så har då Svenska kraftnäts statistik för fjolåret kommit och det är väl dags för mina sedvanliga uppdateringar

elproduktionen och - förbrukningen landade i följande:

Graf över Sveriges elproduktion och användning 2025: vatten 68 TWh, kärn 45 TWh, vind 39 TWh, värme 5,4 TWh, sol 4,5 TWh; nettoexport 34 TWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

– vindkraften levererade 2 TWh mindre än året innan; det kan finnas flera anledningar, men generellt verkar det ha varit ett något svagare år i stora delar av Europa

– våra befintliga sex kärnreaktorer levererade mindre än vanligt; man får gå tillbaka till pandemiåret 2020 och dessförinnan till 2011 för att hitta en lägre produktion; full kärnkraftsproduktion skedde bara under 4.6% av tiden

– inmatad solkraft i nätet uppgick till 3 TWh, sen kommer Statistiska centralbyrån om några veckor med den officiella svenska statistiken, då även inkluderande den beräknade egenkonsumtionen, som bör landa runt 1.5 TWh (tillägget markerad med streckade ytor i graferna)

– exklusive solproducenternas egenproduktion och -konsumtion landade produktionen på 160 TWh och konsumtionen på 127 TWh, vilket ledde till en nettoexport på 34 TWh

slutligen den klassiska grafen med Sveriges export/import timme-för-timme:

Graf över Sveriges timvisa elproduktionsexport och import från åren 2000 till 2025, visar nettoexport och import i grönt och rött.
Skapa konto

– nettoimport skedde under 50 timmar (året innan, 2024, var det 154 timmar)

– största importeffekten under nettoimporttimmarna var 1.3 GW, genomsnitt 454 MW (2.5 GW, genomsnitt 713 MW)

– den sammanlagda importenergin under nettoimporttimmarna var 25 GWh (110 GWh)

bättre än 2024 och fortsatt gäller "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin"

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
beklagar om mitt inlägg gav upphov till lite förvirring...

att man kan spara vatten – och gör det – i magasinen när det blåser tror jag inte är ifrågasatt

min undran i mitt inlägg #17744 var om den höga, jämna fyllnadsgraden i vattenmagasinen under det andra halvåret – som vi haft de senaste fem åren – beror på en allt större andel förnybart, eller om det bara är en slumpmässig anhopning utav temperatur, nederbörd och avsmältning

jag har funderat lite på det och jag lutar nog mot att tillgången på, i första hand, vind förbättrar läget men att det främst har varit andra faktorer som legat bakom

vind och vatten är kommunicerande kärl – men vi sparar inte konsekvent större mängder vatten i flera månader, utan det rör sig snarare om förlopp uppåt några dygn
Enligt Energiföretagen är normal tillrinning 65,5 TWh/år (baserat på statistik sedan 1960).

Så här ser de fem senaste årens tillrinning ut:
Diagram som visar ackumulerad tillrinningsenergi i TWh för åren 2021 till 2025, med 2025 som högsta värde.
Skapa konto

Dvs från "bättre än normalt" avslutat med två helt fenomenala år.

Jag har för mig att 2020 innan dess var en kombination av ett exceptionellt vindår, bra vattentillrinning och minimal efterfrågan på el.

Vindkraften gör onekligen att man kan spara mer i magasinen. Samtidigt har ökade exportmöjligheter gjort att norrmännen inte tvingas spara vatten i magasinen, utan kan exportera mer istället.

edit: Här är motsvarande för 2017-2020. Som synes var 2020 också ett helt fabulöst år för tillrinningen.
Diagram som visar ackumulerad tillrinningenergi i TWh för åren 2017, 2019 och 2021. 2020 har högsta värden, markerad med blå stapel.
Skapa konto

• Gilla
harka och 2 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
För övrigt. Installerade ett 30 kW hembatteri åt en granne idag. Satans så tunga moduler 😑
Det slog mig att hembatterier snarast kan ses som en miljöbelastning installerade här i Sverige. Tillverkningen av dem är knappast fossilfri med råvaror, transport och allt.

Kommentarer på det? 😃
Allt du gör är en miljöbelastning, du vaknar så sakta :)

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hembatterier med dagens batteriteknik är väldigt korkat eftersom de begränsade råvarorna behövs bättre till fordonsbatterier.
Till fordon som ingen köper, varför, nu är det fossilt som gäller för bilar?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
harka harka skrev:
bättre än 2024 och fortsatt gäller "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin"
I SE3-4 är LOLE (Loss of load expectation) sämre än för 10-15 år sedan.

Och vad gäller EENS (Expected energy not served), så har det också blivit svajigt, Inte för en medelvärdesberäknande helår/Sverige analytiker som du iofs.

S Snikholt skrev:
Det finns en hel drös…
Lönsamhet, politik och CO2 infångning och vätgas… som sagt, beundrar kulorna men jag tror’nte på’t.
Fast att man tänkt utnyttja billig överskottsel är väl ingen? Det är ju inte ny teknik direkt.
Men klart det är en säkrare process att göra fotogen. Det klarar de tom i Ryssland (normalt sett).

harka harka skrev:
så har då Svenska kraftnäts statistik för fjolåret kommit och det är väl dags för mina sedvanliga uppdateringar

elproduktionen och - förbrukningen landade i följande:

[bild]

– vindkraften levererade 2 TWh mindre än året innan; det kan finnas flera anledningar, men generellt verkar det ha varit ett något svagare år i stora delar av Europa

– våra befintliga sex kärnreaktorer levererade mindre än vanligt; man får gå tillbaka till pandemiåret 2020 och dessförinnan till 2011 för att hitta en lägre produktion; full kärnkraftsproduktion skedde bara under 4.6% av tiden

– inmatad solkraft i nätet uppgick till 3 TWh, sen kommer Statistiska centralbyrån om några veckor med den officiella svenska statistiken, då även inkluderande den beräknade egenkonsumtionen, som bör landa runt 1.5 TWh (tillägget markerad med streckade ytor i graferna)

– exklusive solproducenternas egenproduktion och -konsumtion landade produktionen på 160 TWh och konsumtionen på 127 TWh, vilket ledde till en nettoexport på 34 TWh

slutligen den klassiska grafen med Sveriges export/import timme-för-timme:

[bild]

– nettoimport skedde under 50 timmar (året innan, 2024, var det 154 timmar)

– största importeffekten under nettoimporttimmarna var 1.3 GW, genomsnitt 454 MW (2.5 GW, genomsnitt 713 MW)

– den sammanlagda importenergin under nettoimporttimmarna var 25 GWh (110 GWh)

En stor anledning till mindre från vind måste väl vara obalansavgifterna som plötsligt slog ut ett gäng vindkraftsföreningar som aldrig brytt sig om att koppla från verken vid överskott. Nu görs detta i god tid, och i många fall manuellt misstänker jag, vid nollprisprognoser. Kan handla om längre perioder som en helg eller hel vecka.

S
K karlmb skrev:
Fast att man tänkt utnyttja billig överskottsel är väl ingen? Det är ju inte ny teknik direkt.
Men klart det är en säkrare process att göra fotogen. Det klarar de tom i Ryssland (normalt sett).
Det ligger väl en enorm risk just där. Att produktionen förutsätter väldigt billig el för att kunna drivas.
Konkurrensen om elen förutspås ju öka lavinartat,

S
D djac skrev:
Till fordon som ingen köper, varför, nu är det fossilt som gäller för bilar?
Vad menar du... laddbara fordon utger merparten av nyregistreringar för personbilar.
Brännbilar generellt beskattas hårdare än någonsin från 2026

//
sorgligt enligt mig, att man aldrig mer kommer att kunna köpa en ny Volvo med riktig diesel-spis.
Tidig D5:a, Euro 6 , före 2018 utan Adblue var så nära perfektion man kan komma :)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det ligger väl en enorm risk just där. Att produktionen förutsätter väldigt billig el för att kunna drivas.
Konkurrensen om elen förutspås ju öka lavinartat,
Det går ju att köra PPA.

S
K karlmb skrev:
Det går ju att köra PPA.
För PPA ör ju helt riskfritt för de inblandande i affären, eller? :)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Enligt Energiföretagen är normal tillrinning 65,5 TWh/år (baserat på statistik sedan 1960).

Så här ser de fem senaste årens tillrinning ut:
[bild]
Dvs från "bättre än normalt" avslutat med två helt fenomenala år.

Jag har för mig att 2020 innan dess var en kombination av ett exceptionellt vindår, bra vattentillrinning och minimal efterfrågan på el.

Vindkraften gör onekligen att man kan spara mer i magasinen. Samtidigt har ökade exportmöjligheter gjort att norrmännen inte tvingas spara vatten i magasinen, utan kan exportera mer istället.

edit: Här är motsvarande för 2017-2020. Som synes var 2020 också ett helt fabulöst år för tillrinningen.
[bild]
Tack för detta. Precis vad tråden (desperat) behövde just nu. Ska studera diagrammen lite noggrannare senare. 😊

Inte direkt insatt. Men om nu produktionen är max, eller i vart fall hög.
Hur blir det då med priset om och när produktionen blir lägre?

Jo, frågan är konstigt ställd med överlag så är ju priset nu det högsta som varit på länge om jag inte har fel.

Ser även att nätägaren skor sig rejält.

Tur att jag eldar med ved.

D
S Snikholt skrev:
Vad menar du... laddbara fordon utger merparten av nyregistreringar för personbilar.
Brännbilar generellt beskattas hårdare än någonsin från 2026

//
sorgligt enligt mig, att man aldrig mer kommer att kunna köpa en ny Volvo med riktig diesel-spis.
Tidig D5:a, Euro 6 , före 2018 utan Adblue var så nära perfektion man kan komma :)
Ja, det gör det egentligen bara ännu värre, de batterierna används aldrig (iofs är de små), de bilarna säljs för att de skattesubventioneras som tjänstebilar men används bara som fossilbilar, de är mao värre än en ren fossilbil.

I WRC1 bilar används batterierna friskt.
Går kanske att omsätta till vanliga personalbilar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.