra sig över den hemska, omänskliga marknaden) istf å läsa vad elbolagen å analytikerna skriver.pacman42 skrev:
Som jag förklarat några gånger tidigare här på ByggaHus:
Normal fyllnadsgrad är mängden vatten i magasinen. Det som det är brist på är vatten i naturen som under snösmältningen sedan hamnar i magasinen. Eftersom det inte finns överskottsvatten så pressas inte priset på elen nedåt. Det finns bara prognoser på hur mycket vatten som finns i naturen, men dessa prognoser påverkar hur mycket el man producerar i vattenkraftverken denna tid på året. Fyllnadsgraden är som sagt något annat. Det finns ett beroende. men det är mycket svagare än vad folk tror.
Fyllnadsgraden berättar om man gjort av med mer eller mindre eller normalt med vatten under hösten, vintern och tidigare våren. Hur mycket vatten som är på väg att fyllas på med är det som sedan påverkar nästa års fyllnadsgrad. Det senare påverkar priserna mer än det förstnämnda, så länge det inte blir brist i dammarna.
Om man flyttar ut så blir ju förbrukningen jättelåg.H Hybro skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit borta i ett år nu ( sedan 6 maj 2025), och min förbrukning är knappt mätbar
Men min jävla värmepump verkar inte ha kört på hela hösten/vintern så fan vet om jag ens har ett fungerande vattenburet värmesystem längre, det var kallt i vintras/våras.
Jadå.pacman42 skrev:
Här är det (avsiktligt) rätt låg nivå i bilens batteri, och huset batterier är nästan tomma som de blir efter varje natt med hyggligt höga priser att sälja vid (eller i praktiken, mest att egenförbruka elen med = ännu bättre).
Så nu laddar bilen med nästan allt som solcellerna producerar sen en dryg timme. Jag kommer nog inte hinna ladda bilen helt, utan måste gå över till att ladda husets batteri runt kl 15.
(Totalt sett hade jag i morse (typ kl 800) möjligheten att ta emot 15kWh i husets batteri och ca 40kWh i bilen, och sen till det husets egen konsumtion på kanske typ 10kWh under dagen.
Men så mycket kommer inte solcellerna att producera.
Jag tänkte försöka slippa köpa någon el, trots att det är lågt pris, för även med dagens lägsta pris, 2,7 öre, så får jag ju ändå betala nätägaren, elskatt och moms, så det kostar ju ändå 80 öre.
Så jag siktar på att ladda bilen till drygt hälften och toppa imorgon till åtminstone 80%.
Om det varit minusgrader och du har vattenburet utan backup med elradiatorer, så är väl tyvärr risken överhängande att vattenledningarna fryst sönder och du har vattenskador.D Dilato skrev:Om man flyttar ut så blir ju förbrukningen jättelåg.
[bild]
Jag har varit borta i ett år nu ( sedan 6 maj 2025), och min förbrukning är knappt mätbar
Men min jävla värmepump verkar inte ha kört på hela hösten/vintern så fan vet om jag ens har ett fungerande vattenburet värmesystem längre, det var kallt i vintras/våras.
Åker man bort så är det en ganska billig försäkring att köpa några elradiatorer och ha som backup, som iaf håller 0an.
(Jag klarade mig ett sportlov för länge sedan när jag hade oljeeldning. Den stannade då och det blev svinkallt. Men jag hade ställt ut några elradiatorer som höll nollan. Och klarade mig från sönderfrysning).
Jag har inte överjävlig överföringavgift, såhär ser det ut här:
Energiskatt fr. o.m 2026-01-01 45 öre/kWh
Elöverföringsavgift fr. o.m 2023-01-01 tills vidare 26 öre/kWh
Dessa inkl moms, dvs 71 öre/kWh
Sen finns det en del fasta avgifter, förutom för själva abonnemanget så är det en del statliga avgifter
Elsäkerhetsavgift
Nätövervakningsavgift
Elberedskapsavgift
Men dessa finns ju oavsett vad man förbrukar, off-grid är enda sättet att slippa.
Energiskatt fr. o.m 2026-01-01 45 öre/kWh
Elöverföringsavgift fr. o.m 2023-01-01 tills vidare 26 öre/kWh
Dessa inkl moms, dvs 71 öre/kWh
Sen finns det en del fasta avgifter, förutom för själva abonnemanget så är det en del statliga avgifter
Elsäkerhetsavgift
Nätövervakningsavgift
Elberedskapsavgift
Men dessa finns ju oavsett vad man förbrukar, off-grid är enda sättet att slippa.
Ska bil kul att se hur det blir med laddningen av elbil på jobbet när det blir riktiga minuspriser. Vi betalar för spotpriset. För ett tag sedan blev det full tank för några öre men då debiterades inget.
Skulle vara kul att ladda fullt och få 5kr men det är väl stopp vid gratis.
Frågan är om det är ide att köra över från bil till batteri hemma. Man slipper ju både moms och elskatt.
Blev riktigt dyrt en gång med 12 kronor för 25 kWh. Nästan 50öre kWh. Är ju uppe i en femhundring om året i drivmedel om det fortsätter 🤓
Frågan är om det är ide att köra över från bil till batteri hemma. Man slipper ju både moms och elskatt.
Blev riktigt dyrt en gång med 12 kronor för 25 kWh. Nästan 50öre kWh. Är ju uppe i en femhundring om året i drivmedel om det fortsätter 🤓
Sjukt..P Pligg85 skrev:Ska bil kul att se hur det blir med laddningen av elbil på jobbet när det blir riktiga minuspriser. Vi betalar för spotpriset. För ett tag sedan blev det full tank för några öre men då debiterades inget.
Idag toppar elen på nästan två kronor i elområde 3 och enligt artikeln i Dagens Industri kommer vi att få räkna med mycket höga priser framöver, vi ligger nu nära priserna i andra europeiska länder med dyr gas och kolkraft i energiproduktion som påverkas av Irankriget. Det är bara att hoppa på en rejält regnig sommar i norr så vattenmagasinen fylls.
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Den här tråden handlar om hur ni hanterar de höga elpriserna. Skippa politik tack!
/Moderator
/Moderator
Redigerat:
Själv kommer jag att hjälpa till med fyllningen av vattenmagasinen, nu har solcellerna gett hela dagsbehovet varje dag i över en månads tid, och batteriet ser till att jag inte behöver köpa på natten heller.B Bitterhetsakademin skrev:Idag toppar elen på nästan två kronor i elområde 3 och enligt artikeln i Dagens Industri kommer vi att få räkna med mycket höga priser framöver, vi ligger nu nära priserna i andra europeiska länder med dyr gas och kolkraft i energiproduktion som påverkas av Irankriget. Det är bara att hoppa på en rejält regnig sommar i norr så vattenmagasinen fylls.
Så jag hjälper till med magasinuppfyllnaden så gott det går.
Detta kommer ju att räcka framåt september, sen kommer jag sakta få börja köpa lite mer allteftersom vintermörkret kommer närmare.
Men då har jag dragit mitt strå till stacken - ni kan tacka mig nu, om nu vill