Mikael_L
P Peter787 skrev:
Problem med läsförståelsen ser jag..
periferi innebär längst ut från centrum, och där har man inga anslutningspunkter till stamnätet där spänningen är 220000 eller 400000 volt, alltså uppstår flaskhalsar för eldistributionen från producent (vind/sol) till förbrukare, eller du tror kanske att vindkraftverken och solcellerna bara producerar el för lokala förbrukare ?
Du har fortfarande inte ens fattat vad jag och MultiMan avhandlar, kanske bäst att du återvänder till din sandlåda medan vi talar om riktiga saker.

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Här skonar man dock befolkningen å erbjuder ett fastprisavtal på 50öre, det hade Sverige också kunnat göra..
Det skulle vara extremt mycket lättare att göra ifall inte produktionen till så stor del ägs av privata (och många gånger utländska) ägare.
Om det införs (på ett EU-godkänt sätt) så kommer det helt enkelt att stora mängder av våra skattekronor går iväg som rena bidrag till dessa ägare.

Men omöjligt är det inte, bara rätt så dumt - i Sverige i alla fall.

Om precis all elproduktion ägdes av staten skulle man alltså helt enkelt kunna köra på exakt som vi gör idag, och staten tar ju då all vinst.
Sen betalar staten helt enkelt tillbaka exakt så mycket som det som är skillnaden på det garanterade elpriset och det verkliga, och dessa pengar gör alltså bara en loop genom systemet, och skulle dessutom kunna vara helt virtuella.

Men att få de privat ägda kraftbolagen att även dom skulle betala ut samma, ja det lär vi ju aldrig klara av, så det får ju bli rena skattepengar som får rinna iväg dit i så fall.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skulle vara extremt mycket lättare att göra ifall inte produktionen till så stor del ägs av privata (och många gånger utländska) ägare.
Om det införs (på ett EU-godkänt sätt) så kommer det helt enkelt att stora mängder av våra skattekronor går iväg som rena bidrag till dessa ägare.

Men omöjligt är det inte, bara rätt så dumt - i Sverige i alla fall.

Om precis all elproduktion ägdes av staten skulle man alltså helt enkelt kunna köra på exakt som vi gör idag, och staten tar ju då all vinst.
Sen betalar staten helt enkelt tillbaka exakt så mycket som det som är skillnaden på det garanterade elpriset och det verkliga, och dessa pengar gör alltså bara en loop genom systemet, och skulle dessutom kunna vara helt virtuella.

Men att få de privat ägda kraftbolagen att även dom skulle betala ut samma, ja det lär vi ju aldrig klara av, så det får ju bli rena skattepengar som får rinna iväg dit i så fall.
Jag ser inte den skillnaden. Att det skulle vara lättare om det offentliga ägde större andel. Kommuner och fylken är också storägare i Norge å de är ju INTE med å finansierar de fasta priset…

Jag tror INTE att Nordpool priserna blir märkbart högre med detta fasta ”Norgespris” på 50öre så att ”stora mängder skattepengar går iväg som bidrag till utländska ägare” ser jag som ett reellt problem.

Svenska staten hade ju kunnat justera skatt/moms för privatpersoner upp till ett visst belopp som alt. till fastpris

Värt att notera är att jag får betala 50öre hela 2026, även om priset är nära noll på sommaren.

I
M Myckling skrev:
Till er i SE4, välkomna till verkligheten
[bild]
Varför ljuga??
-37,5°C låter vi med nöje er i norr behålla .

Fairlane
I Incinerator skrev:
Varför ljuga??
-37,5°C låter vi med nöje er i norr behålla .
Bara så jag förstår. Vi i söder låter de i norr behålla sina kyla, vi i söder vill ge de i norr samma elpris och vi i söder vill ha elen från norr?

• Haha
Guzzi
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Bara så jag förstår. Vi i söder låter de i norr behålla sina kyla, vi i söder vill ge de i norr samma elpris och vi i söder vill ha elen från norr?
Nej, där har du missuppfattat det hela rejält, det enda du har fått fullständig klarhet i är att de gärna får behålla kylan, min kommentar. "Till er i SE1, VÄLKOMNA TILL VERKLIGHETEN!"
Kommer av anledningen att det har kommit en del kommentarer från folk i norr angående vårt elpris i söder och bristen på elproduktion som vi som bor här inte har det minsta ansvar för.
För min del så skulle jag gärna ha ett som tidigare lågt elpris i hela Sverige.

M Mrs November skrev:
Hm, du säger att det ofta blåser i Skåne. Då är det väl där all vindkraft borde ha byggts🤔
Ja det kan man ju tycka men när det blåser för mycket står dom still 😏
Vi kunde fått behålla vårt kärnkraftverk i Barsebäck istället!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
M
Anitw Anitw skrev:
Håller med! Allt är danskarnas fel eller😏

• Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har fortfarande inte ens fattat vad jag och MultiMan avhandlar, kanske bäst att du återvänder till din sandlåda medan vi talar om riktiga saker.
Stackars dig 😢

Fairlane
I Incinerator skrev:
och bristen på elproduktion som vi som bor här inte har det minsta ansvar för.
Inte det minsta? Jag kanske minns helt tokigt, men har man inte sagt nej till en massa vindkraftverk?

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Inte det minsta? Jag kanske minns helt tokigt, men har man inte sagt nej till en massa vindkraftverk?
Rödgrönaröran såg till att våra reaktorer stängdes och med dessa i drift så hade vi sluppit de fula jävla propellrarna överallt!

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Åh fan, hur mycket solpaneler har du och i vilken vinkel?
27 grader, sydväst. 39st 430w panelar var det som fick plats på den takhalvan

I
Anitw Anitw skrev:
Lite humor angående Barsebäck är att danskdjävlarna drev på att det skulle byggas i första hand och sedan så drev de på att det skulle stängas och våra flata och inkompetenta politiker bockade och bugade för danskdjävlarna med mössan i hand och stängde Barsebäck!

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M
I Incinerator skrev:
Lite humor angående Barsebäck är att danskdjävlarna drev på att det skulle byggas i första hand och sedan så drev de på att det skulle stängas och våra flata och inkompetenta politiker bockade och bugade för danskdjävlarna med mössan i hand och stängde Barsebäck!
Då får vi väl hoppas att ny kärnkraft kommer på plats i Barsebäck igen🙂

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
I
M Mrs November skrev:
Då får vi väl hoppas att ny kärnkraft kommer på plats i Barsebäck igen🙂
Bara man klipper kabeln till danskarna först, tyvärr så går det inte att bygga på samma plats men troligen ganska nära så att man kan dra nytta av den befintliga infrastrukturen för elleveranserna.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.