39 824 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Extra förberedelser?
Nja... Kanske bär in lite mer ved, bara för att.
Tänder i bakugnen också. Passar på att steka bröd o laga lite mat i denna, så slipper vi belasta nätet nu när elen blir extra dyr.
Ska väl tända i bastun också, nån av de närmaste dagarna, mest för att mysa.
Nja... Kanske bär in lite mer ved, bara för att.
Tänder i bakugnen också. Passar på att steka bröd o laga lite mat i denna, så slipper vi belasta nätet nu när elen blir extra dyr.
Ska väl tända i bastun också, nån av de närmaste dagarna, mest för att mysa.
För en normal villaförbrukning på sådär 1500-2000 kWh i månaden så är det väl förhoppnings inte mer uppseendeväckande än att bolåneräntan åker upp eller ner några punkter från månad till månad.
Däremot kan man höja ögonbrynen på vissa som gör inlägg om att de har 5000 kWh eller mer i förbrukning under en månad, har man ens tak på en sådan bostad eller hur lyckas man komma upp i sådana siffror?
Däremot kan man höja ögonbrynen på vissa som gör inlägg om att de har 5000 kWh eller mer i förbrukning under en månad, har man ens tak på en sådan bostad eller hur lyckas man komma upp i sådana siffror?
I SE3 120öre fram till 06.00. Lagom för att plugga ut bilen och dra till jobbet.B Boende45 skrev:
Stolleproven i elkraftsvärlden har ingen ände, går inte att lita på överhuvudtaget.B Boende45 skrev:
Min lösning är oberoende eller minimalt beroende.
Står och klyver björk och ask för fullt just nu, så i morgon har jag 36 kubik prima lövved i säck till kommande säsonger.
Känns helt ok.
Jag anar att dessa hushåll har uppvärmning av växthus, orangeri, pool, flera elbilar eller något annat som drar energi utöver det vanliga.Kvackatore skrev:
För en normal villaförbrukning på sådär 1500-2000 kWh i månaden så är det väl förhoppnings inte mer uppseendeväckande än att bolåneräntan åker upp eller ner några punkter från månad till månad.
Och då borde man faktiskt inte gnälla…
Fast är det verkligen totalt irrelevant att sittande regering, efter 4 år vid makten, nu har historiskt höga elpriser? Jag säger inte ens att nedmontering av elsystemet var rätt beslut men man kan ju tycka att det är högst relevant för borde ju rimligtvis finnas i alla fall något de kan göra om det är prioriterat. Sen om du tror att tidöpartierna INTE består av maktkåta politiker så är du naiv.Mats-S skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Vad skulle de rödgröna partierna göra som regeringen inte gjort för att pressa ner elpriset på marknaden?R Rullponken skrev:Fast är det verkligen totalt irrelevant att sittande regering, efter 4 år vid makten, nu har historiskt höga elpriser? Jag säger inte ens att nedmontering av elsystemet var rätt beslut men man kan ju tycka att det är högst relevant för borde ju rimligtvis finnas i alla fall något de kan göra om det är prioriterat. Sen om du tror att tidöpartierna INTE består av maktkåta politiker så är du naiv.
En seriöst menad fråga.
I hennes brev till oss alla beskrev hon följandeN Nalleman64 skrev:
- ”En rättvisa med skydd mot höga elpriser”
Så vi får tro på henne och övriga tomtar som styr
https://www.socialdemokraterna.se/v...ersson/magdalena-anderssons-brev-till-sverige
Ingen aning, är inte det jag argumenterar. Ska man skylla gamla grejer på de rödgröna bör man ju rimligtvis acceptera att de som suttit vid ratten i snart 4 år också har ett visst ansvar för det nuvarande priset? Speciellt då det är markant dyrare 2026 än 24/25. Eller hur lång tid har man på sig innan man kan sluta ses som oskyldiga?N Nalleman64 skrev:
Dags att välkomna alla norrlänningar i klubben. Vi med hus i SE4 har varit med förr. Kanske det blir en opinion som får politikerna att göra något. Två lågt hängande frukter: pausa effekttarifferna och utred något bättre. Och ta bort moms på elskatten.B Boende45 skrev:Elfakturan för januari har precis landat i Kivra eller den fysiska brevlådan och den blir en chock för många, speciellt de som inte har koll.
Både förbrukning och det rörliga elpriset ökade för de flesta som bor i hus och har någon form av eluppvärmning i januari.
En tredjedel in i februari och så här långt är både priset och kylan ännu värre än för januari!
I morgon 10 februari går dygnspriset för el över 2 kr / kWh för samtliga fyra elområden.
Det har inte hänt på över 2 år och kylan ska enligt experterna hålla i sig flera veckor till.
Hur parerar ni det här?
Ni som har kvartspriser bör inte ladda bilen öht i morgon och det blir smörgåsar till middag?
Vi som har rörligt elpris, månadsmedel, får det inte mycket roligare.
Risken är stor för alla att februaris elräkning blir ännu högre än januaris.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det kan faktiskt ha med saken att göra, eller så är det bara en vanlig variation. Att vi har kallt i Norden några dagar eller veckor säger ju inget om den globala uppvärmningen.Suvi5700 skrev:
Som svar på frågan så gör jag nog inget speciellt annorlunda nu mot förra veckan, eller förra månaden.