S
Z Zodde skrev:
Nej, nu skapar du myter igen
”Norrmännens vattenmagasin var sprängfulla” ??🤣🤣🤣
Det varierar MYCKET från år till år så det har absolut NOLL med det hela å göra.

Berätta mer vad du minns för det du säger stämmer inte med mitt minne…

Det jag minns är det låga gaspriset som visserligen var bra för oss konsumenter men samtidigt höll på å ta död på den elhandlar/trader miljön som successivt byggts upp sen millennieskiftet…
Varför?
Jo en förutsägbar marknad men låg volatilitet har inte användning av traders hos alla större producenter /konsumenter.
Annat är det idag kan man lätt säga…
Jag minns precis det jag säger, och jag vet inte vad du far efter.
Arbetade vid denna tid med prissäkring, ca: 45GWh prissäkrat 1-års avtal.
inte direkt men via ombud , som då handlade och redovisade.

Låg marginalkostnad för kolkraft (och gas, men kolkraften var markör på långa kontrakt) i europa bidrog till god tillgång på el, så som det förklarades.
Likaså god tillgång på vattenkraft i Norden varpå vattenkraften här blev prissättande.

Norge har enorma vattenmagsasin som kan lagra flera år, och dessa hade bra fyllnadsgrad.
Norge hade färre alternativ än idag att få ut sin el på marknaden, mycket gick via Sverige.

Tveksamt om jag kan gräva fram någon ppt,eller så från denna tid, men om du söker på internet kommer du garanterat hitta fakta som styrker ovanstående.

Varför förvillar du?

//
för den som kan läsa mellan raderna ibland, så var de senaste inläggen alltså kritik mot att man lade ner kärnkraft baserat på en anomali i prissättningen. "Ojoj nu har elen varit billig ett tag så vi lägger ner..... trist bara att det tar 20 år att bygga nytt... men jaja det här är väl det nya normala" typ.

Redigerat:
R Ryzen skrev:
Medianlönen i Sverige är nära 40 000.
Två personer, nära 80 000 per månad.
Inte alla har välbetalda jobb, 2,3 miljoner är pensionärer som har betydligt lägre inkomst.

Den genomsnittliga totala pensionen (allmän pension + tjänstepension) i Sverige ligger år 2024 på cirka 23 900 kronor i månaden före skatt.
Efter skatt innebär detta ofta en utbetalning i spannet 17 000–20 000 kronor per månad.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Nej, nu skapar du myter igen
”Norrmännens vattenmagasin var sprängfulla” ??🤣🤣🤣
Det varierar MYCKET från år till år så det har absolut NOLL med det hela å göra.

Berätta mer vad du minns för det du säger stämmer inte med mitt minne…

Det jag minns är det låga gaspriset som visserligen var bra för oss konsumenter men samtidigt höll på å ta död på den elhandlar/trader miljön som successivt byggts upp sen millennieskiftet…
Varför?
Jo en förutsägbar marknad men låg volatilitet har inte användning av traders hos alla större producenter /konsumenter.
Annat är det idag kan man lätt säga…
... fortsättning. Och vad jag minns.

Vi pratade om 2014, eller hur? Då resonerade man så här - och detta är ordagranna citat från elhandlaren jag arbetade med då.

På en enkel rak fråga - vad styr elpriset, svarade han så här (2014):

Kort sikt och framförvarande kvartal....
*
Väder - nederbörd, hydrologisk balans - temperatur - vind
* Kärnkraftstillgänglighet

På längre sikt årskontrakt och längre...
* marginalkostnaden för kolkraft.

Vad minns du?
Karta över vattenkraftens magasin i Norden med markeringar för 1-års, 1 & 3-års magasin samt oreglerade områden i Norge och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration över vattenkraftens magasin i norden

Redigerat:
Mikael_L
L lbgu skrev:
De kunde ju väntat med att koppla in den tills det fanns behov av den.
Kabeln började ju redan från första timmen transportera stora mängder kraft, så det fanns ju ett behov från början, ärligt talat har det nog funnits ett stort behov denna ledning i över 5 år redan.
L lbgu skrev:
Att koppla in den nu blev ju bara en stor kostnad för befolkningen i norr. Syftet med kabeln var ju att den behövdes när en massa elintensiv industri byggts i norr.
Nä, syftet var att förstärka det nordiska synkrona elnätet (på flera vis samtidigt), att öka handelsutbytet, att medge fortsatta investeringar i ny kraftproduktion i norra Sverige ... och säkert lite mer som jag inte kommer att tänka på just nu.
L lbgu skrev:
Den elintensiva industrin verkar ju inte komma till alltså kunde kabeln ligga i malpåse tills den eventuellt behövdes.
Fast den behövdes ju redan nu, uppenbarligen.
L lbgu skrev:
Så regeringen är givetvis ansvariga för att den satts i bruk och de tråkiga effekter det fick.
Ja, de är ansvariga för alla de bra effekter detta direkt gav, men även på sikt ger.
L lbgu skrev:
Skulle vi haft samma system som i Schweiz med folkomröstningar så hade vi kanske kunnat slippa en del av dessa kablar ;)
Schweiz är inte med EU, det ger dem en liten aning mer friheter. Vi kan inte folkomrösta om en sak som strider mot de samarbeten vi har avtalat om, med andra länder.
Vi kan/kommer inte heller att ha folkomröstning om saker som strider mot folkrätten, internationell rätt osv.
Eller kan och kan, såklart man kan, Nordkorea, Ryssland och alla möjliga länder som dels är diktaturer och redan paria i hela världen, de kan ju bära sig åt hur de vill, de kan ju redan nu inte bryta mer än de redan gjort och kan inte bli sämre omtyckta än de redan är.
Men Sverige, som dessutom har extremt gott anseende, vi har mycket att förlora på alla plan om vi börjar dumma oss.

Tur att det är smartare människor som styr landet än du och jag.

• Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Så just då var det fullt förståeligt att kärnkraften kunde kännas överflödig.
Ja, och det var just då som nedläggningsbesluten togs ...
Jag ville bara visa att nedläggningen var inte det minsta kontroversiell då när det beslutades ...
Det var ju ingen som hade en aning om att ryzzland/gazprom skulle börja krångla med leveranserna 7 år senare (som ett preludium inför det stora anfallskriget, detta var ju förstås ett hot mot västeuropa, att visa vem det var som satt på makten att stänga gaskranen).

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
så var de senaste inläggen alltså kritik mot att man lade ner kärnkraft baserat på en anomali i prissättningen. "Ojoj nu har elen varit billig ett tag så vi lägger ner..... trist bara att det tar 20 år att bygga nytt..
Ja lite så är det ju.
När vi hade haft billigt i några år där, ca 2012-2015, så hade ju föregåtts av en extremt dyr period, 2009-2011 (ungefär), så man kan ju nästan kalla det guldfiskminne ... :)
Dock hade ju trenden börjat synas, att Sverige snabbt rörde sig mot ett allt större elöverskott.

Ja det som man kan se i det andra diagrammet i detta inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-an-nagonsin.481983/page-1209#post-6525956
Visst, 2015 var det inte lika övertydligt som när vi kan se bakåt hela 10 år, men antagligen tillräckligt tydligt för att de som äger och bestämmer om sin kraftproduktion bör haft med detta i sina analyser om framtiden.

edit
Och blöder verksamheten några miljarder SEK om året så är man kanske inte så kaxig och chansar på att uthärda och försöka övervintra.

Sen ska det ju sägas att förlusterna berodde delvis på en del speciella omständigheter, effektskatten på ca 8 öre/kWh var förstås besvärande, när man nu var så nära gränsen för lönsamhet öht.
Men vad gäller OKG så berodde nog det mesta av minusresultaten att man höll på och renoverade O2 till toppskick, och effekthöjde, detta i omgångar medan man försökte bedriva produktion mellan. Detta innebar ju långa stopp varje år, samt stora investeringar, som sköt lönsamheten i sank.

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kabeln började ju redan från första timmen transportera stora mängder kraft, så det fanns ju ett behov från början, ärligt talat har det nog funnits ett stort behov denna ledning i över 5 år redan.
Vi har helt olika syn på detta. För Finland är möjligen kabeln bra. Men för befolkningen i norra Sverige är kabeln inte bra. Jag föredrar att svenska politiker prioriterar sin egen befolkning. Som du resonerar så antar jag att du inte har något problem ifall EU får sno en del av den kassa som byggts upp via överföringsavgifter. Det verkar ju vara helt i linje med din inställning.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
S
L lbgu skrev:
Vi har helt olika syn på detta. För Finland är möjligen kabeln bra. Men för befolkningen i norra Sverige är kabeln inte bra. Jag föredrar att svenska politiker prioriterar sin egen befolkning. Som du resonerar så antar jag att du inte har något problem ifall EU får sno en del av den kassa som byggts upp via överföringsavgifter. Det verkar ju vara helt i linje med din inställning.
På känslomässigt plan delar jag din åsikt.

Men det svar du kommer att få, kommer att gå ut på att vi inte kan plocka russinen ur kakan, och samtidigt förvänta oss frihandel i övrigt.

Och det svaret är helt sant.

Jag tycker dock absolut att Sverige borde göra vad vi kan, för att minska EU överstatlighet inom andra områden. Men just frihandeln är svår...

Z Zodde skrev:
Här är 5 första meningarna på inlägget du svarade på

Extrem frihandel? Varför använda (igen) felaktig terminologi?
Finns inget sånt.
Frihandel är frihandel.
Dvs INGA handelshinder.
Sen kan det finnas mindre å större inskränkningar i frihandeln
Det är nog ganska få varor/tjänster som inte har nån form av handelshinder öht…”

a) Svarade du på detta?
b) Hoppade du medvetet över din fadäs?
c) Svarade du egentligen på en mening mycket längre ner (som långt ifrån var den första) men där du kände du hade ett ”bra svar” utan att läsa färdigt?
Du borde fattat att det var c: Det var ju det första jag citerade. Alltså var det det första jag svarade på. Det andra du skrev tidigare var ju bara meningslöst tjafs där du låtsas inte förstå de ord jag använde.

Jag skrev:
"Det är fruktansvärt oansvarigt att ha ett system som i princip innebär att vår befolkning svälter ihjäl ifall vi blir isolerade från omvärlden i hög grad"

På det svarade du:
"Vi e självförsörjande på spannmål å vi får bara äta hälften så mycket kött som idag?"

Det svaret tyckte jag var heltokigt då det är uppenbart att vi i en situation där vi är isolerade inte har en chans att upprätthålla en sådan produktion. Sen verkade du komma på att dieseln kanske tar slut när du skrivit några meningar till. Men det första du skrev var helt tokigt. Och ifall du menade att det är så vi har det idag så förstår jag inte varför du skrev det som svar där.

S Snikholt skrev:
Men det svar du kommer att få, kommer att gå ut på att vi inte kan plocka russinen ur kakan, och samtidigt förvänta oss frihandel i övrigt.

Och det svaret är helt sant.
Problemet är att de flesta andra EU-länder gör just det. Av någon anledning verkar svenska politiker besatta att överimplementera EUs direktiv. Tänk Tyskland och elområden. De gör så att det passar dem på grannländers bekostnad. Men vi beter oss som duktiga idioter som vill att husse ska klappa oss.

Sen är min grundinställning att EU-medlemskapet var ett gigantiskt misstag. Jag föredrar att vara fattig men fri istället för att vara en rik slav. Men de flesta andra verkar tyvärr tycka tvärtom.

L lbgu skrev:
Problemet är att de flesta andra EU-länder gör just det. Av någon anledning verkar svenska politiker besatta att överimplementera EUs direktiv. Tänk Tyskland och elområden. De gör så att det passar dem på grannländers bekostnad. Men vi beter oss som duktiga idioter som vill att husse ska klappa oss.

Sen är min grundinställning att EU-medlemskapet var ett gigantiskt misstag. Jag föredrar att vara fattig men fri istället för att vara en rik slav. Men de flesta andra verkar tyvärr tycka tvärtom.
Så har det alltid varit
Ta bara EU bidragen till bönderna.
I resten av Europa:
* Bonde ansöker om en mängd pengar i bidrag till X.
* Bonde får ut EU bidrag och genomför X.
* Myndighet i landet kollar att bonde faktiskt genomförde X annars blir bonde återbetalningsansvarig.
I Sverige:
* Bonde måste först genomföra X för egna pengar.
* Sen kan bonde ansöka om EU bidrag som till stor del nekas.
* Bonde lägger ner för han har inte råd längre.

Samma EU grundlagstiftning ... skillnad på hur implementationen genomförts.

• Gilla
  • Ledsen
jawen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nog kan 10 nya fullstora kärnreaktorer ge ett pris under 150öre/kWh.
149 öre / kWh i årssnitt vore nästan en dubblering av elpriset för oss i dyraste elområdet SE4.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
I resten av Europa:
* Bonde ansöker om en mängd pengar i bidrag till X.
* Bonde får ut EU bidrag och genomför X.
* Myndighet i landet kollar att bonde faktiskt genomförde X annars blir bonde återbetalningsansvarig.
Ibland gäller knappt något av detta. Grekland åkte dit för ett tag sen där det framkom att folk fått bidrag för mark de inte ens hade. Fick intrycket att det kunde räcka med att skicka in en påhittad ansökan där man påstod att man hade en viss areal mark som man ville ha jordbruksstöd för.

I Sverige ser däremot myndigheterna som sin uppgift att man ska minimera EU-stödet som går till Sverige. En i närheten fick avdrag på några kvadratmeter mark för att det stod en vedtrave inne i en beteshage som var på ca. 3 hektar. Alltså kontrollanter hade varit ute och mätt traven som kanske var på 30 m3, sen hade de åkt hem och skrivit en rapport om detta som ledde till att en liten summa skulle betalas tillbaka. Vi pratar om 30 av 300000 alltså en tusendel. Säg att man får 2000 per hektar. Ytan motsvarade då 6 kronor. Detta drog de igång en byråkratisk operation som måste kostat enormt mycket mer än vad avdraget blev. Det handlade om ungefär en tredjedels brevporto som de tyckte att han fuskat till sig.

• Ledsen
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nej det kan man ju fråga sig vad sånt tillför? Men du kanske har ett bra svar?
Nej, jag hade bara en bra fråga.

Z Zodde skrev:
Berätta varför gasen INTE skulle påverka ?
På Nordpool har vi marginalprissättning å den hade inte försvunnit bara för att vi hade haft nedlagd KKverk i drift…

Det är ju sån att gaspriset påverkar oss oavsett om vi importerar eller exporterar.
Det verkar helt enkelt inte som om du vet hur marginalprissättning funkar
Trodde detta var basic. Det är den dyraste produktionen som sätter priset. Finns det billigare, tex kärnkraft, att tillgå använder man den istället. Behövs ingen gas så påverkar inte gasen priset.

Nedlagd kärnkraft kan förstås inte producera el. Men hade vi inte lagt ner den hade den ersatt gasen eftersom gasen är dyrare. Det kanske hade funnits extrema tillfällen då kärnkraften inte räcker hela vägen men vi snackar om flera GW. Men oavsett hur mycket, varje tillskott av billigare produktion gör att gasen inte behövs lika ofta. Eller tror du verkligen att gasen används hela tiden? Om så hade varit fallet hade priserna inte varierat med vinden utan varit konstant höga.

Din fråga avslöjar en djupare okunskap hos dig då den antyder att kärnkraften inte hade gjort någon som helst skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.