Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du hittat ett bättre år än 1985 nu då?
Du som beskyller mig för att cherrypicka ett speciellt år.
Ingen direkt beskyllning men just de vintrarna i mitten av åttiotalet var osedvanligt stränga vilket förtjänar att nämnas.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Sedan har jag rent elkraft-tekniska bevekelsegrunder också.
Och var jag står i de frågorna är ingen hemlighet.
Det skulle jag egentligen gärna se diskuteras betydligt mer.
Men fiskmåsarna gör ju att vi aldrig kommer fram till eventuella riktiga problemen, då det hela tiden ramlar in felaktigheter som ska diskuteras till leda.

Oavsett är det nog inget för denna tråd, och verkligen inget för "min" tråd om att elproduktionen är bättre än någonsin, när den t.o.m har hamnat på nivån *antisemetism*, så är den såklart stendöd nu för något som helst vettigt eller seriöst.

Sen skulle jag ha ett otroligt litet input tror jag, i en sådan tråd, då jag inte alls är tillräckligt kunnig om hur stora grids fungerar.
Men skulle gärna läsa och lära mig lite.

S
B Bitterhetsakademin skrev:
Om man tänker på att Merkel var uppväxt i DDR och talade flytande ryska och att den tyska miljörörelsen till betydande del finansierade av Sovjetunionen så blir besluten kanske mer logiska.
Ja, det finns ju svart på vitt.
KGB arbetade aktivt med opinionsbildning mot kärnkraft i både och Tyskland och Sverige mfl. länder genom miljörörelser.

Jag är övertygad om att deras aktioner är och var starkt bidragande till kärnkraftsmotstånd generellt.

Har lyssnat en del på denna herre, Yuri Bezmenov

Det ger en insikt i hur KGB jobbade, och säkerligen nuvarande motsvarighet också.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ja, det finns ju svart på vitt.
KGB arbetade aktivt med opinionsbildning mot kärnkraft i både och Tyskland och Sverige mfl. länder genom miljörörelser.

Jag är övertygad om att deras aktioner är och var starkt bidragande till kärnkraftsmotstånd generellt.
Jag tror också samma.
Dock har jag inga bevis att rada upp, är väl kanske inte intresserad heller att försöka övertyga några andra, just nu håller jag väl mest på med att övertyga mig själv, sas (dvs fundera på hur det kan vara egentligen).

Men jag ska väl säga att jag alldeles för sent i livet har kommit på hur mycket som andra länder är och petar i vårt land.
Det är ju känt att Kina, Turkiet, Ryssland, Iran och fler länder agerar inom Sverige på olika sätt, Kina, Turkiet t.ex. har ju folk som spionerar på landsmän, f.d. landsmän och även svenska aktiviteter, och begår brott och aktioner ibland, samma med ryssland.
Iran vet vi ju betalar kriminella gäng för att utföra olika saker.
osv, på detta viset är det, det är väl alldeles säkert inte helt rent spel heller mellan demokratierna, men det är dock diktaturerna som är värsta och största hotet mot oss och vårt land.

Jag har också så småningom fattat att syftet idag (de senaste 30 åren) nästan inte alls är att sprida någon speciellt form av ideologi, utan det är mycket mer effektivt att bara öka polarisering i alla frågor, så kommer landet till sist att förgöra sig självt, se vad fantastiskt bra det gick med usa.

Och det är ju lätt, det är ju t.ex. hur lätt som helst att stödja Jönsson med nästan helt ospårbara donationer, och så stödjer man samtidigt Extinction Rebellion lika osynligt, och vips så är vi påväg mot ett mer splittrat och svagare Sverige - mycket billigt dessutom.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi har lämnat över på tok för mycket makt till maktfullkomliga byråkrater som i rask takt kör Europas industri och konkurrenskraft i botten genom skatter och avgifter som sänker konkurrenskraften.
Ja, men folk röstar till vänster. Och då blir det så.
Beslut kan rivas upp om viljan finns.
Viljan finns inte. Det finns inte ens ett liberalt parti i Riksdagen.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror också samma.
Dock har jag inga bevis att rada upp, är väl kanske inte intresserad heller att försöka övertyga några andra, just nu håller jag väl mest på med att övertyga mig själv, sas (dvs fundera på hur det kan vara egentligen).

Men jag ska väl säga att jag alldeles för sent i livet har kommit på hur mycket som andra länder är och petar i vårt land.
Det är ju känt att Kina, Turkiet, Ryssland, Iran och fler länder agerar inom Sverige på olika sätt, Kina, Turkiet t.ex. har ju folk som spionerar på landsmän, f.d. landsmän och även svenska aktiviteter, och begår brott och aktioner ibland, samma med ryssland.
Iran vet vi ju betalar kriminella gäng för att utföra olika saker.
osv, på detta viset är det, det är väl alldeles säkert inte helt rent spel heller mellan demokratierna, men det är dock diktaturerna som är värsta och största hotet mot oss och vårt land.

Jag har också så småningom fattat att syftet idag (de senaste 30 åren) nästan inte alls är att sprida någon speciellt form av ideologi, utan det är mycket mer effektivt att bara öka polarisering i alla frågor, så kommer landet till sist att förgöra sig självt, se vad fantastiskt bra det gick med usa.

Och det är ju lätt, det är ju t.ex. hur lätt som helst att stödja Jönsson med nästan helt ospårbara donationer, och så stödjer man samtidigt Extinction Rebellion lika osynligt, och vips så är vi påväg mot ett mer splittrat och svagare Sverige - mycket billigt dessutom.
Precis - destabilisering är målet. Det handlar absolut inte om vilken sida som har "rätt".
Båda sidor kan ofta rentav ha rätt - men de får absolut inte vara överens.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Precis - destabilisering är målet. Det handlar absolut inte om vilken sida som har "rätt".
Båda sidor kan ofta rentav ha rätt - men de får absolut inte vara överens.
Söndra och härska har fungerat åtminstone sedan Romarriket och troligen längre än så.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu har du i de senaste inläggen väl sett att det inte var lika lysande som idag, där före år 2000.
Utan läget var ungefär lika illa 1985 som år 2003 (nej, nu fulade jag mig lite, 2003 var ett extremt dåligt elproduktionsår i Sverige ;) ) men säg som åren typ 2000-2004 var, egentligen har hela perioden runt 1980-2010 varit lika dålig, i avseende på svensk elproduktion, men sen började det tvärsnabbt bli mycket bättre.

Vad gäller elnätet (om någon säger elsystem, så tänker jag främst på det, jag tänker inte på vad som händer på Nordpool som "elsystem"), så har det ju inte hänt nästan någonting sedan 1989, då den senaste stamledningen mellan söder och norr togs i bruk.
Ja sydvästlänken har ju tillkommit, och sen förstås en del små saker på olika håll, men som inte påverkar det övergripande.
Men inget har ju heller lagts ner eller avvecklats.
Så Sverige har inte heller sabbat något av sitt elnät, men de äldsta delarna är bra gamla och slitna idag, och överföringskapaciteterna tycker vi är för klena (mycket tack vare kärnkraftsnedläggning och ökande kraftproduktion i norr), och detta jobbas det ju på nu, med kraft!
Med elsystemet så avser jag inte bara kärnkraftsturbinerna och överföringskablarna utan inkluderar även det pris som konsumenten behöver betala.

Om jag försöker sammanfatta din syn på status 1985 vs nu, så menar du att elsystemet (se min definition ovan) 1985 var dåligt eftersom vi samarbetade med framförallt Norge vad gäller elproduktion vissa månader. Vi hade kunnat starta fossila kraftverk internt i Sverige för att lösa den saknade elproduktionen dessa månader, men detta hade varit korkat eftersom billigare elproduktion ändå fanns tillgänglig i Norge. Sverige hade alltså visserligen en fossilfri elproduktion och var nettoexportör av el på helårsbasis, och elkonsumenterna inklusive elintensiv industri vid den tiden kunde köpa den el de behövde och då de ville till mer eller mindre konstant pris över året och tvingades inte dra ned på konsumtion delar av året pga hög prispress. Men det faktum att vi vissa månader nettoimporterade el från Norge vid den tiden ger att elsystemet i nuläget med extrema elpriser vintertid trots allt är bättre. Eftersom andelen timmar på årsbasis då vi numera behöver nettoimportera el gått signifikant ned

Mikael_L
K Kluffe skrev:
Med elsystemet så avser jag inte bara kärnkraftsturbinerna och överföringskablarna utan inkluderar även det pris som konsumenten behöver betala.
Är du inte beredd på att fundera på de olika delarna var för sig (och sen kan man sätta samman vad man kommit fram till när man förstått hur de olika delarna fungerar) så kommer du ha svårt att få ihop någon logik i hur det funkar, för t.ex prisbildningen på el sker på en annan marknad, och påverkas ibland inte alls av vad som händer på t.ex. produktionssidan, eller nätsidan, eller ibland påverkas det, men ibland uppåt, ibland neråt.
Dvs grymt ologiskt, men det blir snabbt logiskt när man lärt sig att dela upp det i olika delar, och sen kan börja identifiera vad som egentligen händer.
K Kluffe skrev:
Om jag försöker sammanfatta din syn på status 1985 vs nu, så menar du att elsystemet (se min definition ovan) 1985 var dåligt eftersom vi samarbetade med framförallt Norge vad gäller elproduktion vissa månader. Vi hade kunnat starta fossila kraftverk internt i Sverige för att lösa den saknade elproduktionen dessa månader, men detta hade varit korkat eftersom billigare elproduktion ändå fanns tillgänglig i Norge. Sverige hade alltså visserligen en fossilfri elproduktion och var nettoexportör av el på helårsbasis, och elkonsumenterna inklusive elintensiv industri vid den tiden kunde köpa den el de behövde och då de ville till mer eller mindre konstant pris över året och tvingades inte dra ned på konsumtion delar av året pga hög prispress. Men det faktum att vi vissa månader nettoimporterade el från Norge vid den tiden ger att elsystemet i nuläget med extrema elpriser vintertid trots allt är bättre. Eftersom andelen timmar på årsbasis då vi numera behöver nettoimportera el gått signifikant ned
1985 hade vi dels ett helt annat handelssystem, Nordpool fanns inte än, elmarknaden hade inte än avreglerats, så vad det gäller den delen så blir det svårt att vara säker på vilken skillnad det blivit.
Den avreglerade elmarknaden har både hyllats och bespottats.
Att jämföra elpriser mellan 1985 och t.ex. 2020 eller idag och på det sättet försöka bestämma om det var en bra förändring är i princip dömt att misslyckas.
På den tiden bestämdes elpriset på ett nästan kommunistiskt sätt, typ i 5-årsplan (nä egentligen inte, men jämfört med idag så kan man nog jämföra så), och det var ju så i t.ex. Östtyskland, priset på en limpa var centralt bestämt till en behagligt låg nivå, vilket med tiden gjorde att det helt slutade bakas limpor då det inte gick att göra lönsamt.

Skulle vi haft ett fast elpris idag så skulle det vara helt omöjligt att investera i kärnkraft, men troligen hade vi drunknat i vindkraft, då alla vindkraftparker skulle tjänat grova pengar under blåsiga dagar, så det rörliga elpriset får nog sägas vara nödvändigt idag, för det blir i alla fall en broms för galen vindkraftsutbyggnad.

Och när du nu inte vill särskilja elpris, elproduktion, elkonsumtion, eldistribution och samverkan med andra länder, så blir det ju redan nu svårt att resonera vidare om skillnaderna mellan 1985 och idag, då just elpriset bestäms på ett HELT annorlunda sätt idag.

Men vår eldistribution är i det närmaste oförändrad sedan 1985 (inga stora skillnader i alla fall)

Vår elproduktion är bättre, den har ökat rejält, och det beror inte på att vi förut dumpade effekten i några stora doppvärmare i Östersjön, utan vi exporterade då vårt överskott, lika gör vi idag.

Vår elkonsumtion är något högre idag, men den har legat i princip still sedan ca 1990, mest p.g.a energieffektiviseringar, inte ens att vi har låtit företag bygga datorhallar som drar som 1-2 Ringhals-reaktorer har fått vår förbrukning att öka - vilket visar hur enorma energibesparingar vi har gjort under de sista decennierna.

Det som väl egentligen har ändrats mest är hur vi samverkar/påverkas av andra länder. Nya kablar till nya länder, även deras kablar (t.ex. Norges kabel till England) har påverkat allt starkt.
Vi har alltid haft en priskoppling till t.ex. Danmark, men priskopplingen till de kontinentala priserna har ökat starkt sedan 1985, men det har varit ömsom vin ömsom vatten, många år har vi njutit av rejält låga elpriser just för att priskopplingen har gett oss det.
Men t.e.x 2021 och 2022, så fick vi chockhöga elpriser genom samma priskoppling, och just nu obekvämt småhöga, återigen av samma priskoppling.
Men till sommaren kommer vi antagligen få en massa timmar med noll eller minuspriser, fortfarande p.g.a samma priskoppling.
Och denna priskoppling sker oavsett om vi exporterar eller importerar.

Så ... din fråga går inte att besvara, det finns i alla fall inte någon oneliner som besvarar den, utan man måste förstå en hel del mer om hur det funkar.

Själv tycker jag att det mesta är bättre idag än 1985, men saker är inte tillräckligt bra för skapa bra elpriser, och det är tyvärr inget problem inom Sverige, vi kan inte göra något åt det, utan problemet återfinns i Europa, så det är där det måste fixas.
Jag tycker att det är trist att Sverige lade ner O2 och R1-reaktorn, inte för att det skulle gjort någon större skillnad på elpriset (skillnad skulle det blivit, litegrann, någon gång ibland, men inget som märks på det stora hela).
Jag tycker också att det var dåligt att Tyskland lade ner flera st fina kärnkraftsreaktorer, som annars skulle kunnat tuffa på rätt bra många år till, kanske elpriset skulle ha påverkats lite mer om inte dessa hade lagts ner, det var ju en rätt stor produktion totalt i alla fall.

Jag är också bekymrad över att Spanien har aviserat sin kommande kärnkraftsnedläggning, de har också fina välskötta relativt moderna reaktorer.

Så länge det är ett sånt enormt fossilberoende i Europa så bör ingen kärnkraft läggas ner (utom om reaktorn är så dålig att det är dags av den anledningen).

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Numera har vi bara kvar Karlshmansverket, mest som en symbolisk gest verkar det som, då det inte behövt startas såsom effektreserv på sisådär 15 år nu.
Från Wikipedia, Karlshamnsverkets driftsdata;
Tabell med Karlshamnsverkets driftsdata 2013-2022: ton eldad olja, ton CO2-utsläpp, andel i Sveriges CO2-utsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
jawen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
K Kluffe skrev:
[bild]
De har väl kört för att det varit lönsamt, inte som effektreserv.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S Snikholt skrev:
Det ger en insikt i hur KGB jobbade, och säkerligen nuvarande motsvarighet också.
Stämmer bra. Man jobbar likadant och lika intensivt nu. Många av "jag tänker själv"-idéerna kommer därifrån. Mycket finns också med rena drev där man anklagar individer som man ser som hot (dvs som säger sanningen) för diverse saker. Man trummar ut det och så växer det av sig själv efter ett tag och plockas upp av politiker etc. Det är ett gammalt knep man använt väldigt länge och fortfarande gör.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kluffe skrev:
[bild]
De har aldrig kört som effektreserv (ja om de körde något 2013 så kan det eventuellt varit att de blev kallade till start som effektreserv)
Men inte under åren som sen gått sedan dess, ja kanske inte 2013 heller.

De enda gånger Karlshamnsverket har kört är när de inte varit upphandlade såsom effektreserv, för som effektreserv får de inte välja själv när de ska köra, utan det beställs av svenska kraftnät, vid behov (som aldrig uppstått på mer än de senaste 10 åren).

Men denna vinter hade vi ingen alls effektreserv upphandlad, så ägaren av Karlshamnsverket var fri att göra som de ville, och 1-2 dagar i januari så blev elpriset tillräckligt högt för att det skulle gå att köra verket med vinst, så då gjorde de det (och konkurrerade med kol och gaskraften på kontinenten med att få sälja el dyrt).
1-2 veckor senare blev de dock till sist upphandlade som effektreserv, så nu har de betalt för att inte köra, oavsett vad elpriset blir.

Ja du ser, det finns mycket att lära sig.
Allt, och mycket till är redan tröskat i denna mastodonttråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-ar-battre-an-nagonsin.481983/

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer bra. Man jobbar likadant och lika intensivt nu. Många av "jag tänker själv"-idéerna kommer därifrån. Mycket finns också med rena drev där man anklagar individer som man ser som hot (dvs som säger sanningen) för diverse saker. Man trummar ut det och så växer det av sig själv efter ett tag och plockas upp av politiker etc. Det är ett gammalt knep man använt väldigt länge och fortfarande gör.
Ja - men jag tror till och med att det är så sofistikerat att du inte kan pin-pointa att endera sidan är den som destabiliserar eller är påverkad.

Outliers, som "fiskmåsar", "antivaxxare", "klimat-terrorister", "Svärjevänner" "vänsterbliven" - tillmälen som används av båda sidor...

Det är hela poängen. Även den s.k. förnuftiga sidan bidrar till destabiliseringen.

Yuri nämner det i sina anföranden - det är en two way street.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju det som är själva tricket, att trigga igång folk så mycket att de börjar bete sig illa, för det triggar sen den "andra sidan", sen kan de lugnt luta sig tillbaka och låta allt sköta sig självt.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.