39 864 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Att det är dyrare nu beror väl dels på att januari och även februari hittills i år är mycket kallare än 2025 OCH den nya ledningen mellan Sverige och Finland (som jag antar Svenska Kraftnät beslutat om).R Rullponken skrev:Ingen aning, är inte det jag argumenterar. Ska man skylla gamla grejer på de rödgröna bör man ju rimligtvis acceptera att de som suttit vid ratten i snart 4 år också har ett visst ansvar för det nuvarande priset? Speciellt då det är markant dyrare 2026 än 24/25. Eller hur lång tid har man på sig innan man kan sluta ses som oskyldiga?
Det som stör mig är att Sverige på fler än ett område verkar väldigt angeläget att hjälpa andra på den egna befolkningens bekostnad.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Varför tycker så många (som dessutom verkar rösta på högerpartierna eftersom allt är sossarnas fel) att elen inte ska få säljas till marknadspris som precis allt annat? Ska ni gå till bönderna nu som säljer nötkött och säga att de inte får exportera kött så länge de inte mättar behovet i Sverige och att entrecote absolut inte får kosta mer än 149kr/kg?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Den nuvarande regeringen har gjort några ”kortsiktiga” åtgärder:N Nalleman64 skrev:
”Elskatten ska sänkas med omkring 20 procent (drygt 8,8 öre/kWh exkl. moms) från 1 januari 2026. Högkostnadsskyddet ska gälla från november 2025 och under hela 2026 om det genomsnittliga spotpriset i ett elområde överstiger 1,5 kr/kWh under en månad.”
Knappast troligt att högkostnadsskyddet träder i kraft nu i februari. Det är en bit kvar till ett månadsmedelpris på över 1,50 kr/kWh.
Det finns väl smartare ställen att spara pengar på än strömförbrukningen? Mycket jobb (gå runt och tänka på sånt hela tiden) och lite faktiskt vinning (inga stora skillnader i pengar).B Boende45 skrev:Elfakturan för januari har precis landat i Kivra eller den fysiska brevlådan och den blir en chock för många, speciellt de som inte har koll.
Både förbrukning och det rörliga elpriset ökade för de flesta som bor i hus och har någon form av eluppvärmning i januari.
En tredjedel in i februari och så här långt är både priset och kylan ännu värre än för januari!
I morgon 10 februari går dygnspriset för el över 2 kr / kWh för samtliga fyra elområden.
Det har inte hänt på över 2 år och kylan ska enligt experterna hålla i sig flera veckor till.
Hur parerar ni det här?
Ni som har kvartspriser bör inte ladda bilen öht i morgon och det blir smörgåsar till middag?
Vi som har rörligt elpris, månadsmedel, får det inte mycket roligare.
Risken är stor för alla att februaris elräkning blir ännu högre än januaris.
Ungefär samma pris att ladda under natten som det varit under hela månaden... Inga problem att ladda då. Kanske att det inte blir att ha igång fritösen imorgon, men varm middag blir det ändå.B Boende45 skrev:
Suvi5700 skrev:
Ingen aningN Nalleman64 skrev:
Fast elpris är en trygghet med premie.
I genomsnitt, och över lång tid, så är rörligt billigare.
Sen kan några haft turen att tajma sitt kontraktskrivande i en period då fastprissättningen varit för låg, men det kallas tur.
I genomsnitt, och över lång tid, så är rörligt billigare.
Sen kan några haft turen att tajma sitt kontraktskrivande i en period då fastprissättningen varit för låg, men det kallas tur.
Jag skulle säga att alla regeringar åtminstone det här årtusendet gjort allt de kunnat.Suvi5700 skrev:
Jag för min del kan inte se att det finns nån snabb och enkel lösning på energi tillgång och energipriser, det enda vi som privatpersoner kan göra i den akuta situationen är ju att använda mindre köpt el och mer svensktbiobränsle för att värma våra bostäder.