39 864 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Troligen ökar elpriset knappt märkbart p.g.a elbilsladdningen.
Om du någon skulle ha kikat lite på pris och produktion och sånt, så skulle du upptäckt att det inte förändrade priset nästan något när O3 snabbstoppade, inte heller när den startade igen osv.
Om vindkraften i Sverige plötsligt ger 1000 MW mindre så påverkar det som regel inget speciellt heller.
Så jag tycker att du kan sluta att oroa dig.
Ifall precis alla personbilar i Sverige blev elbilar imorgon, så skulle inte ens hälften av den el vi ständigt exporterar gå åt för att ladda dessa bilar.
Om du någon skulle ha kikat lite på pris och produktion och sånt, så skulle du upptäckt att det inte förändrade priset nästan något när O3 snabbstoppade, inte heller när den startade igen osv.
Om vindkraften i Sverige plötsligt ger 1000 MW mindre så påverkar det som regel inget speciellt heller.
Ifall precis alla personbilar i Sverige blev elbilar imorgon, så skulle inte ens hälften av den el vi ständigt exporterar gå åt för att ladda dessa bilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fast jag svarade på "Självfallet inte och ska alla börja köra elbil blir det ännu dyrare, speciellt på natten om bilskrället ska laddas då. Det blir mums med effektavgifter och anbat otyg."G Guzzen1 skrev:
Vad är det för anat otyg du syftar på då?
Givetvis är det totala priset som är intressent. Om det blir 300 kr i effektavgift samtidigt som andra kostnader minskar med 300 kr så tycker jag inte effektavgifter påverkar mycket alls.
Det kan bli så att det ökar, men trots att laddning av bil belastar näten med hög effekt är det en rätt liten den av den totala mängden elenergi, så jag tror inte priset rusar.G Guzzen1 skrev:
Ja, vad är det folk accepterar och vad är alternativet?G Guzzen1 skrev:
Det alternativ som jag ser folk presentera är att kapa kablar och lämna EU. Det innebär såklart mer säker än en påverkan på elpriset.
För att något skall gå att diskutera sakligt och seriöst måste fakta vara känt och accepterat.K Kluffe skrev:
Och så länge det inte gäller så blir konsekvensen att kommunicera fakta.
Givet då att media fylls med desinformation så blir det ett oändligt arbeta att relatera fakta.
Med vad ska produktionen ökas, vindkraft? Vad ska i så fall ökas när drt inte blåser? Vad gäller produktionen har jag inget emot att den ökar, men den ökningen måste ju vara kontrollerbar för att få stabilitet, vilket vi hade innan 4 reaktorer lades ner.D daVinci skrev:Vad är det som hindrar att produktionen av el ökar om priset ökar och det gör det lönsammare med elproduktion?
Många andra produkter har sett en ökad efterfrågan. Och det har producenterna svarat på med ökad produktion. Men det skall alltså inte hända med el-produktion?
(Ja, jag förstår att det offentliga med regleringar och veton kan blockera det. Men kommer dom att göra det i förlängningen)?
Kostnadsersättning till de som tillhandahåller ett distributionsnät. Ska vi inte ha något sådant?
Eller är det någon annan som skall betala det åt dig?
Och ditt förslag är att vad?
Ska staten ta över elförsörjningen?
Och då kommer elen på något magiskt sätt bli billigare?
Närägarna får betalt även utan effektavgift, överföringsavgift heter det samt abonnenangsavgift.
Staten stod för större delen av elförsörjningen via t.ex Vattenfal före avregleringen och då var priserna stabilare än idag, dessutom lägre.
Jag har sett helt andra uppgifter på elförbrukning om alla skulle köra elbil, så dina siffror tar jag med en rejäl nypa salt.Mikael_L skrev:
Troligen ökar elpriset knappt märkbart p.g.a elbilsladdningen.
Ifall precis alla personbilar i Sverige blev elbilar imorgon, så skulle inte ens hälften av den el vi ständigt exporterar gå åt för att
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jasså, Jag hade en eluppvärmd kåk på 80 och 90 talet och jag visste månad till månad vad priset skulle bli därför att priset var hyfsat stabilt. Det hoppade inte upp och ner som nu.Mikael_L skrev:
Vad är det jag inte har en aning om, menar du?
Det fanns väl inte ens möjlighet att välja leverantör av el då?G Guzzen1 skrev:
Tänker att marknaden var bara fasta avtal, så det är helt klart en skillnad.
Men fasta avtal finns ju även idag, och är valfritt.
Jag delar hans frustration, en regering i ett land med så fint utgångsläge, som kunde ha småjusterat och optimerat, ägnar istället sin tid i huvudsak åt desinformation i elfrågan och att jävlas med minoriteter, som redan har det tufft, allt för att roa sin supportrar.Mikael_L skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fast det där visar att du har en aning om vad du hade och hur det ser ut nu, men varför det ser ut som det gör nu visar det inte.G Guzzen1 skrev:
Om du har 1 års fast pris hoppar det väl inte upp och ner. Inte mer än en gång per år iaf.G Guzzen1 skrev:
Rörligt var väl något som infördes som option under 90-talet?
Jag kommer iaf ihåg någon vinter på 90-talet där elpriset drog iväg rejält. Kommer inte ihåg orsaken men en del kollegor hade rörligt och åkte på enorma elräkningar.
Att debatterna spårar ur här tror jag främst beror på total empatilöshet i meningsutbyten.Mikael_L skrev:
Jag kom på att man borde nämna det väldigt vanliga angreppet mot sverige idag, och för att skapa ökad polarisering, är just det där med att stödja tanken på att allt har gått åt skogen i Sverige - när man fått in den känslan hos folk, då är målburen öppen för föra in det hela i nästa steg.
Det är saker som att vi har sabbat skolan, att vi har sabbat vårt energisystem, att Sverige blivit laglöst, ja det är kanske de största strömningarna.
Och det är väl knappast någon som sitter och försöker bestämma vad som ska drivas, utan man letar efter alla polariserande krafter som verkar lovande, och sen stödjer man det, vare sig det är klimatskeptiker eller miljöaktivister, eller anti-woke'are, eller feminister eller rasister.
Temat är dock för det mesta att något har gått sönder väldigt mycket i samhället, så därför kan man ofta sortera bort det mesta genom en enkel fact-check, stämmer det? Har det gått sönder?
Nej, för det mesta inte. Lägg lite band på känslorna, låt inte reptilhjärnan sköta ruljansen, utan kör på logik, fakta och framförallt, närma dig allt från "mitten", ... ha som utgångspunkt - mellanmjölk ..., från det perspektivet så avslöjar man det mesta snabbare.
Jag har med stor sorg sett hur detta forum under de senaste åren, ja skulle nästan våga säga senaste året, har börjat fyllas alltmer av dessa polariserande politiska budskapen.
Och lite intressant kan jag tycka att det är i trådarna om energi-systemet, där jag vet att vi inte har tagit sönder något, som jag får agera så mycket för att försöka få folk hur det är, och samtidigt kan jag ibland få chansen att kritisera t.ex. MP hårt för deras delaktighet i reaktor-nedläggning.
Men jag ser att allt motstånd som jag möter främst kommer från vindkraftshatare, från ryss-apologeter, från rasister osv.
Från "vänsterhåll" får jag nästan aldrig motstånd, behöver nästan aldrig visa dem hur världen ser ut, när man kikar på frågorna från mellanmjölkslandet.
Jag vet inte riktigt vad detta säger, vad det betyder, men jag identifierar lätt att fiskmåsskocken här kommer från högerkanten.
Ibland får jag chansen att gå till attack mot andra sidan, det var väl bara en dryg vecka sedan som jag fick chansen att diskutera kärnkraftens farlighet, och avfallets farlighet, med någon som verkar tillhöra miljötaliban-rörelsen. Det kändes lite uppiggande att få byta fokus för en gångs skull.
Men var vaksam över alla som larmar, de som skriker högst behöver inte ha rätt, utan ofta är det som med fiskmåsar, de stör bara och skitar ner överallt.
Exempel:
-Frustrerad BH skribent som sett rubriken på tråden: kommer in här och är förbannad på elpriserna och vill skriva av sig....
-Trådpoliserna: Öpp öpp vaddå dyr el, det skulle DU tänkt på för länge sen, du får skaffa timpris och anpassa dig. Köp ett batteri vetja.. Det är en fullt fungerande marknad, finns inga problem där. Allt är bättre än förr. Och är något ändå litegranna fel så är det Putins fel. När kriget i Ukraina är slut blir det bra igen. Somna om. Upplåt också din mark till ny vindkraft. Det är bra. Och solceller ska du köpa. EU och frihandel är bäst. Kärnkraft är dyrt, dåligt och farligt.
Titta här på alla fina grafer.
-Frustrerad BH skribent: *%#?%%&%¤#%%!!
- och såna som bara väntat på chansen: Väl talat! %&¤#"%!%&!!!!
- Trådpolisen: Jaja, nu är fiskmåsarna igång igen.....
....
Finns motsvarande exempel, när någon i all välmening berättar hur de själva hanterar det hela genom timpris, batterier och varför de anser det vara bra för miljön och whatever - men responsen blir precis som ovan fast från "andra" sidan.
Redigerat:
Det kommer vara en fråga för producenterna. Det styrs av lönsamhet.G Guzzen1 skrev:
Vad för stabilitet?G Guzzen1 skrev:
Om det är pris du talar om så är fastprisabonnemang något som ordnar det.
Och för andra kommer arbitragehendel platta till priskurvan, så länge inte staten obstruerar det. (Iom att staten beskattar och reglerar så mycket får man mycket obstruerande fördyrande effekter).
Nej, deras kostnadsersättning är just en kombination av effektavgift, överföringsavgift och abonnemangsavgift. Att det är tre komponenter är bara sättet att nyckla ut kostnaderna. (Och effektavgiften är påtvingad från staten, som du är så positiv till).G Guzzen1 skrev:
Effektavgiften bara ser till att de som nyttjar de sista resurserna betalar mer. Ni är få som gör det och då blir det mer per skalle. Inget fel i det.
Du får väl emigrera till Nordkorea då. Där sköter de offentliga allt. Vilket för er till vänster innebär att allt blir till det bästa.G Guzzen1 skrev:
Ett misslyckande givet att vi önskar minimera koldioxidutsläppen i Sverige, dessa utsläpp tenderar ju att räknas samman på landsnivå och inte på Europa-nivå. När politikerna summerade året så räknades dessa 171 000 ton koldioxid självklart in på Sveriges minus-sida, och de kände sig antagligen därefter manade att hitta på nya aktiviteter för att ytterligare trycka ned utfallet nästa år (vilket typiskt brukar innebära ytterligare skattepålagor på medborgarna och andra tillväxthämmande påhitt). Spelar ju i sammanhanget ingen roll ifall oljan i Karlshamn de facto bidrog till att minska på kolanvändningen i Polen eller gasanvändningen i Tyskland.Mikael_L skrev:
Men eftersom man inte kört verket speciellt mkt efter 2022 så är den här frågan kanske ändå ingen big deal i det stora hela.
Definitionen på elbrist ser vi ju olika på. Jag tänker så här. Vid mitten på 80-talet hade vi inte elbrist trots ett statiskt och förhållandevis lågt elpris (eftersom elmarknaden inte var avreglerad, eftersom vi löste årsvariationerna med ett så omfattande samarbete runt export och import mot framförallt Norge, och eftersom varken vind- eller sol- eller gaskraft var med och påverkade). En förenklad summering, men likväl. Numer har vi ingen elbrist om man ser till Sveriges produktion vs Sveriges konsumtion. Däremot har vi brist på billig el de delar av året när många använder som mest el, framförallt triggat av att andra länder så gärna vill köpa el av oss och därmed trycker upp vårt pris.
Ja, jag tror att ifall R1 och R2 hade körts den här dagen 2022 så hade man antagligen inte kommit fram till det var lönsamt att starta Karlshamnsverket eftersom elpriset då rimligtvis varit lägre, men vad just jag tror är väl egentligen mindre relevant i det stora hela. Jag hade hellre sett att dessa kärnkraftsblock i Sverige gått för fullt och att den genererade elen tryckt bort fossilgenererad el i länderna söder om oss. Oavsett, forskarna på Energiforsk har ju uppskattat att elpriset skulle varit 30-50% lägre runt den tidpunkten ifall KK inte hade lagts ned, och jag förlitar mig på att de bör vara de bäst skickade på att resonera sig fram till någon slags övergripande estimering. Jag är medveten om att de också estimerat att en kraftigt utbyggd havsvindkraft också skulle gett ett i medeltal liknande lägre elpris