39 870 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Koppling har det men det följer inte slaviskt. , Gaspriset steg 4000% i 2022, elpriset bara några hundra procent…S Snikholt skrev:
Att Sverige, med nedlagda KK i drift hade fått en marginellt mindre tjurrusning i elpriset är av mindre betydelse ,
Jag hör ofta att det skulle påverka väldigt lite, att det skulle vara marginell skillnad.Z Zodde skrev:
Marginalkostnaden för gaskraft är inte en fast faktor. Den varierar.
Allt från relativt billigt - sannolikt från gasverk som är upp and running. Gissar runt 60-70 öre.
Upp till väldigt högt för de kraftverk som behöver startas on demand och kanske gå på halvfart.
Ju mer kraft som trycks in, desto mindre behov marknaden av att sparka igång avställd gaskraft.'
Vilket får mig in på nästa iakttagelse. Gaskraftverken kommer att stå kalla oftare ju mer förnybart (och kärnkraft) som matas in, så ett system med gaskraft som en typ av reservkraft i normaldrift lär vara svindyrt.
Det system som jag hör förespråkas här av en del.
Jag tror att KKV gör större skillnad än vad många av er andra tror, om än inte astronomisk.
Facit får vi aldrig, vad som hade skett ”om”…S Snikholt skrev:Jag hör ofta att det skulle påverka väldigt lite, att det skulle vara marginell skillnad.
Marginalkostnaden för gaskraft är inte en fast faktor. Den varierar.
Allt från relativt billigt - sannolikt från gasverk som är upp and running. Gissar runt 60-70 öre.
Upp till väldigt högt för de kraftverk som behöver startas on demand och kanske gå på halvfart.
Ju mer kraft som trycks in, desto mindre behov marknaden av att sparka igång avställd gaskraft.'
Vilket får mig in på nästa iakttagelse. Gaskraftverken kommer att stå kalla oftare ju mer förnybart (och kärnkraft) som matas in, så ett system med gaskraft som en typ av reservkraft i normaldrift lär vara svindyrt.
Det system som jag hör förespråkas här av en del.
Jag tror att KKV gör större skillnad än vad många av er andra tror, om än inte astronomisk.
Jag resonerar utifrån vad som är möjligt/sannolikt ur ett marknadsperspektiv , då slipper man debattera kring gaskraften marginalkostnad.
Jag tänker att om Sverige hade haft kvar nedlagd KK, skulle vi då haft väsentligt lägre priser än Norge?
Sannolikt inte.
Hade 3 svenska, nu nedlagda KKverk, kunnat sänka Norges nivå mer än högst marginellt?
Sannolikt inte
Hade 3 svenska, nu nedlagda KKverk, kunnat få Danmark att sluta använda gaskraft?
Sannolikt inte.
Jag ser alltså INTE hur Sveriges prisbild jmf med våra grannländer skulle kunna ha ändrats mer än marginellt.
De som menar nåt annat får gärna berätta hur vi hade kunnat frikoppla oss HELT (alltså inte bara marginellt) från våra grannars elpris med elen från 3 nu nedlagda KKverk (och då samtidigt gått miste om en del annan el som inte byggts ut i samma takt, allt annat lika finns bara i läroboken)
Problemet är att med nuvarande extrema frihandel så blir konsekvenserna för oss katastrof ifall vi får ett världsläge där världshandeln upphör. Tänk bara det inte osannolika läget att Kina anfaller Taiwan. Efter några månader så fungerar inte mycket här. De flesta industrier står still m.m. Bara när en båt gick på grund i Suezkanalen blev det ju tydligt hur känsligt systemet var med alla industrier som kör Just in Time produktion.Mikael_L skrev:
Skulle vi komma i ett läge typ 2a världskriget där vi är mer eller mindre stoppade från handel med mer än kanske några grannar som sitter i samma båt som oss så lär det bli massvält efter ett tag.
Det är fruktansvärt oansvarigt att ha ett system som i princip innebär att vår befolkning svälter ihjäl ifall vi blir isolerade från omvärlden i hög grad. Tidigare hade man vett att ha beredskapslager m.m. Fanns även industri som kunde klara inhemsk produktion av nödvändiga varor. Idag har vi i princip inget av det kvar. Detta försvann till stor del efter Sovjets fall då naiva politiker trodde att vi nått den eviga freden. Ungefär samma naiva syn som fanns efter första världskriget. Det enda man inser är att ingen verkar lära sig av historien.
Vår politik är vi kör så länge det går.
I grunden är samarbete det bästa dock.L lbgu skrev:Problemet är att med nuvarande extrema frihandel så blir konsekvenserna för oss katastrof ifall vi får ett världsläge där världshandeln upphör. Tänk bara det inte osannolika läget att Kina anfaller Taiwan. Efter några månader så fungerar inte mycket här. De flesta industrier står still m.m. Bara när en båt gick på grund i Suezkanalen blev det ju tydligt hur känsligt systemet var med alla industrier som kör Just in Time produktion.
Skulle vi komma i ett läge typ 2a världskriget där vi är mer eller mindre stoppade från handel med mer än kanske några grannar som sitter i samma båt som oss så lär det bli massvält efter ett tag.
Det är fruktansvärt oansvarigt att ha ett system som i princip innebär att vår befolkning svälter ihjäl ifall vi blir isolerade från omvärlden i hög grad. Tidigare hade man vett att ha beredskapslager m.m. Fanns även industri som kunde klara inhemsk produktion av nödvändiga varor. Idag har vi i princip inget av det kvar. Detta försvann till stor del efter Sovjets fall då naiva politiker trodde att vi nått den eviga freden. Ungefär samma naiva syn som fanns efter första världskriget. Det enda man inser är att ingen verkar lära sig av historien.
Vår politik är vi kör så länge det går.
Med det sagt tycker jag att EU är en alldeles för stor sammanslutning, med för stora olikheter internt.
Extrem frihandel? Varför använda (igen) felaktig terminologi?L lbgu skrev:
Finns inget sånt.
Frihandel är frihandel.
Dvs INGA handelshinder.
Sen kan det finnas mindre å större inskränkningar i frihandeln
Det är nog ganska få varor/tjänster som inte har nån form av handelshinder öht…
Blir lika dumt som att säga att problemet med att ge mathjälp till dom svältande idag är om hjälpen en gång upphör…L lbgu skrev:
Vi e självförsörjande på spannmål å vi får bara äta hälften så mycket kött som idag?.L lbgu skrev:
Men om alla länder skulle dimensionera sin produktion så de var helt självförsörjande så hade levnadsstandarden sjunkit rejält, det förstår alla som läst ekonomi 😉
Jag tror ganska få av oss hade varit beredda å gå tillbaka ett antal decennier i levnadsstandard bara för å veta att man har lite större chans att överleva ett atomkrig…
Sen hade ju allt stannat upp ändå för oavsett hur självförsörjande vi är på olika områden måste vi alltid importera drivmedel, diesel, bensin…. Utan det stannar jordbruket å stora delar av övrig industri upp ändå, vilken självförsörjandegrad vi ändå har på allt annat…
Redigerat:
Vi har inga större beredskapslager för drivmedel. Inga lager med konstgödsel och ingen inhemsk produktion. Då jordbruket är otroligt mekaniserat skulle det behövas stora lager av reservdelar till traktorer, mjölkrobotar m.m. Så ditt påstående att vi skulle vara självförsörjande på spannmål ifall vi blev avskurna är inte annat än en önskedröm.Z Zodde skrev:
Om alternativet är att man svälter ihjäl i en krissituationen så tycker jag att det lätt är värt lite sämre levnadsstandard. Vad är du rädd att du ska sakna?Z Zodde skrev:
Vad bygger du den gissningen på? Och varför tar du scenariot atomkrig? Då är det kört i vilket fall. Om vi lärt oss något av Ukraina så är det att ryssarna hellre tar förluster på kanske 1 miljon man än använder atomvapen. Alla vet att atomvapenanvändande i princip leder till katastrof så det undviks nog i det längsta.Z Zodde skrev:
Hur förklarar du att folk förr var beredda att göra dessa enligt dig hemska uppoffringar för att se till att man hade ett samhälle som hjälpligt kunde klara en krigssituation. Har vi blivit klenare eller bara bekvämare eller bara korkade?
Oj, nu verkar du ändå fatta att vårt jordbruk inte är särskilt väl rustat. Enligt vad du skrev innan så förväntade du dig att vi skulle vara självförsörjande på spannmål i en krissituation. Det här visar givetvis att man måste ha stora beredskapslager av en massa saker. Men folk med ditt tänk tyckte det var bättre att sälja ut alla beredskapslager eftersom de aldrig skulle behövas.Z Zodde skrev:
L lbgu skrev:
För att jag öht ska bemöda mig å diskutera förväntar jag att HELA mitt inlägg blir läst och förstått istf att kommentera mening för mening å göra egna felaktiga å förhastade tolkningar …
då det blir EOD för mig.
På den nya listan över PCI-projekt gällande elnät finns följande projekt som direkt berör Sverige:I Incinerator skrev:
- Fjärde sammanlänkningen mellan Finland och Sverige [nu kallad ”Aurora line 2”]
- Sammanlänkning mellan Finland och Sverige [nu kallad ”Fenno-Skan 3”]
- Sammanlänkning mellan Sverige och Danmark [nu kallad ”Upgrade to Konti-Skan”]
- Sammanlänkning mellan Finland och Estland [nu kallad ”Estlink 3”]
(Utöver elnät finns det PCI-projekt rörande vätgas i Norrland och Finland.)
Kanske smartare att inte skriva tvärt mot sig själv i samma inlägg. Men jag antar att du inte hade något vettigt svar på det jag skrev. Du verkar ha lite svårt när du inser att du haft felZ Zodde skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Exakt när 2022 var gaspriset 41 gånger priset när? Från absoluta botten 2020 till någon av de ytterst kortvariga topparna? Borde vara mer relevant att jämföra medelpriset det året med medelpriset året innan och då blir det inga såna extrema siffror.Z Zodde skrev:
R Rullponken skrev:Vilka är det som är styrande i Sverige sedan snart 4 år tillbaka?
Största problemet är väl endå att stockholmarna röstar på MP som förstört elproduktionen i SverigeMajgårdarna skrev:
Aura Line byggdes på åtta år berättar Svenska kraftnät så dagens regering har inte så mycket alls att göra med den. 2018 när spaden sattes i marken gav oss JÖKen och regeringen Löfven II. Inte för att jag är så övertygad om att partipolitiken och regeringens sammansättning påverkade projekteringen av Aura Line. Förvisso finns den famösa podden där en miljöpartist berättar hur man lyckades få in personer uppfyllda av kärnkraftsmotstånd i styrelser (Vattenfall var det va?) via utnämningsmakten men det är väl det ungefär det.R Rullponken skrev:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...u-slar-vi-pa-strommen--aurora-line-levererar/
Jodå, Lise Nordin, MP (som varit bl.a. ledamot och vice ordförande i Näringsutskottet)Claes Sörmland skrev:
Här finns podden att lyssna på.Claes Sörmland skrev:
https://solcellskollen.se/podcast/lise-nordin-om-vad-som-komma-skall-i-energipolitiken
Just det där om hur man gjorde i Vattenfall börjar väl vid 13:45, och sen ca 3-4 minuter fram, ifall man inte orkar lyssna genom hela.
Det känns inte som något som gynnar de svenska elanvändarna precis, det är nog bättre att vi bygger ut vårt eget stamnät så att vi kan flytta el inom Sverige vid behov men det verkar de ansvariga inte ha på sin agenda i dagsläget.K krfsm skrev:På den nya listan över PCI-projekt gällande elnät finns följande projekt som direkt berör Sverige:
Sen finns det andra projekt som indirekt berör oss, framför allt:
- Fjärde sammanlänkningen mellan Finland och Sverige [nu kallad ”Aurora line 2”]
- Sammanlänkning mellan Finland och Sverige [nu kallad ”Fenno-Skan 3”]
- Sammanlänkning mellan Sverige och Danmark [nu kallad ”Upgrade to Konti-Skan”]
- Sammanlänkning mellan Finland och Estland [nu kallad ”Estlink 3”]
(Utöver elnät finns det PCI-projekt rörande vätgas i Norrland och Finland.)
Redigerat: