39 862 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Det var 6-11 år sen den nedläggningen skedde. Hade vi på ett ögonblick blivit tillförda elkraft från 6 kkv hade det självklart påverkat, men det blir, som du säger hypotetiskt.K Kluffe skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Men nu var det inte andel av totalen som efterfrågades utan om Tysklands gaskonsumtion ökat markant…S Snikholt skrev:
Z Zodde skrev:
Precis.MultiMan skrev:
Gaspriset är främsta orsaken till att vi inte kan binda elavtal till vettiga priser eftersom den behövs för balans. Och spelar indirekt roll för de höga spotpriserna nu. Hade gaskraft varit billigt hade elen varit billig.
@Zodde
Gaskraften har inte en fast marginalkostnad - så ju mer vi kan tränga undan med annan billigare produktion desto lägre blir priset på spotmarknaden.
I billigaste spannet har du moderna gaskraftverk som körs ofta. De ligger i lägsta spannet för vad marginalkostnaden för gaskraften kan vara. I det högre spannet har du gamla härken, som är inneffektiva och vid behov behöver kallstartas till hög kostnad. De ligger i högsta marginal för gaskraften.
Tränger man undan de sistnämnda blir priset lägre. Det är väl inte konstigt?
Har du siffror på vad modern resp omodernt gaskraft har för rörlig produktionskostnad?S Snikholt skrev:Precis.
Gaspriset är främsta orsaken till att vi inte kan binda elavtal till vettiga priser eftersom den behövs för balans. Och spelar indirekt roll för de höga spotpriserna nu. Hade gaskraft varit billigt hade elen varit billig.
@Zodde
Gaskraften har inte en fast marginalkostnad - så ju mer vi kan tränga undan med annan billigare produktion desto lägre blir priset på spotmarknaden.
I billigaste spannet har du moderna gaskraftverk som körs ofta. De ligger i lägsta spannet för vad marginalkostnaden för gaskraften kan vara. I det högre spannet har du gamla härken, som är inneffektiva och vid behov behöver kallstartas till hög kostnad. De ligger i högsta marginal för gaskraften.
Tränger man undan de sistnämnda blir priset lägre. Det är väl inte konstigt?
Med högt gaspris är jag övertygad om att priset i sig e den helt avgörande faktorn.
Nej det har jag inte, men du kan söka själv om du vill veta exakt kostnad.Z Zodde skrev:
Men det finns varianter av gaskraftverk - helt klart.
CCGT, bra verkningsgrad - dyrare att bygga - lägre rörliga kostnader. Baskraft/reglerkraft mer eller mindre.
(dessa är markör för fastpris, ihop med hydrologisk balans)
OCGT, rutten verkningsgrad - billigare att bygga - höga rörliga kostnader - körs bara vid höga priser.
(Dessa går när priserna skenar)
Som sagt. Om ett verk har 10 eller 20% högre verkningsgrad blir det ändå en piss i Mississippi när gaspriset går TUSEN procent…S Snikholt skrev:Nej det har jag inte, men du kan söka själv om du vill veta exakt kostnad.
Men det finns varianter av gaskraftverk - helt klart.
CCGT, bra verkningsgrad - dyrare att bygga - lägre rörliga kostnader. Baskraft/reglerkraft mer eller mindre.
(dessa är markör för fastpris, ihop med hydrologisk balans)
OCGT, rutten verkningsgrad - billigare att bygga - höga rörliga kostnader - körs bara vid höga priser.
(Dessa går när priserna skenar)
det är inte 10-20% vi talar om iofs.Z Zodde skrev:
Så här:
Ja gaspriset är en ingrediens till varför elen är dyr.
Hur stort genomslaget blir beror på hur stor efterfrågan på gaskraft är.
För gaspriset är inte volatilt i samma härad som elpriset.
Vilket typ av gaskraft som till sist efterfrågas är avgörande.
Kärnkraft och all annan produktion med lägre marginalkostnad tränger undan den dyraste produktionen.
Vid fasta avtal är gaspriset i kombination med hydrologisk balans avgörande.
(hydrologiska balansen ger indikation på hur ofta gaskraft behövs)
Sen kommer vädret in och fuckar upp det på spotmarknaden. (temp, sol, vind)
Kommentarer på det?
Beror på vilken period du ser på (och när, 2022-23 var gaspriset mer volatilt i nästan alla räkningar)S Snikholt skrev:
Elpriset påverkas av så mycket mer än gasen och handlas i korta tidsintervall så jmf blir meningslös.
Gaspriset definierar uppsidan på elpriset (har jag nog upprepat 100ggr)
Det har jag öht inte sett i marknadskommentarerna jag läser..? Borde ju kommenteras frekvent om det är ”avgörande”S Snikholt skrev:
Kan du länka till något som styrker ditt påstående +?
Det finns olika marginalkostnad för gaskraft, det behöver knappast ledas i bevis.Z Zodde skrev:Beror på vilken period du ser på (och när, 2022-23 var gaspriset mer volatilt i nästan alla räkningar)
Elpriset påverkas av så mycket mer än gasen och handlas i korta tidsintervall så jmf blir meningslös.
Gaspriset definierar uppsidan på elpriset (har jag nog upprepat 100ggr)
Det har jag öht inte sett i marknadskommentarerna jag läser..? Borde ju kommenteras frekvent om det är ”avgörande”
Kan du länka till något som styrker ditt påstående +?
Det räcker att du läser på om CCGT och OCGT.
Avgörande för om priserna sticker är om det uppstår förväntad brist på reglerkraft, då tar producenter chansen att få vidrigt bra betalt - och även de kraftverk med sämst verkningsgrader kan göra kosing.
Då förvinner kopplingen till viss del mellan marginalkostnad och marginalpris.
Det behovet och möjligheten minskar för varje MWh produktion, med låg marginalkostnad som finns i systemet.
Eftersom konkurrensen ökar.
Ifrågasätter du det?
Men då är vi ju till slut överens: hade vi inte lagt ned kärnkraft i förtid så skulle elpriset varit lägre nu, jag uppfattade förut att du hade en annan åsiktZ Zodde skrev:
😉
Producenter ”chansar” öht inte. Det är mycket mindre ”spel” eller ”taktik ” vid Nordpools budgivning än du tror.S Snikholt skrev:
Har aldrig ifrågasatts, men varken du lr jag e i närheten av att känna den. Att däremot gaspriset är helt avgörande för denna marginal kostnad behöver heller knappast ledas i bevis…S Snikholt skrev:
Nej, brist på intermittent kraft…S Snikholt skrev:
Förutsatt allt annat lika, men det vet vi båda att det aldrig är…K Kluffe skrev:
Men hade vi plötsligt fått ett utbud motsvarande 6 kkv på marknaden så hade priset sjunkit markant.
Nu var väl staten bara delägare av 2 av dessa så hela frågeställningen blir irrelevant…