Jag ser att SE4 importerar från Tyskland idag.

Innebär det att el-priset i SE4 åker ned till Tysklandspris?

Mikael_L Mikael_L skrev:
De har aldrig kört som effektreserv
Tråden har ju övergått till att handla om att utbilda och stoppa myter runt vår elproduktion. Efter att ha läst ditt inlägg skulle ju någon kunna fått för sig att Karlshamnsverket överhuvudtaget inte körts på många år.

Ett misslyckande för Sveriges elsystem med avseende på andel fossilgenererad kraft, 0.4% av hela Sveriges samlade koldioxidutsläpp år 2022

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
Nä det är sant, Karlshamnsverket har kört en del timmar sedan 2021, året då elprischocken för att putin startade sitt energikrig gjorde elen så dyr att det verkat kunde köra på kommersiella grunder.

Det är inte så mycket, några kortare perioder, senast som sagt var nu i Januari faktiskt.
Skulle inte Karlshamnsverket varit upphandlad som effektreserv 2021 och 2022 så skulle de troligen kört betydligt mer.

Men när de får betalt för att vara effektreserv så har de inte tillåtelse att köra kommersiellt.

Det som var lite speciellt de där två vråldyra åren var att det blev riktiga exportrekord för svensk el, så när vi hade som dyrast el så hade vi den tidernas minsta elbrist.

Det blir liksom helt tvärtom mot vad Ebba Busch stod och berättade, typ: "När det blir brist på el så går priset upp, det har med tillgång och efterfrågan att göra, som ni säkert vet".

Sånt fick man höra, medan verkligheten betedde sig tvärtom, det var ju ganska lurigt, och när man upptäcker det, så känner man sig lurad ...

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kluffe skrev:
Ett misslyckande för Sveriges elsystem med avseende på andel fossilgenererad kraft, 0.4% av hela Sveriges samlade koldioxidutsläpp år 2022
Om jag inte missförstår dig, så var det inte alls något svenskt misslyckat elsystem.

Jag kan ta ett exempel från det året, den 10/1 2022 så gick karlshamnsverkets block 3 från kl 7 på morgonen till kl 22 på kvällen.
Under den dagen så exporterades det hela tiden på utlandskablarna från SE4, varenda timme.
Mellan kl 7 och 8 i samtliga kablar, efter kl 8 började en mycket blygsam import i Nordbaltkabeln på 2,29 MW, medan i de övriga kablarna så exporterades det totalt 1109 MW (hela Ringhals 4's produktion, faktiskt).
Och dessutom låg Ringhals 3 nere vid tillfället, annars hade Sverige exporterat ytterligare 1000 MW el den timmen.

Med dessa fakta i din hand, tycker du att det verkar som att Karlshamnsverket var tvungen att köra p.ga. någon elbrist i Sverige?
Tror du att nedläggningen av Ringhals 1 och 2 gjorde det tvunget att köra Karlshamnsverket?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Professor Per Fahlén kommenterar elnätet och vindkraftsutbyggnaden. Kanske kan vara intressant att lyssna på.

• Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ja - men jag tror till och med att det är så sofistikerat att du inte kan pin-pointa att endera sidan är den som destabiliserar eller är påverkad.

Outliers, som "fiskmåsar", "antivaxxare", "klimat-terrorister", "Svärjevänner" "vänsterbliven" - tillmälen som används av båda sidor...

Det är hela poängen. Även den s.k. förnuftiga sidan bidrar till destabiliseringen.

Yuri nämner det i sina anföranden - det är en two way street.
Jag kom på att man borde nämna det väldigt vanliga angreppet mot sverige idag, och för att skapa ökad polarisering, är just det där med att stödja tanken på att allt har gått åt skogen i Sverige - när man fått in den känslan hos folk, då är målburen öppen för föra in det hela i nästa steg.

Det är saker som att vi har sabbat skolan, att vi har sabbat vårt energisystem, att Sverige blivit laglöst, ja det är kanske de största strömningarna.
Och det är väl knappast någon som sitter och försöker bestämma vad som ska drivas, utan man letar efter alla polariserande krafter som verkar lovande, och sen stödjer man det, vare sig det är klimatskeptiker eller miljöaktivister, eller anti-woke'are, eller feminister eller rasister.

Temat är dock för det mesta att något har gått sönder väldigt mycket i samhället, så därför kan man ofta sortera bort det mesta genom en enkel fact-check, stämmer det? Har det gått sönder?
Nej, för det mesta inte. Lägg lite band på känslorna, låt inte reptilhjärnan sköta ruljansen, utan kör på logik, fakta och framförallt, närma dig allt från "mitten", ... ha som utgångspunkt - mellanmjölk ..., från det perspektivet så avslöjar man det mesta snabbare.

Jag har med stor sorg sett hur detta forum under de senaste åren, ja skulle nästan våga säga senaste året, har börjat fyllas alltmer av dessa polariserande politiska budskapen.

Och lite intressant kan jag tycka att det är i trådarna om energi-systemet, där jag vet att vi inte har tagit sönder något, som jag får agera så mycket för att försöka få folk hur det är, och samtidigt kan jag ibland få chansen att kritisera t.ex. MP hårt för deras delaktighet i reaktor-nedläggning.
Men jag ser att allt motstånd som jag möter främst kommer från vindkraftshatare, från ryss-apologeter, från rasister osv.
Från "vänsterhåll" får jag nästan aldrig motstånd, behöver nästan aldrig visa dem hur världen ser ut, när man kikar på frågorna från mellanmjölkslandet.

Jag vet inte riktigt vad detta säger, vad det betyder, men jag identifierar lätt att fiskmåsskocken här kommer från högerkanten.

Ibland får jag chansen att gå till attack mot andra sidan, det var väl bara en dryg vecka sedan som jag fick chansen att diskutera kärnkraftens farlighet, och avfallets farlighet, med någon som verkar tillhöra miljötaliban-rörelsen. Det kändes lite uppiggande att få byta fokus för en gångs skull.

Men var vaksam över alla som larmar, de som skriker högst behöver inte ha rätt, utan ofta är det som med fiskmåsar, de stör bara och skitar ner överallt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom på att man borde nämna det väldigt vanliga angreppet mot sverige idag, och för att skapa ökad polarisering, är just det där med att stödja tanken på att allt har gått åt skogen i Sverige - när man fått in den känslan hos folk, då är målburen öppen för föra in det hela i nästa steg.

Det är sakar som att vi har sabbat skolan, att vi har sabbat vårt energisystem, att Sverige blivit laglöst, ja det är kanske de största strömningarna.
Och det är väl knappast någon som sitter och försöker bestämma vad som ska drivas, utan man letar efter alla polariserande krafter som verkar lovande, och sen stödjer man det, vare sig det är klimatskeptiker eller miljöaktivister, eller anti-woke'are, eller feminister eller rasister.

Temat är dock för det mesta att något har gått sönder väldigt mycket i samhället, så därför kan man ofta sortera bort det mesta genom en enkel fact-check, stämmer det? Har det gått sönder?
Nej, för det mesta inte. Lägg lite band på känslorna, låt inte reptilhjärnan sköta ruljansen, utan kör på logik, fakta och framförallt, närma dig allt från "mitten", ... ha som utgångspunkt - mellanmjölk ..., från det perspektivet så avslöjar man det mesta snabbare.

Jag har med stor sorg sett hur detta forum under de senaste åren, ja skulle nästan våga säga senaste året, har börjat fyllas alltmer av dessa polariserande politiska budskapen.

Och lite intressant kan jag tycka att det är i trådarna om energi-systemet, där jag vet att vi inte har tagit sönder något, som jag får agera så mycket för att försöka få folk hur det är, och samtidigt kan jag ibland få chansen att kritisera t.ex. MP hårt för deras delaktighet i reaktor-nedläggning.
Men jag ser att allt motstånd som jag möter främst kommer från vindkraftshatare, från ryss-apologeter, från rasister osv.
Från "vänsterhåll" får jag nästan aldrig motstånd, behöver nästan aldrig visa dem hur världen ser ut, när man kikar på frågorna från mellanmjölkslandet.

Jag vet inte riktigt vad detta säger, vad det betyder, men jag identifierar lätt att fiskmåsskocken här kommer från högerkanten.

Ibland får jag chansen att gå till attack mot andra sidan, det var väl bara en dryg vecka sedan som jag fick chansen att diskutera kärnkraftens farlighet, och avfallets farlighet, med någon som verkar tillhöra miljötaliban-rörelsen. Det kändes lite uppiggande att få byta fokus för en gångs skull.

Men var vaksam över alla som larmar, de som skriker högst behöver inte ha rätt, utan ofta är det som med fiskmåsar, de stör bara och skitar ner överallt.
Politikerna har gjort en hel del för att spä på polariseringen och med Reinfeldts ord om att det enda ursvenska är barbariet ringande i öronen är det svårt att känna någon lojalitet med de styrande. Stolthet över nationen är bara lämplig att frammana om man i en krigssituation vill ha lydig kanonmat till fronten. Våra politiker har skapat ett splittrat folk och de frukterna får de nu skörda.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bara att gilla läget - det kommer inte bli billigare över tid.
Självfallet inte och ska alla börja köra elbil blir det ännu dyrare, speciellt på natten om bilskrället ska laddas då. Det blir mums med effektavgifter och anbat otyg.
Men det finns ju folk som tycker att det är ok med höga elpriser och slänger fram 20-30 000 för ett par månaders elförbrukning på vintern.
Svenskar är ett konstigt folk som accepterar eländet.

Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Politikerna har gjort en hel del för att spä på polariseringen och med Reinfeldts ord om att det enda ursvenska är barbariet ringande i öronen är det svårt att känna någon lojalitet med de styrande. Stolthet över nationen är bara lämplig att frammana om man i en krigssituation vill ha lydig kanonmat till fronten. Våra politiker har skapat ett splittrat folk och de frukterna får de nu skörda.
Det är ett fritt land, du får hata Sverige hur mycket du vill, jag kan inte hindra dig, möjligen försöka påverka dig att tycka bättre om Sverige.

Själv är jag oerhört patriotisk, jag tycker, förutom kalla vintrar, att det är det bästa landet att leva i, jag får vara lycklig att jag vann i födelselotteriet och föddes här.

Och jag jobbar ständigt, i viss mån, på att förbättra Sverige, bl.a. genom att diskutera emot icke-patrioterna.
Eller kanske plocka upp något skräp på gatan och lägga i en papperskorg, eller stanna och hjälpa någon som fått motorstopp.
Ja allt det där gör jag och har gjort, och mycket mer.
Det är folket som bygger ett land, inte politikerna.

• Gilla
  • Älska
Mrs November och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är sakar som att vi har sabbat skolan, att vi har sabbat vårt energisystem, att Sverige blivit laglöst, ja det är kanske de största strömningarna.
Här ett exempel, det kom fort ;) :
G Guzzen1 skrev:
Självfallet inte och ska alla börja köra elbil blir det ännu dyrare, speciellt på natten om bilskrället ska laddas då. Det blir mums med effektavgifter och anbat otyg.
Men det finns ju folk som tycker att det är ok med höga elpriser och slänger fram 20-30 000 för ett par månaders elförbrukning på vintern.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ett fritt land, du får hata Sverige hur mycket du vill, jag kan inte hindra dig, möjligen försöka påverka dig att tycka bättre om Sverige.

Själv är jag oerhört patriotisk, jag tycker, förutom kalla vintrar, att det är det bästa landet att leva i, jag får vara lycklig att jag vann i födelselotteriet och föddes här.

Och jag jobbar ständigt, i viss mån, på att förbättra Sverige, bl.a. genom att diskutera emot icke-patrioterna.
Eller kanske plocka upp något skräp på gatan och lägga i en papperskorg, eller stanna och hjälpa någon som fått motorstopp.
Ja allt det där gör jag och har gjort, och mycket mer.
Det är folket som bygger ett land, inte politikerna.
Det svenska folket och naturen beundrar jag högt, regimen föraktar jag djupt och för den lyfter jag inte ett finger.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
Ja som sagt, du väljer din väg.

Jag fortsätter vara patriotisk.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
De flesta verkar ju inte ta någon effektavgift på natten så ur den aspekten kan det väl inte vara något större problem att ladda nattetid?

Sen är effektavgift fortfarande tänkt så att intäktsramarna får öka, så det man får betala extra där får man tillbaka någon annanstans (utslaget på hela gruppen)
G Guzzen1 skrev:
För det? Att man förklarar hur det fungerar betyder väl inte att man tycker det är ok?
G Guzzen1 skrev:
Kanske, men man titta väl på helheten?
Man kanske kan få lägre kostnader för elen, men om andra kostnader ökar mer så är det kanske inte så bra alternativ?!

Fairlane Fairlane skrev:
De flesta verkar ju inte ta någon effektavgift på natten så ur den aspekten kan det väl inte vara något större problem att ladda nattetid?

Sen är effektavgift fortfarande tänkt så att intäktsramarna får öka, så det man får betala extra där får man tillbaka någon annanstans (utslaget på hela gruppen)

För det? Att man förklarar hur det fungerar betyder väl inte att man tycker det är ok?

Kanske, men man titta väl på helheten?
Man kanske kan få lägre kostnader för elen, men om andra kostnader ökar mer så är det kanske inte så bra alternativ?!
Ingen effektavgift på natten? Det är välninte det saken gäller utan det totala priset. Om efterfrågan ökar, ökar priset. Så är det på dagen, varför skulle det inte gälla på natten. Ökar eluttaget på natten, vilket blir fallet med ladfning av elbilar kommer priset att öka och garanterat följer effektavgiften med. Det finns nätbolag som tar effektavgift dygnet runt.

Din sista kommentar får jag ingen logik i. Förklara hur du menar.

G Guzzen1 skrev:
Självfallet inte och ska alla börja köra elbil blir det ännu dyrare, speciellt på natten om bilskrället ska laddas då.
Vad är det som hindrar att produktionen av el ökar om priset ökar och det gör det lönsammare med elproduktion?

Många andra produkter har sett en ökad efterfrågan. Och det har producenterna svarat på med ökad produktion. Men det skall alltså inte hända med el-produktion?

(Ja, jag förstår att det offentliga med regleringar och veton kan blockera det. Men kommer dom att göra det i förlängningen)?

G Guzzen1 skrev:
Det blir mums med effektavgifter och anbat otyg.
Kostnadsersättning till de som tillhandahåller ett distributionsnät. Ska vi inte ha något sådant?
Eller är det någon annan som skall betala det åt dig?

G Guzzen1 skrev:
Och ditt förslag är att vad?
Ska staten ta över elförsörjningen?
Och då kommer elen på något magiskt sätt bli billigare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.