39 846 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Inte vill du väl att Finland ska köpa el, olja och kol från Ryssland?N Nalleman64 skrev:
Sänk innomhus temperaturen och ta på en tröja om du inte har möjlighet att värma med ved, är du född 1964 ( som ditt användarnamn kanske antyder?) lär du inte få se nån mer stor kärnkrafts utbyggnad med >10 reaktorer i din livstid.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Mötte några grabbar till pensionärer som tänkte lösa problemet genom att dra en fet kabel till Frankrike (där snittpriset imorgon är under 60 öre/kWh) under natten. Tänkte hjälpa till, fast sen kom vi fram till att det är bättre att några skåningar fixar det.
Nja, förberedd på 2 kr/kWh vete fan men vi lägger alltid undan slantar att ha liggandes vid behov för vi vet att det ofta är kallt när det är vinter och att ibland sticker elräkningen iväg, främst då i december-mars. Men det kanske är det som är att vara förberedd?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
1.) Det är nog inte så mycket fråga om vad vare sig jag eller du vill.F fribygg skrev:Inte vill du väl att Finland ska köpa el, olja och kol från Ryssland?
Sänk innomhus temperaturen och ta på en tröja om du inte har möjlighet att värma med ved, är du född 1964 ( som ditt användarnamn kanske antyder?) lär du inte få se nån mer stor kärnkrafts utbyggnad med >10 reaktorer i din livstid.
2.) Varför skall jag sänka inomhustemperaturen? Jag har inga problem med att klara av mina elräkningar. Betalar totalt 1,50:-/kWh och har en fullt hanterbar elförbrukning. 6000 kWh/år i snitt de senaste 15 åren sedan LLVP installerades men kan nog bli 7000 i år med en kall januari och februari.
Om jag vill kan jag väl ta kökspannan i bruk igen men det känns inte motiverat.
3.) Huruvida jag får se någon ny kärnkraft i bruk beror nog mera på hur valet i september går än min ålder.
Äntligen ett elpris som gör ny kärnkraft lönsam. Då ökar chansen att det blir av. 😆
Dessutom sverigepris som vissa frågat efter, lika dyrt i hela Sverige.
Dessutom sverigepris som vissa frågat efter, lika dyrt i hela Sverige.
Jag har burit/släpat tillräckligt många kubik ved på skottkärra och pulka, trots stundtals -25, genom hela min uppväxt för att uppskatta arbetet associerat med ved.H Hybro skrev:
I vuxen ålder låter jag bergvärmepumpen arbeta istället och jag lägger min tid på enligt mig roligare saker.