39 873 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Du har helt enkelt fel, och vet väl egentligen det, för du är ju här i ett helt annat syfte.C cbrolin skrev:Det är inte mina siffror. Det är en uppskattning av vad det har kostat oss. Svergie har blivit betydligt fattigare sedan nedläggningen av kärnkraften.
Beloppet 1000 miljarder har en signifikant siffra och kan således ligga några 100 miljarder plus eller minus. Det är en uppskattning gjorda av ekonomer. Att lägga till fler signifikant siffror, tex 1.230 miljarder vore en lögn eftersom det signalerar att beloppet är noggrannare än vad uppskattningen faktiskt är. Du kan googla på signifikanta siffror.
Om den verkliga kostnaden understiger 500 miljarder eller överstiger 1.500 miljarder är uppskattning felaktig.
Jag har redan gett ett flertal länkar till mina påståenden. Du bara hävdar att jag ljuger utan några som helst argument. Tom S har svängt i kärnkraftsfrågan.Mikael_L skrev:
Katjing, där kom den.
Här har du helt straffat ut dig helt för någon vidare diskussion.
Du har helt enkelt ingen sakkunskap att dela med dig av, ingen fakta att bidra med, inte intresserad av fakta.
Utan du är tydligen här med enda syfte att driva politik och opinion, ja förutom att hålla på och ljuga och vara en folkförvillare av rang.
Jag kan ju ändå passa på och berätta att sista gången S fick en röst från mig var på 80-talet, och MP har jag aldrig ens varit nära att överväga att rösta på.
Men jag blir ju helt klart lite sugen, bara för att reta dig!
Du föreslår att jag ska ljuga bättre. Börja med att visa att jag ljuger. Ditt förslag med fler signifikanta siffror var ett dåligt förslag. Du verkar dålig på det mesta.
Okej, det köper jag.Mikael_L skrev:
@Snikholt , du frågade tidigare:
Och du kan t,ex, se det i vad jag svarat i mina senaste inlägg i denna tråden.
Det kommer hela tiden fram en till okunnig (eller i detta fall medveten förvillare).
Jag tycker att befolkningen bör få veta sanningen, få tillgång till fakta osv, för annars kan vi inte bygga ett allt bättre land.
Så därför låter jag inte sån där skit stå oemotsagd.
Jag vet, det är ett värre arbete än Sisofys hade, för som man brukar säga, "Den sista idioten är inte född", men här skulle jag kanske skriva "Den sista folkförvillaren har inte krupit fram under sin sten än".
Jag är nog mer åt det cyniska hållet i frågan.
Dvs. jag personligen bryr mig inte så mycket om ifall "folk" i allmänhet vet exakt allting om hur det fungerar, när slutprodukten av deras åsikt samstämmer med det jag önskar i kärnkraftsfrågan.
Eftersom jag anser att det vore det bästa alternativet för majoriteten i vårat land på lång sikt.
Både för näringsliv och privatpersoner.
Därför uttalar jag mig sällan i sakfrågor mot dessa som du kämpar med att utbilda.
Att våra folkvalda beslutsfattare bör hålla sig till sanningen och inte förvilla är dock viktigt.
Vilka är dessa projekt och skulle vi inte få ett bättre överföringssystem om svenska kraftnät såg till att bygga ut elnätet i Sverige istället för att plocka skattebetalarna på flaskhalsavgifter och samla pengarna på hög?K krfsm skrev:Jag tror inte du blir gladare av att få reda på att ett par av projekten gör det.
(Det här vore förstås ett utmärkt tillfälle att sätta sig på tvären och inte gå med på vad som helst, speciellt som Sverige har flaskhalsavgifter inom landet medan länder som Tyskland som verkligen borde ha det vägrar. Och därmed genererar mindre flaskhalsavgifter och istället sköter det med mothandel.)
Vi kan nog förvänta oss höga priser under överskådlig framtid, det kalla vädret väntas bestå i flera veckor framöver och som en konsekvens av detta sjunker de tyska gaslagren oroväckande fort. De är nu nere på blott 25 procent istället som normalt vid den här tiden 50 procent ( beräknat på snittet för fyllnadsgraden 2017-21).
Berätta varför gasen INTE skulle påverka ?C cbrolin skrev:
På Nordpool har vi marginalprissättning å den hade inte försvunnit bara för att vi hade haft nedlagd KKverk i drift…
Det är ju sån att gaspriset påverkar oss oavsett om vi importerar eller exporterar.
Det verkar helt enkelt inte som om du vet hur marginalprissättning funkar
Redigerat:
https://www.tn.se/naringsliv/46210/da-rusar-elpriserna-en-perfekt-storm-byggs/O skrev:
”
Orsaken att gasen styr är att den är vad man kallar ”marginalprissättande” i det europeiska elsystemet. När Tyskland fram till 2021 kunde importera billig gas från Ryssland genom Nord Stream-ledningarna var elpriserna låga eftersom den billiga gasen också prissatte elektriciteten.
Därefter rusade gaspriset 2021-2022 varefter elpriserna följde med eftersom Sverige har tillräckligt mycket kapacitet genom utlandsförbindelserna för att elpriserna ska ”importeras” från kontinenten.”
Nedlagd KK nämns aldrig…🧐
Nä, men om Sverige , Tyskland och Frankrike haft kvar ens hälften av de nu nedlagda KKverken så hade det inte blitt de extrema prisskillnader som är idag.Z Zodde skrev:[länk]
”
Orsaken att gasen styr är att den är vad man kallar ”marginalprissättande” i det europeiska elsystemet. När Tyskland fram till 2021 kunde importera billig gas från Ryssland genom Nord Stream-ledningarna var elpriserna låga eftersom den billiga gasen också prissatte elektriciteten.
Därefter rusade gaspriset 2021-2022 varefter elpriserna följde med eftersom Sverige har tillräckligt mycket kapacitet genom utlandsförbindelserna för att elpriserna ska ”importeras” från kontinenten.”
Nedlagd KK nämns aldrig…🧐
ENDAST om det gjort gaskraft HELT överflödig (vilket det självklart inte hade kunnat) Danmark, tex har öht ikke KK…M MrDizzy skrev:
Så länge gaskraften är på marginalen (den dyraste produktion som ändå behövs) så sätter den nivån.
Det är misslyckandet att förstå marginalprissättning som skapar debatterna där folk tror att med 3 kkv till i drift så hade vi haft andra priset.
Fast det där är delvis tjurskit.Z Zodde skrev:ENDAST om det gjort gaskraft HELT överflödig (vilket det självklart inte hade kunnat) Danmark, tex har öht ikke KK…
Så länge gaskraften är på marginalen (den dyraste produktion som ändå behövs) så sätter den nivån.
Det är misslyckandet att förstå marginalprissättning som skapar debatterna där folk tror att med 3 kkv till i drift så hade vi haft andra priset.
Marginalkostnaden är högre för gaskraft än för förnybart och kärnkraft ja.
Marginalpriset har inte alltid koppling till produktionskostnad, mer än att det är ju ingen som vill producera för mindre än sin marginalkostnad plus avkastning.
Och det är något som är förunnat de som har möjlighet att reglera sin produktion.
Och att kallstarta upp gasverk är dyrt. Behöver man inte starta upp ett gasverk så blir det billigare.
Det skulle KKV kunna bidra till.