M Mellanbarn skrev:
Äntligen ett elpris som gör ny kärnkraft lönsam.
Även vedeldning bör vara konkurrenskraftig vid dessa elpriser, dessutom bör vi som nation med mycket produktionsskog ha nån alternativ avsättning för all ved som blir över när massabruken nu blir olönsamma/ omoderna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Totalt irrelevant, nedmonteringen av vårat stabila elsystem sköttes av andra kortsynta maktkåta politiker, du vet mycket väl vilka dom var ... 😉
Spelar marginell roll hur många reaktorer vi har om bolagen får sälja elen till högstbjudande i Europa. ska vi fylla hela Sverige med elproduktion så att vi kan mätta hela Europa eller?

• Gilla
Refotsirk63 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Inte alls, faktiskt, Dvs genom att inte ändra något alls i mitt vanliga beteende.

Elpriset varierar vissa dagar är det lågt andra högt. I det långa loppet spelar enstaka dagar med högt pris ingen som helst roll. Klart att det kostar pengar. Men att det skulle bli såhär är ju inget nytt. Det har vi vetat sedan man började stänga ner fullt fungerande kärnreaktorer.

Det är inte mycket man som vanlig röstberättigad medborgare kan göra åt saken. Man kan så klart rösta på partier som vill satsa på kärnkraft i valet, eller i alla fall inte rösta på de partier som vill lägga ner ännu mer kärnkraft.
Lovade inte Busch att allt över 1,50 kr/kwh skulle staten stå för? Kritiker menade att det händer så sällan att det inte spelar nån roll.

MultiMan
P PappasHammare skrev:
Wow hela 4% ??
Är det någon felskrivning eller ironi? eller vad? Eller har du en månadslön som överstiger 100'?
Januari räkning tar 27% av min nettoinkomst. Jag har 15C inne för att minska skadorna på ekonomin.

Nuvarande regering via pensionsmyndigheten sänkte mitt bostadstillägg till i år med över 10% med motiveringen att det det kommer bli billigare boendekostnader 2026. Jag har genom det 450kr mindre per månad än förra året. Det gjorde inte det bättre direkt.

• Gilla
  • Ledsen
ShaMado och 6 till
  • Laddar…
C Carin Larsson skrev:
Lovade inte Busch att allt över 1,50 kr/kwh skulle staten stå för? Kritiker menade att det händer så sällan att det inte spelar nån roll.
Ersättningen kommer i efterskott om det blir någon.

F fribygg skrev:
Även vedeldning bör vara konkurrenskraftig vid dessa elpriser, dessutom bör vi som nation med mycket produktionsskog ha nån alternativ avsättning för all ved som blir över när massabruken nu blir olönsamma/ omoderna.
Du kan köpa hur mycket ved du vill redan idag.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Du kan köpa hur mycket ved du vill redan idag.
Jag kan dock inte sälja så mycket ved jag önskar till ett pris jag är nöjd med med nuvarande elpris..

• Gilla
Michael Meier och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag inte ska skruva i någon bil närmaste veckorna eller längre, ställer jag ned termostaterna till elelementen från 15 till 5 grader.

Eldar i täljstensugnen lite mer bara för att höja mysfaktorn.

Använder lite el ö h t.

• Älska
fribygg
  • Laddar…
Tur solen skiner, -11 så gick åt 28kWh till huset idag, men Solen producerade 39,5kWh. Känner mig nästan rik 😂 törs man ladda bilen? 🫠

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jadå genom att ha fast elpris och inte behöva bry mig om sådant här överhuvudtaget.
Haha ja du och dina gelikar bryr sig lika lite = ni får lida tillsammans senare. Eller tror du på allvar att elbolagen kommer sponsra er?

Nej det enda rimliga är att alla har kvartspris. Du har ju inte fast pris på bensinen eller mjölken.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Q
B Boende45 skrev:
Elfakturan för januari har precis landat i Kivra eller den fysiska brevlådan och den blir en chock för många, speciellt de som inte har koll.

Både förbrukning och det rörliga elpriset ökade för de flesta som bor i hus och har någon form av eluppvärmning i januari.

En tredjedel in i februari och så här långt är både priset och kylan ännu värre än för januari!

I morgon 10 februari går dygnspriset för el över 2 kr / kWh för samtliga fyra elområden.

Det har inte hänt på över 2 år och kylan ska enligt experterna hålla i sig flera veckor till.

Hur parerar ni det här?

Ni som har kvartspriser bör inte ladda bilen öht i morgon och det blir smörgåsar till middag?

Vi som har rörligt elpris, månadsmedel, får det inte mycket roligare.
Risken är stor för alla att februaris elräkning blir ännu högre än januaris.
Jag är redo. Har stängt av el och värme, gjort raggmunk och flyttar in hos grannen ikväll. Bjuder grannen på raggmunk imorgon.

Vi borde kanske oroa oss mer för och diskutera de hutlösa året runt elnätspriserna.

• Gilla
RufusHedman och 2 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Nej det enda rimliga är att alla har kvartspris. Du har ju inte fast pris på bensinen eller mjölken.
Det rimliga är ju att låta folk välja själva, många vill ha tryggheten med låsta räntor och fast pris på elen och vem är då du @Micleg att missunna dem detta eftersom de själva betalar?

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Q Qjanto skrev:
Vi borde kanske oroa oss mer för och diskutera de hutlösa året runt elnätspriserna.
Starta en tråd!

Magnus E K
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tur solen skiner, -11 så gick åt 28kWh till huset idag, men Solen producerade 39,5kWh. Känner mig nästan rik 😂 törs man ladda bilen? 🫠
Åh fan, hur mycket solpaneler har du och i vilken vinkel?

Magnus E K
L lop3r skrev:
Spelar marginell roll hur många reaktorer vi har om bolagen får sälja elen till högstbjudande i Europa. ska vi fylla hela Sverige med elproduktion så att vi kan mätta hela Europa eller?
Elen imorgon är mycket billigare på kontinenten än här hemma (under 60 öre/kWh i Frankrike t ex).

• Gilla
  • Arg
ShaMado och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.