Magnus E K Magnus E K skrev:
Exakt när 2022 var gaspriset 41 gånger priset när? Från absoluta botten 2020 till någon av de ytterst kortvariga topparna? Borde vara mer relevant att jämföra medelpriset det året med medelpriset året innan och då blir det inga såna extrema siffror.
Från botten 2020 till toppen 2022 hade priset dubblats över 65 ggr på det mesta men det är öht inte intressant om det var 65ggr 40ggr 20ggr ellers”bara ” 5ggr…
Poängen är att det var gasprisets rörelse som elpriserna reagerade på, INTE nåt KKverk som lagts ner flera år innan…

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
Det kan ju också vara bra att kunna och lära sig lite av historien, detta skrevs hösten 2014, året efter togs beslut om nedstängning av totalt 4 reaktorer.

Publicerad 1 okt 2014 kl 08.19

För åren 2012 och 2013 hamnade förlusterna sammanlagt på runt 2,5 miljarder kronor för kärnkraftverket, som ägs av Eon och Fortum. Och även i år och nästa år väntas förluster, rapporterar SVT.

Orsaken är att produktionskostnaderna är avsevärt högre än marknadspriset.

https://www.nyteknik.se/energi/uselt-resultat-for-karnkraftverk/1149766

Så det var helt enkelt inget kontroversiellt då, just då, när man stängde ner några reaktorer.
De flesta som gör stora förluster på en verksamhet brukar faktiskt lägga ner den istället.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kanske smartare att inte skriva tvärt mot sig själv i samma inlägg.
Om du bara läser EN mening OCH DÅ blir så skrivkåt att du absolut måste svara INNAN du läser mening nr2 å mening nr3 kan jag förstå vad du menar.
Rådet är då att behärska din skrivkåthet å läsa mening nr2 och mening nr3 istf å kritisera en skribent för å använda FLERA meningar för å uttrycka sin åsikt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aura Line byggdes på åtta år berättar Svenska kraftnät så dagens regering har inte så mycket alls att göra med den.
De kunde ju väntat med att koppla in den tills det fanns behov av den. Att koppla in den nu blev ju bara en stor kostnad för befolkningen i norr. Syftet med kabeln var ju att den behövdes när en massa elintensiv industri byggts i norr. Den elintensiva industrin verkar ju inte komma till alltså kunde kabeln ligga i malpåse tills den eventuellt behövdes. Så regeringen är givetvis ansvariga för att den satts i bruk och de tråkiga effekter det fick. Skulle vi haft samma system som i Schweiz med folkomröstningar så hade vi kanske kunnat slippa en del av dessa kablar ;)

• Gilla
  • Haha
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju också vara bra att kunna och lära sig lite av historien, detta skrevs hösten 2014, året efter togs beslut om nedstängning av totalt 4 reaktorer.

Publicerad 1 okt 2014 kl 08.19

För åren 2012 och 2013 hamnade förlusterna sammanlagt på runt 2,5 miljarder kronor för kärnkraftverket, som ägs av Eon och Fortum. Och även i år och nästa år väntas förluster, rapporterar SVT.
Orsaken är att produktionskostnaderna är avsevärt högre än marknadspriset.

[länk]

Så det var helt enkelt inget kontroversiellt då, just då, när man stängde ner några reaktorer.
De flesta som gör stora förluster på en verksamhet brukar faktiskt lägga ner den istället.
Det var väl i den där vevan som marginalkostnaden på fossilt var låg, särskilt kol var markör när man handlade el på långa kontrakt minns jag.
Norrmännens vattenmagasin var sprängfulla osv. och exporterades via oss.
God, stabil tillgång på el helt enkelt, inte bara här.

Så just då var det fullt förståeligt att kärnkraften kunde kännas överflödig.

Men nu…

Z Zodde skrev:
Om du bara läser EN mening OCH DÅ blir så skrivkåt att du absolut måste svara INNAN du läser mening nr2 å mening nr3 kan jag förstå vad du menar.
Rådet är då att behärska din skrivkåthet å läsa mening nr2 och mening nr3 istf å kritisera en skribent för å använda FLERA meningar för å uttrycka sin åsikt.
Den första meningen var ju så tokig så det gick bara inte att undgå att svara på den direkt. Sen blev det ju förvirrat när du sa emot dig själv. Om du läser det du skrev noga och det du svarade på så kanske du inser det. Annars är mitt tips att du lugnar ned dig lite, det du skrev nu verkar rätt obalanserat. I fortsättningen undanber jag att få olika skrivråd eller ordvalsråd av dig, du är inte min svenskalärare och jag är så pass gammal att jag även skulle strunta i svenskaläraren ifall han kom och gav mig råd..

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
[länk]

Orsaken att gasen styr är att den är vad man kallar ”marginalprissättande” i det europeiska elsystemet. När Tyskland fram till 2021 kunde importera billig gas från Ryssland genom Nord Stream-ledningarna var elpriserna låga eftersom den billiga gasen också prissatte elektriciteten.

Därefter rusade gaspriset 2021-2022 varefter elpriserna följde med eftersom Sverige har tillräckligt mycket kapacitet genom utlandsförbindelserna för att elpriserna ska ”importeras” från kontinenten.”
Är det din källa? En ekonom som skriver i Svenskt Näringslivs (partiska) tidskrift?
Z Zodde skrev:
Nedlagd KK nämns aldrig…🧐
Inte undra på att det blir så fel

M MrDizzy skrev:
Nä, men om Sverige , Tyskland och Frankrike haft kvar ens hälften av de nu nedlagda KKverken så hade det inte blitt de extrema prisskillnader som är idag.
👍Exakt

O O skrev:
Är det din källa? En ekonom som skriver i Svenskt Näringslivs (partiska) tidskrift?
Du bad om en länk, jag fann den åt dig. (1mins googling eftersom du var för lat själv)
Nej, det är inte min ”källa” utan en som förmedlar det som är allmän kunskap bland folk i branchen…

Men du ska få en chans när jag nu ändå givit dig din efterfrågade länk ,
Länka till nåt som stöder DITT CASE!!

S Snikholt skrev:
Det var väl i den där vevan som marginalkostnaden på fossilt var låg, särskilt kol var markör när man handlade el på långa kontrakt minns jag.
Norrmännens vattenmagasin var sprängfulla osv. och exporterades via oss.
God, stabil tillgång på el helt enkelt, inte bara här.

Så just då var det fullt förståeligt att kärnkraften kunde kännas överflödig.

Men nu…
Nej, nu skapar du myter igen
”Norrmännens vattenmagasin var sprängfulla” ??🤣🤣🤣
Det varierar MYCKET från år till år så det har absolut NOLL med det hela å göra.

S Snikholt skrev:
särskilt kol var markör när man handlade el på långa kontrakt minns jag.
Berätta mer vad du minns för det du säger stämmer inte med mitt minne…

Det jag minns är det låga gaspriset som visserligen var bra för oss konsumenter men samtidigt höll på å ta död på den elhandlar/trader miljön som successivt byggts upp sen millennieskiftet…
Varför?
Jo en förutsägbar marknad men låg volatilitet har inte användning av traders hos alla större producenter /konsumenter.
Annat är det idag kan man lätt säga…

S Snikholt skrev:
I grunden är samarbete det bästa dock.
👍
S Snikholt skrev:
Med det sagt tycker jag att EU är en alldeles för stor sammanslutning, med för stora olikheter internt.
Det är inte alltid så lätt att samarbeta. Speciellt inte om det finns de som inte är villiga att kompromissa. Då blir det såklart en utmaning att hantera dessa olikheter. Det är här fördelen med EU kommer in.

Stora olikheter hanteras trots allt enklare inom EU än utanför. Speciellt om man verkligen få till samarbete. Alltså att hjälpas åt. Som det är nu har Sveriges (och övriga länders) representanter direkt kontakt till de beslutande organen inom EU och deltar i besluten.

Sverige är en del av EU. På samma sätt som Skåne är en del av Sverige och Ystad en del av Skåne.
I Ystad är det ungefär lika långt till Bryssel som till Stockholm vad gäller vägsträcka, men främst vad gäller inflytande över beslut.

L lbgu skrev:
Den första meningen var ju så tokig så det gick bara inte att undgå att svara på den direkt
Här är 5 första meningarna på inlägget du svarade på

Extrem frihandel? Varför använda (igen) felaktig terminologi?
Finns inget sånt.
Frihandel är frihandel.
Dvs INGA handelshinder.
Sen kan det finnas mindre å större inskränkningar i frihandeln
Det är nog ganska få varor/tjänster som inte har nån form av handelshinder öht…”

a) Svarade du på detta?
b) Hoppade du medvetet över din fadäs?
c) Svarade du egentligen på en mening mycket längre ner (som långt ifrån var den första) men där du kände du hade ett ”bra svar” utan att läsa färdigt?

Z Zodde skrev:
Du bad om en länk,
Nej verkligen inte. Jag konstaterade bara att du inte har länkat till någon seriös källa. Dessutom konstaterade jag att det var naturligt när källor till dina påståenden saknas.
Z Zodde skrev:
jag fann den åt dig. (1mins googling eftersom du var för lat själv)
Nej, det är inte min ”källa” utan en som förmedlar det som är allmän kunskap bland folk i branchen…
Du länkade till en irrelevant partsinlaga av en ekonom. Ett exempel på hur fel det blir när man inte kan tekniken själv utan bara repeterar sådant andra okunniga säger.

O O skrev:
Nej verkligen inte. Jag konstaterade bara att du inte har länkat till någon seriös källa. Dessutom konstaterade jag att det var naturligt när källor till dina påståenden saknas.

Du länkade till en irrelevant partsinlaga av en ekonom. Ett exempel på hur fel det blir när man inte kan tekniken själv utan bara repeterar sådant andra okunniga säger.
Här får du direkt från VF

https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/varfor-ar-elpriset-sa-hogt/#:~:text=Elpriset styrs av utbud och efterfrågan –,importera från andra har pressat upp priserna.

”Den främsta orsaken till de högra elpriserna är Rysslands invasion av Ukraina som påverkar hela systemet, både genom direkt minskade leveranser och genom ökad oro. När den ryska aggressionen trappades upp hösten 2021 steg priset på naturgas, som Ryssland normalt sett exporterar mycket av till flera EU-länder. I augusti 2022 stängde Ryssland helt ner naturgasleveranserna via ledningen Nord Stream 1. Via Nord Stream 1 mottar Tyskland vanligtvis så mycket naturgas att det motsvarar hela den svenska elförbrukningen, gånger två.”

Säger du att Vattenfall också är en partsinlaga lägger jag noll energi mer på dig

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O O skrev:
För det finns ingen eftersom ditt påstående är fel.
Då kan du väl visa det. (Mha fakta och logik).

O O skrev:
Det är uppenbart för de som vet att alla inte begriper detta. Att många inte ännu har insett det är tråkigt.
Är det bara uppenbart?
Eller går det att visa giltigheten med fakta och logik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.