Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du någon skulle ha kikat lite på pris och produktion och sånt, så skulle du upptäckt att det inte förändrade priset nästan något när O3 snabbstoppade, inte heller när den startade igen osv.
Andra tolkar skeendet annorlunda; "Elpriset stiger efter oväntat stopp i reaktor"

https://www.svd.se/a/aJb1j5/ovantat-fel-karnkraftsreaktor-ur-drift

G Guzzen1 skrev:
Jasså, Jag hade en eluppvärmd kåk på 80 och 90 talet och jag visste månad till månad vad priset skulle bli därför att priset var hyfsat stabilt. Det hoppade inte upp och ner som nu.
Precis som så mycket annat i vår värld har även oljan sin historia och den historien kan kanske ge en del svar.

Under andra delen av 1800-talet började oljefynden bidra till ökat välstånd även om det var måttligt med våra ögon.
Under första halvan av 1900-talet blev oljan global och skapade välstånd i Mellanöstern, från andra halvan av 1900-talet driver oljan världsekonomin.
1973 utbröt krig mellan Israel och flera arabstater och för första gången använder man oljan som vapen genom att kraftigt minska produktionen, oljan hade blivit ett politiskt maktmedel. Resultatet blev höga energipriser, börsfall, hög inflation och ransonering i vissa länder. Alla som har åldern inne minns nog detta.

Världen förstod plötsligt hur sårbara vi var med vårt energiberoende och att det inte finns någon garanti för billiga energipriser.

Oljekrisen 1979 gav en ökad insikt om hur energipriser kunde svänga kraftigt och snabbt.

Någon gång runt 1980- talet och framåt började medvetenheten växa om att fossilt bränsle hade ett miljö- och klimatperspektiv. 1997 slöts ett avtal mellan ca 150 länder som innebar att länderna skulle minska sina utsläpp av växthusgaser, det s.k. Kyoto avtalet.

2000-talet innebar ett ökat fokus på fossilberoende och hållbarhet när man förstod att det inte var den källa till välstånd som man en gång trott. Oljepriset reagerade snabbt på världshändelser i båda riktningar och man insåg att oljeberoendet är riskfyllt, både ekonomiskt och miljömässigt.

I början på 2000-talet började man även spekulera i när oljan tar slut, begreppet peak oil introducerades. Det betyder oljetopp, inte att oljan tar slut men att man nått en topp i produktionen. Men människan är innovativ och omkring 2010 började man med fracking i USA, en förfärlig metod för miljön men USA är närmast självförsörjande idag på energi.
Sedan har vi ju uppfunnit kärnkraft som har sin egen historia inom vår energiförsörjning.

Människan är uppfinningsrik eller hur?

Men fortfarande kvarstår frågan "Hur skapar vi energi som är stabilt, tillgängligt, billigt och hållbart för miljön - samtidigt?

Ingen har ännu hittat en lösning...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Jag har sett helt andra uppgifter på elförbrukning om alla skulle köra elbil, så dina siffror tar jag med en rejäl nypa salt.
OK.
Lycka till i livet.

M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ett fritt land, du får hata Sverige hur mycket du vill, jag kan inte hindra dig, möjligen försöka påverka dig att tycka bättre om Sverige.

Själv är jag oerhört patriotisk, jag tycker, förutom kalla vintrar, att det är det bästa landet att leva i, jag får vara lycklig att jag vann i födelselotteriet och föddes här.

Och jag jobbar ständigt, i viss mån, på att förbättra Sverige, bl.a. genom att diskutera emot icke-patrioterna.
Eller kanske plocka upp något skräp på gatan och lägga i en papperskorg, eller stanna och hjälpa någon som fått motorstopp.
Ja allt det där gör jag och har gjort, och mycket mer.
Det är folket som bygger ett land, inte politikerna.
I det här inlägget har du fångat mig. Inte ofta jag håller med dig men här gör jag det. Är nog själv en patriot och älskar mitt land. Skulle önska att även de politiker jag har att välja på skulle sätta både landet och folket först. Just nu så hittar jag inga som gör det. Därför är jag nog desillusionerad 😏

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Lycka till i livet.
Men om man räknar in hela Nordpool, EPEX mfl...
Då blir det ändå en del energi, som till del med nuvarande system kommer laddas med fulel.

Väl medveten om att ni pratade Sverige - så se det inte som något angrepp på ditt påstående.
Bara en fundering.

Mikael_L
K Kluffe skrev:
Andra tolkar skeendet annorlunda; "Elpriset stiger efter oväntat stopp i reaktor"
[länk]
Vilket alltså är fel, igår och idag sjunker elpriset, nu är elpriset ungefär hälften mot för vad det var dygnet innan O3 stängde ner.

Ett tips, kolla fakta, i alla fall fakta som är så här lätt att kolla.

Redigerat:
Mikael_L
A Abies koreana skrev:
Ingen har ännu hittat en lösning...
Nåja, det blir solkraft, men på vägen dit (för det är ett tag i framtiden) så måste vi nog satsa på att bygga alls slags kraft som är fossilfri.
Och det är ju inte bara det fossila som används för eltillverkning som ska bort, utan det är även enorma mängder av fossilt som används som primär energikälla.

Så det finns inget sol ELLER vind ELLER kärnkraft ELLER ...
Utan det är bara att bygga av alla kraftslag, men lite olika beroende på land/geografiskt läge osv.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket alltså är fel, igår och idag sjunker elpriset, nu är elpriset ungefär hälften mot för vad det var dygnet innan O3 stängde ner.

Ett tips, kolla fakta, i alla fall fakta som är så här lätt att kolla.
I söndags så blåste det inte, nu blåser det (åtminstone här i Sthlm). Jag hittar inte statistiken för vindkraft på SVK, men är det inte detta som dragit ned priset från igår? En sådan förändring slår ju potentiellt mer än ett kärnkraftsblock när man tittar på dagsbasis.

Analytikerna som refereras till försöker prognosticera priset på sikt och hur ett nedstängt O3 påverkar detta, och då kan man varken förutsätta att det blåser eller inte blåser så den påverkan försöker de väl rensa bort när man ska beskriva vad ett nedstängt O3 i något slags snitt förväntas göra för elpriset? Du menar alltså att alla dessa har fel? Du kanske skulle söka jobb som en sådan, det är säkert bra betalt?

Mikael_L
Jomen både du och tidningen skrev
"Elpriset stiger efter oväntat stopp i reaktor"

Och båda hade ni fel.
Elpriset blev lägre.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jomen både du och tidningen skrev
"Elpriset stiger efter oväntat stopp i reaktor"

Och båda hade ni fel.
Elpriset blev lägre.
Rubriken syftade nog på att terminspriserna hoppade upp 5 öre direkt på informationen om stoppet.

Väderomslaget har större påverkan på priserna än denna bortfallna produktion. Lite synd att det inte hände när det var som kallast, hade varit ett intressant stresstest.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Mikael_L
Ja som alla förstår då, rubriken är bara ett click-bait.
Och i dessa trådar finns det tydligen massor med deltagare som går på den enkla, och upprörs.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Rubriken syftade nog på att terminspriserna hoppade upp 5 öre direkt på informationen om stoppet.
Så här står det i artikeln

”Inför tisdagen stiger elpriset tydligt på Nord Pool, även om det som vanligt är flera faktorer som påverkar.”

På Nordpool finns inga terminspriser…

Magnus E K
Z Zodde skrev:
Så här står det i artikeln

”Inför tisdagen stiger elpriset tydligt på Nord Pool, även om det som vanligt är flera faktorer som påverkar.”

På Nordpool finns inga terminspriser…
Och lite längre ner:

"Och på de finansiella marknaderna, där det framtida elpriset handlas, blev reaktionen direkt cirka 5 öre högre priser i mars."

Och under de senaste sex åren har Svenska kraftnät plockat in 168 miljarder från elkunderna och har i nuläget 85 miljarder som inte förbrukats. De pengarna väntas ta tio år att göra av med. Med andra ord en extrem överdebitering.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Och lite längre ner:

"Och på de finansiella marknaderna, där det framtida elpriset handlas, blev reaktionen direkt cirka 5 öre högre priser i mars."
My bad, missade det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.