Magnus E K
Z Zodde skrev:
Ok, vad kallar DU den del av inhemsk produktion som överstiger inhemsk konsumtion?
Och vart tar den delen vägen om den inte exporteras..?
Kort och gott export kanske... Om denna produktion inte hade exporterats så hade den helt enkelt inte funnits (den elen hade inte producerats).

Mikael_L
J Jochi skrev:
Så om vi nu haft flera kärnkraftverk i drift så hade ddt inte påverkat elpriset?
Jooo, liiite hade det förstås påverkat, det vore dumt och ologiskt att förneka det.
Men ärligt talat, troligen extremt lite.

För vi ser ju ingen direkt skillnad mellan närliggande dagar när vindkraften ger 1 GW (som en reaktor) eller 8 GW (som 8 reaktorer och alltså mer än all svensk kärnkraft tillsammans).
Och påverkar inte detta elpriset i någon märkbar grad så är det rent korkat att tro att det skulle påverkas av 2GW istället (som R1 + R2 gav).

Det hela beror på att de elmarknader som omger oss är så otroligt kolossalt mycket större än vår, så vårt bidrag eller ev motsatsen, påverkar minimalt.

Ja vi skulle faktiskt kunna skrota alla våra reaktorer och riva varenda vindkraftverk, och priserna skulle fortfarande vara ganska lika, all vår export skulle bara vändas till ungefär lika stor import.
Men dock skulle människans CO2-avtryck förvärras rejält.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jooo, liiite hade det förstås påverkat, det vore dumt och ologiskt att förneka det.
Men ärligt talat, troligen extremt lite.

För vi ser ju ingen direkt skillnad mellan närliggande dagar när vindkraften ger 1 GW (som en reaktor) eller 8 GW (som 8 reaktorer och alltså mer än all svensk kärnkraft tillsammans).
Och påverkar inte detta elpriset i någon märkbar grad så är det rent korkat att tro att det skulle påverkas av 2GW istället (som R1 + R2 gav).

Det hela beror på att de elmarknader som omger oss är så otroligt kolossalt mycket större än vår, så vårt bidrag eller ev motsatsen, påverkar minimalt.

Ja vi skulle faktiskt kunna skrota alla våra reaktorer och riva varenda vindkraftverk, och priserna skulle fortfarande vara ganska lika, all vår export skulle bara vändas till ungefär lika stor import.
Men dock skulle människans CO2-avtryck förvärras rejält.
Är det förnuftigt att vi är del av europeisk elmarknad?
Vi hade ju lågt elpris innan

P Perplexus skrev:
Det billigaste året brändes extrema mängder rysk gas i Tyskland. När priserna på gas gick upp gjorde även elpriset det. Och vi kom på att det kanske inte är den bästa idén att finansiera en bevisat krigisk granne.

Fukushima var en fruktansvärd katastrof. Ingen dog av strålningen men tusentals av att Tyskland valde kol och gas istället för ren och säker kärnkraft i sin Energiewende.
Absolut, så var det

Magnus E K Magnus E K skrev:
Kort och gott export kanske... Om denna produktion inte hade exporterats så hade den helt enkelt inte funnits (den elen hade inte producerats).
Då är vi eniga.

Kanske jag missförstod när du skrev

”Överskott och export är definitivt inte samma sak”

• Haha
Qjanto
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Europa hade också lågt pris innan.
2015-21 hade SE4 å Tyskland liknande priser.
Från 2022 har vi haft ”lägre” än Tyskland

Mikael_L
J Jochi skrev:
Elöverskott vissa tider är inget vi har nyttav när det är brist.
För det första, vi har aldrig någon brist, Sverige exporter el 8600 timmar om året och importerar kanske 100 timmar.
J Jochi skrev:
Överskott får säljas billigt, och vattenkraftverk får stänga och spilla vatten för att floden inte skall bli tom.
Nejdu, de här senaste två veckorna så har vi sålt vårt överskott riktigt dyrt, den el som vi exporterar har ofta haft ett lite högre elpris än inom landet. Och vi har under denna köldperiod faktiskt exporterat uppåt 9GW (svensk kärnkraft ger 7GW som mest) och alltså dragit in exportinkomster på 10-20 miljoner kr i timmen. 0,24 - 0,48 miljarder kr om dagen, de bästa dagarna.
J Jochi skrev:
Alla vindproducenter har krävt dyra vägar, ledningar och styrsystem som höjt avgifter för konsumenterna.
Trots allt så är det just allt detta som den som ansluter elproduktion får betala för, sluta ljuga!
(Eller om du bara inte vet, passa på och lära dig).

Nu skrev du förvisso "krävt", men du insinuerar dock att de får/fått betalt, men inget kan vara mer fel, de får betala. Och vindkraftsentreprenörer har faktiskt både problematiserat och protesterat mot de extremt höga anslutningsavgifter som de blir tvingade att betala, de tycker att många gånger är det obefogat dyrt och de misstänker att nätägaren drar en rövare och överdebiterar.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet i denna typ av forum är att det finns de som har sådana åsikter som man själv anser vara så extrema att de inte kan uppfattas annat än som cynism, ironi etc. Ändå så gör man ett försök då och då - bara för att man inte lär sig...
Ironi funkar generellt dåligt på forum, det vet vi sedan länge.
Och jag tror att cynismer blir lite samma ...

Men jag förstod dig direkt, men jag älskar ju ironi och att ironisera grovt, och jag är dessutom en djupt cynisk människa (ibland iaf).

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
Jag var t.ex nära att skriva en ironisk cynism på detta inlägg:
M Mrs November skrev:
Men det finns också sjukskrivna, arbetslösa, sk fattigpensionärer och ensamstående hur vill du hjälpa dem?🤔
Ja men då har de ju gjort fel val i livet, de borde tagit tag i sitt liv, och sluppit detta.

Så där brukar jag och min bättre hälft hålla på och kommentera nyhetssändningar och sånt som står i tidningen, båda väldigt medvetna om den cyniska ironin, och vi menar ju självklart inte så.
Det blir bara liksom en spegelbild till alla som har ungefär det budskapet.

Men det når ju inte utanför hemmets väggar, så det gör ingen skillnad i verkligheten.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var t.ex nära att skriva en ironisk cynism på detta inlägg:

Ja men då har de ju gjort fel val i livet, de borde tagit tag i sitt liv, och sluppit detta.

Så där brukar jag och min bättre hälft hålla på och kommentera nyhetssändningar och sånt som står i tidningen, båda väldigt medvetna om den cyniska ironin, och vi menar ju självklart inte så.
Det blir bara liksom en spegelbild till alla som har ungefär det budskapet.

Men det når ju inte utanför hemmets väggar, så det gör ingen skillnad i verkligheten.
Det här tolkar jag som ren och skär ironi. Du är faktiskt riktigt rolig😄

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jochi skrev:
När vi hade lågt elpris var vi också del av en Europeisk elmarknad, det har vi ju varit i många, många år. Ibland får vi höga priser från kontinenten, ibland låga.

Om vi inte ska vara en del av en europeisk marknad finns det väl två olika varianter som jag kan se
1. Vi klipper på riktigt alla kablar
2. Vi köper och säljer men manipulerar priset

Nummer 1 har ju några olika nackdelar. Den uppenbara är ju när vi själva måste importera el. Det är inte vanligt förekommande längre, men har varit. Genom att vara med i ett större system så får vi också lättare att balansera systemet. Andra fördelar är att Europa får en renare elproduktion och åtminstone för jag att det är bra med samarbeten mellan länder.

2. Vi tvingar (privata) elproducenter att sälja billigt till oss först och så får de exportera överskottet dyrt, eller så tillåter vi bara import när elen är billig i Norge eller på kontinenten. När priset stiger på kontinenten bryter vi så de inte får något av oss och samma med norrmännen. Nackdelen med det är ju rätt tydlig, vi kommer inte kunna vara med i EU med sådana handelshinder (vilket många såklart ser som något positivt) och vi kommer inte kunna sluta några bra handelsavtal med EU heller. Storbritannien som är en mycket större marknad än Sverige försökte bryta och sen förhandla sig till ett avtal där de fick alla fördelar från EU men inga nackdelar. Det gick av uppenbara skäl inte EU med på.

På det stora hela så är det rimligt att vi är med på en europeisk elmarknad, alternativet är sämre. Däremot bör vi såklart uppmuntra andra länder att bättra på sina elsystem. Det sker ju faktiskt också.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cbrolin skrev:
Nedläggningen av kärnkraft har kostat Svergie 1000 miljarder kronor.
Nä men nu tyckte jag att du var lite feg, när du ändå satt och hittade på siffror skulle du väl kunnat drämma i med 5000 miljarder kronor.
Fast du borde kanske skrivit 4000 miljarder, så det inte blir så misstänkt jämnt tal, eller varför inte 4360 miljarder.
Ta nu och gör din hemläxa ordentligt, så du kan ljuga mer trovärdigt.
C cbrolin skrev:
Hade vi haft kvar kärnkraften hade vi inte varit beroende av Rysslands växthusgaser.
Hur menar du nu, kan du förklara vilka växthusgaser, dvs hur vi är beroende av dem.
C cbrolin skrev:
Elpriset är lågt när det blåser men kostnaden för att stabilisera nätet som blev nödvändigt när vi ersatte kärnkraft med vindkraft har ökat markant.
Jaha, har du en siffra på markant?
(Dock håller jag med om att en viss kostnadsökning har nog uppstått)
C cbrolin skrev:
Och värre kommer det att bli. Elpriset är lågt när det blåser eftersom vindkraften subventioneras med skattemedel. Det blir billigt när någon annan tvingas betala.
Aha, snälla upplys mig om vilka skattesubventioner som vindkraften får.
Det sista dog nämligen redan 2021 när elcertifikatsystemet avslutades.
Är du av någon annan åsikt, fram med lite fakta då.
C cbrolin skrev:
Det är billigt med vindkraft när det blåser eftersom vinden är gratis. Men anläggningarna är inte gratis att bygga och underhålla.
Jag tror att det gäller precis all elproduktion, eller vet du om några anläggningar som är gratis att bygga och underhålla?
C cbrolin skrev:
Det är ganska efterblivet att tjata om att Svergie har elöverskott i genomsnitt. Det visar bara att man inte förstår hur electricitet fungerar.
Det verkar mest som att du inte förstår hur elektricitet fungerar, kanske både rent fysikaliskt och i form av elnät och produktion och konsumtion.
Jag antar att du inte har missat att Sverige har överskott på el nästan alla årets timmar, och det är extremt mycket bättre än för 16 år sedan (och alla år tidigare) då vi ofta importerade el under i princip halva året.
Så därför är det du skriver anmärkningsvärt, ... HALLÅ, kan någon hämta hit LOGIKEN ... den ligger på översta hyllan till vänster där ...
C cbrolin skrev:
Det är ungefär lika dumt som om jag skulle hävda att mitt hus inte behöver värmas eftersom sett över ett år är temperatureni genomsnitt lagom.
Ja, om du ens hade rätt i vad du påstod, men nu var det ju totalfel från början till slut, så det blir inte så mycket av ett bra exempel, när inget stämmer.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cbrolin skrev:
Priset är ofta negativt vilket drabbar ekonomin för alla andra energislag. Men värst drabbar det vindkraften för den kan aldrig tjäna några pengar när produktionen är hög.

Desto mer vindkraft vi har desto sämre blir det. Ett par stycken snurror hade inte gjort någon större skada men allra bäst är att inte ha någon vindkraft alls.
Har du något förslag på något energislag som inte har problemet att det orsakar låga eller negativa elpriser när elbehovet är lågt?
En mycket ärlig fråga, snälla besvara den!

Mikael_L
C cbrolin skrev:
negativa priset är dåligt eftersom denna överproduktion också kostar pengar. Någon måste i slutändan betala detta slöseri!
Vem betalar det, anser du?
Själv laddar jag elbilen för fulla muggar då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.