42 561 läst ·
1 113 svar
43k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Håller med.S Snikholt skrev:Om samhället bedömer att kärnkraftens systemegenskaper – såsom planerbar produktion, hög leveranssäkerhet och stabilitet i elsystemet – är värdefulla, är statliga riskdelningsmodeller vettiga.
Typ 80-öring...
Syftet är då inte att subventionera tekniken i sig, utan att parera dom särskilda risker som kommer av de offentliga krav som ställs på just kärnkraft.
Men låt för böveln Vattenfall göra det.
Beordra vattenfall att bygga, skit i subventioner.
Ty subventioner kommer bara leda till att statens pengar (vår skattebörda) kommer att rinna till utländska bolag.
Jag antar att ett av problemen är att man inte vet hur man ska kunna desarmera MP då.
Tänk tanken att det inte regnar på två år där vattenkraftens försörjning kommer ifrån..vilket inte är helt orimligt om vi ser på hur klimatet förändrats på bara säg 20 år.
Det regnar floder men bara där vattnet inte kan nyttjas för elproduktion men översvämningar är vanligt.
Då blir kärnkraften plötsligt systemkritisk.
Det regnar floder men bara där vattnet inte kan nyttjas för elproduktion men översvämningar är vanligt.
Då blir kärnkraften plötsligt systemkritisk.
Sverige skall ha Trabant-kärnkraft?Mikael_L skrev:
Precis som för sjukvårdsutrustning.Mikael_L skrev:
Där går skattebetalarnas pengar till vinster som landar på utländska bankkonton.
Men om nu det är ett problem, varför har då inte folk i vredesmod satt stopp för landstinges köp av sjukvårdsutrustning?
Att sjukhusen är tomma på utrustning är väl lätt att ta?
Kan inte du då ordna en betalstruktur där du och andra som vill subventionera sådan kraft gör det.M mBard skrev:
Så behöver inte skattebetalarna bli indragna i det.
Den som vill att saker skall subventioneras, bör ju själv öppna plånboken och subventionera.
Har du sett att tillflödet har minskat?D Dilato skrev:
Jag tänker att om det är klimatförändringar så borde tillflödet minska successivt.
Eller vindkraften 😆D Dilato skrev:
Varför inte kalla saker vid sina rätta namn.?M mBard skrev:
Att efterfrågan minskar har noll med subventioner å göra.
Många eldar med ved på vintern å sparar då ström… men att vedeldarna skulle hålla på med nån form av subventioner påstår inte en de minst insatta på Byggahus.
Hemmasnickrade (felaktiga) uttryck leder bara till förvirring å en masss nonsensinlägg
En fråga till dig som har koll på handeln har du nån koll på hur mycket privatpersoners arbitrage-styrnig via batterier påverkar spot?Z Zodde skrev:Varför inte kalla saker vid sina rätta namn.?
Att efterfrågan minskar har noll med subventioner å göra.
Många eldar med ved på vintern å sparar då ström… men att vedeldarna skulle hålla på med nån form av subventioner påstår inte en de minst insatta på Byggahus.
Hemmasnickrade (felaktiga) uttryck leder bara till förvirring å en masss nonsensinlägg
Min känsla är noll till marginellt.
Om man är ansluten till en aggregator kanske det påverkar?
Noll är nog närmast sanningen.S Snikholt skrev:
Inte ens styrning av elbils-laddning, som i dagsläget ändå är rätt mycket större än batterier, påverkar mer än nåt enstaka öre.
Går självklart aldrig att verifiera fullt ut men det är iallafall vad som har berättats för mig från flera håll.
Låter troligt - för de (arbitrage-profitörer, och konsumenter som styr si konsumtion mot känt pris) agerar ju först när priset redan är känt.Z Zodde skrev:
Men borde inte det komma i efterhandeln? Att någon får betala kalaset, syftar alltså på aktörer som inte deltar i handeln utan styr sitt agerande efter vad spotpriset blivit.
Tänker att det borde ge obalanser som "någon annan" får betala.
Men det kanske inte är något bekymmer egentligen.
Redigerat:
De privatkunder som kollar timpriser på el och styr sin konsumtion efter det är så försvinnande få i totalsammanhanget att de aldrig har nån prispåverkan.S Snikholt skrev:Låter troligt - för de (arbitrage-profitörer, och konsumenter som styr si konsumtion mot känt pris) agerar ju först när priset redan är känt.
Men borde inte det komma i efterhandeln? Att någon får betala kalaset, syftar alltså på aktörer som inte deltar i handeln utan styr sitt agerande efter vad spotpriset blivit.
Tänker att det borde ge obalanser som "någon annan" får betala.
Men det kanske inte är något bekymmer egentligen.
Skulle de nån gång i framtiden få det så lägga deras beteendemönster in i marknadsdeltagarnas algoritmer så det lär inte bli nåt problem då heller.
DET SOM idag ger påverkan på intradagshandeln (eller efterhandeln som du kallar det) är plötsliga och oväntade väderomslag (sol/moln, kuling/stiltje, köldknäppar) eller oplanerade produktionsstopp på våra KKverk.
Du köper inte när elen är som dyrast vilket verkar (försumbart) prissänkande.M mBard skrev:
Du köper när elen är som billigast vilket verkar (försumbart) prishöjande.
DIn nettopåverkan är noll och du kallar detta att subventionera.
Dvs du har inte bara missförstått ordet subvention. (Eller kan du redogöra för hur mycket du tar från din plånbok och delar ut till andra i subvention).
Sedan har du inte förstått marknadspåverkan av dina handlingar.
Det du gör är precis vad jag skrever. Nämligen profiterar. Vilket är diametralt motsatt till att subventionera.
(Inget fel i att du profiterar. Det är tvärtom positiv).
Medlem
· Halland
· 4 595 inlägg
Jag vet hur man desarmerar MP. På samma sätt som man desarmerar varje mobbare, genom att stå upp mot dom.Mikael_L skrev:
S får helt enkelt deklarera innan man börjar förhandla om regering att S inte kommer backa från kärnkraft som en del av energisystemet. Om något parti, läs MP, beslutar sig för att testa detta kommer det att leda till regeringskris och troligen nyval.
Allt som behövs är ett S med ryggrad och integritet som deklarerar att DE är DE SANNA SVERIGEVÄNNERNA.
150.000 ByggaHusare rullar på golvet av asgarv....jag vet, jag bad just om en tulipanaros som går baklänges i tiden eller tåg som håller tidtabellen. Men detta är enda sättet.
Det är väl ungefär vad (S) gör när de dras med Mp. Sedan måste ju Mp få igenom någon betydelselös symbbolfråga. T ex skatt på plastkassar, vilket har exakt noll påverkan. (Blir bara en del hillbillys som inte klarar av att ta med sig en kasse som blir koleriska).A Anders_Nilsson skrev:Jag vet hur man desarmerar MP. På samma sätt som man desarmerar varje mobbare, genom att stå upp mot dom.
S får helt enkelt deklarera innan man börjar förhandla om regering att S inte kommer backa från kärnkraft som en del av energisystemet. Om något parti, läs MP, beslutar sig för att testa detta kommer det att leda till regeringskris och troligen nyval.
Men (S) kan ju säga att nya kkv är ok. Men det är inte ok att plundra skattebetalarna på förlusterna. Privat sektor får sköta detta.
Det borde väl gå bra. Men när jag skriver det brukar det bli en del gny från kärnkraftskommunister.
Fast de som läser detta lär inte se (S) som sverigevänner. https://www.nationalekonomi.se/arti...-tillvaxt-under-170-ar-ett-drama-i-tre-akter/A Anders_Nilsson skrev:
Fast du tänker kanske att (S) skulle ljuga ohämmat och tänka att alltid lurar vi 10% av väljarna.
(Man skall ha klar för sig att Mp är ett missnöjesparti. Och därmed är det viktigaste för dom att man inte lyckas städa bort det deras väljarna skall vara missnöjda med. Blir miljöfrågor till det mesta lösta så försvinner deras väljare till andra partier. SD har samma svåra balansgång).