B Bitterhetsakademin skrev:
Ja under oljekrisen men lite senare så var det överflöd.
Vart tog det överflödet vägen isåfall?

Nu i februari -26 har vi iaf inga stora överflöd utan måste stundtals importera el vilket synes på priserna.

Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Ja under oljekrisen men lite senare så var det överflöd.
Elektricitet har vid tillfällen under 1940- och 1970-talen ransonerats i Sverige.

På 1940-talet under andra världskriget ledde ett importförbud av kol och olja följt av en kall vinter till elransonering 1941–1942. Två år efter kriget ledde en torr sommar 1947 till elransonering vintern 1947–1948.
Somrarna 1968 och 1969 var mycket nederbördsfattiga, vilket följt av en kall vinter 1969/1970 ledde till elransonering i mars–april 1970.
5 Januari–mars 1974 infördes elransonering på grund av Oljekrisen 1973.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ransonering#Elektricitet

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Nu i februari -26 har vi iaf inga stora överflöd utan måste stundtals importera el vilket synes på priserna.
Det räcker att du tar en titt på import/export och elpriser så ser du att du har fel.
Sådana lättillgängliga fakta är bara dumt att utmana.

Z Zodde skrev:
30öre 1970 är över 5kr idag, så mycket betalt väl ingen per KWh i snitt all inklusive?
Inte 5 kr, blir väl 3 nånting?

De nivåerna har vi ju definitivt i södra Sverige på vintern med moms, skatter, avgifter och abonnemang.

I början av 60-talet var det inte heller riktigt 30 öre, fanns år med bara några ören per kWh.

Sedan var konsumtionen mycket lägre förr så kostnadstrycket var lägre.

Samt förmånliga långsiktiga avtal och prismodeller. Elen ingick ofta i hyran, varmhyra.

Kort sagt, sämre i dag enligt min mening, med extrem volatilitet och hittepå-avgifter. Dålig politik!

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Inte 5 kr, blir väl 3 nånting?
Om man menar nåt år dyrare idag än 1970 så jmf man med hur mycket at ens lön den tar i anspråk.

Om lönen stigit 1700% mens elpriset stigit 1000% så är elen billigare idag relativt sett.
S Sir Duke skrev:
Sedan var konsumtionen mycket lägre förr så kostnadstrycket var lägre.
Vad har det med nåt som helst å göra
S Sir Duke skrev:
Elen ingick ofta i hyran, varmhyra.
E också irrelevant för frågeställningen
S Sir Duke skrev:
Kort sagt, sämre i dag enligt min mening,
Det får du självklart mena, men INTE dyrare i reala termer (som du påstod) utan faktiskt BILLIGARE!

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det ställer väl inte till några problem?
Vilka problem skulle det vara?
Gud vad du avslöjar din okunskap 😆

Kärnreaktorerna var anslutna till stamnätet och producerad ström hade alltså direktanslutning till stora förbrukare och centrala transformatorstationer för vidare fördelning av elenergin.
Nu med en massa mindre vindkraftverk och solcellsanläggningar ansluts de längre ut i periferin, och där finns det flaskhalsar.
Dessutom hade kärnkraftverkens generatorer en viktig funktion som svängmassa för att stabilisera frekvensen i elnätet, det klarar inte sol- och vindkraftverk av.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Regeringen har höga elpriser?? Såvitt jag vet säljs elen på en sk marknad i ett nätmonopol.
Vad ska politikerna göra åt priserna? Säga till t.ex tyskarna att dom inte får göra el med dyr gas?
Dessutom har vi gjort oss beroende av intermittent elproduktion.
Det är väl självklart att nedmonteringen av elsystemet var ren idioti och borde renderat i ansvarsutkrävande, men nu går ju politikerna fria oavsett hur korkade beslut dom fattar.
Politikernas främsta uppgift ska vara att gynna landet och dess näringsliv och medborgare, inte som nu att vi fläker oss för andra länder.
tja Staten kan ju till exempel ta över elproduktion och distribution igen och sälja elen för självkostnadspris till medborgarna som den livsnödvändiga basvara den är. fri marknad på el måste vara något av det mest korkade man har kommit på. inte som att det är nån skillnad på el och el, det ska bara finnas där. planekonomi för alla livsnödvändiga basvaror sen kan kapitalisterna få hålla på med cykelventiler eller sportbilar eller något.

• Gilla
Finkelmannen och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast ärligt talat så förlorar pensionärerna varenda natt mer pengar än så. efter att demente don, trump, har bladdrat ut något på något (o)socialt media.
Fast han säger tvärt om någon dag senare... TACO = Trump Always Chickens Out

Det är trots allt värre att statsanställda tjänstemän förskingrar pensionspengar på totalt meningslösa "investeringar", helt utan ansvar och med kriminella metoder, de skulle ha sparken varenda en.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Gud vad du avslöjar din okunskap 😆

Kärnreaktorerna var anslutna till stamnätet och producerad ström hade alltså direktanslutning till stora förbrukare och centrala transformatorstationer för vidare fördelning av elenergin.
Nu med en massa mindre vindkraftverk och solcellsanläggningar ansluts de längre ut i periferin, och där finns det flaskhalsar.
Dessutom hade kärnkraftverkens generatorer en viktig funktion som svängmassa för att stabilisera frekvensen i elnätet, det klarar inte sol- och vindkraftverk av.
Dvs inga problem, tack för att du stödjer mig.
Du har nämligen inte nämnt några problem som vi har (dvs har fått)

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dvs inga problem, tack för att du stödjer mig.
Du har nämligen inte nämnt några problem som vi har (dvs har fått)
Problem med läsförståelsen ser jag..
periferi innebär längst ut från centrum, och där har man inga anslutningspunkter till stamnätet där spänningen är 220000 eller 400000 volt, alltså uppstår flaskhalsar för eldistributionen från producent (vind/sol) till förbrukare, eller du tror kanske att vindkraftverken och solcellerna bara producerar el för lokala förbrukare ?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Efter att ha läst lite i tråden tänker jag att förtäckt kritik av EU och den mellanstatliga elhandelsbörsen ges sitt uttryck i att utse Miljöpartiet till syndabock. Lite förvirrande.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
L lop3r skrev:
tja Staten kan ju till exempel ta över elproduktion och distribution igen och sälja elen för självkostnadspris till medborgarna som den livsnödvändiga basvara den är. fri marknad på el måste vara något av det mest korkade man har kommit på. inte som att det är nån skillnad på el och el, det ska bara finnas där. planekonomi för alla livsnödvändiga basvaror sen kan kapitalisterna få hålla på med cykelventiler eller sportbilar eller något.
Så det som givit oss lägre elpriser 1996-2020, framförallt från 2012, dvs den fria marknaden…
Blev plötslig idiotisk för att vi fick ett krig i Europa..?

Nej, med staten som ensamägare hade det inte blivit billigare.

Norge har 95% av produktion i offentlig ägo, men priserna är desamma.

Här skonar man dock befolkningen å erbjuder ett fastprisavtal på 50öre, det hade Sverige också kunnat göra..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Efter att ha läst lite i tråden tänker jag att förtäckt kritik av EU och den mellanstatliga elhandelsbörsen ges sitt uttryck i att utse Miljöpartiet till syndabock. Lite förvirrande, men visst.
Vad har EU med det hela å göra?

Är Nordpool mellanstatligt?

N Nucky skrev:
I hennes brev till oss alla beskrev hon följande
- ”En rättvisa med skydd mot höga elpriser”

Så vi får tro på henne och övriga tomtar som styr

[länk]
"Jag kommer inte att lova allt åt alla"

Sen fortsätter hon med att mer eller mindre lova det mesta åt de flesta, utan att berätta absolut någonting om vad konkret som ska göras för att allt detta ska hända.

Min ryggmärgsreflex är inte att jag efter att ha läst detta brev från Magda borde rösta på sossarna. Fast ditt inlägg kanske var sarkastiskt:-)

• Gilla
  • Älska
videopac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Så det som givit oss lägre elpriser 1996-2020, framförallt från 2012, dvs den fria marknaden…
Blev plötslig idiotisk för att vi fick ett krig i Europa..?

Nej, med staten som ensamägare hade det inte blivit billigare.

Norge har 95% av produktion i offentlig ägo, men priserna är desamma.

Här skonar man dock befolkningen å erbjuder ett fastprisavtal på 50öre, det hade Sverige också kunnat göra..
Klart det hade blivit billigare om man säljer utan vinst, det säger ju sig själv. Att staten står som ägare spelar ingen roll om dom måste agera vinstmaximerande som idag. Det jag förespråkar är planekonomi för att förse folket med det dom behöver. Det är något helt annat.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.