22 364 läst ·
132 svar
22k läst
132 svar
dags att bygga altan!
camaro1969 skrev:
Det var nog i första hand A4 skruven jag tänkte på som ett bra alternativ för en liten peng. Jag skruvade ett mindre altandäck att ställa ungarnas studsmatta på för 2-3 år sen och hade då lite bekymmer med Byggmax A2. Till att börja med var den mjuk i skaftet så man fick vara försiktig. Det brukar vara lite mjukt med rostfritt men dessa var mjukare än vanligt. Jag skruvade gammal trall med så det var ännu värre. Men det värsta var att flera torxskallar var så grunda att bitsen inte greppade. Jag lämnade tillbaka stora delar av det jag köpt och fick nya skruv men det var irriterande att behöva rejekta 25%.
har nu fått in 2 offerter på material.
bolist och xlbygg.
det var direkt taget från deras (dyra) prislista.
påtalade det och bolist sa de höll på förhandla med leverantörerna och att de gärna räknade igen efter 1 april
xl bygg fick jag offert helt enligt deras priser online, förutom trallen som var nån krona dyrare tom
efter påtalande om detta fick jag svar att det var lågmarginal produkter och att han satte ner skruven en aning... men trallen är fortfarande dyrare i offerten än på deras hemsida hahaha...
väntar på en lokal handlare med... annars lutar det nog åt byggmax om de inte har allt för taskiga längder....
bolist och xlbygg.
påtalade det och bolist sa de höll på förhandla med leverantörerna och att de gärna räknade igen efter 1 april
xl bygg fick jag offert helt enligt deras priser online, förutom trallen som var nån krona dyrare tom
efter påtalande om detta fick jag svar att det var lågmarginal produkter och att han satte ner skruven en aning... men trallen är fortfarande dyrare i offerten än på deras hemsida hahaha...
väntar på en lokal handlare med... annars lutar det nog åt byggmax om de inte har allt för taskiga längder....
Jag fick offert på löpmeterpriser från den lokala kvalitetsbygghandeln. Nån enkrona upp eller ner på Byggmax priser och billigare transport. Helt okcamaro1969 skrev:har nu fått in 2 offerter på material.
bolist och xlbygg.
Jo ja väntar in en till offert, får se vart den hamnar.. annars kan man ju köpa lite här å där...
Transport kan man väl lösa själv med vagn å...
Transport kan man väl lösa själv med vagn å...
Har man fullt upp på vanliga jobbet och i princip inte hinner med att bygga allt själv hemma och vill ha lite snurr på det så är det ganska smut att massa upp det ordentligt och få det hemkört för 500kr. Bra timpeng på en sån hemkörning för min del men det är ju naturligtvis individuellt.camaro1969 skrev:
Ja tog också hemkörning av allt matrial när ja byggde förra sommaren, trots all planering och matrial kalkylering blev de 2-3 vändor till XL bygg, för mig gick de åt 1.3 km trallvirke, bara där har man kört upp en hel arbetsdag med släpkärra, så hemkörning rekommenderas starkt. Se till att räkna med så noga du kan och lägg på för spill,camaro1969 skrev:
jag har 3 km till min lokala brädgård, så lämnar de vettigt pris ser jag inte det så besvärligt att köra själv med släpkärra.
jag har kört hem materialet till 135m2 garage med övevåning på släpkärra
(ja förutom betongen då)
jag har kört hem materialet till 135m2 garage med övevåning på släpkärra
(ja förutom betongen då)
Det är ju i princip endast på trallen det spelar nån direkt roll. Det tar samtidigt en förbannad tid att ha en personlig relation med varje enskild brädlapp.smurfen72 skrev:
tar de 1000 kronor för frakt så är det faktiskt en hel arbetsdag med nettopengar.
har jag 3 km till brädgården så borde jag kunna köra hem materialet på en en förmiddag till 60 m2 altan..
då har jag sedan en halvdag ledigt
men frakt kan de säkert bju på om man har så nära... jag vet inte?=)
har jag 3 km till brädgården så borde jag kunna köra hem materialet på en en förmiddag till 60 m2 altan..
då har jag sedan en halvdag ledigt
men frakt kan de säkert bju på om man har så nära... jag vet inte?=)
Jag lyckades inte pruta bort frakten, men efter lite allmänt prutande så fick jag bättre rabatter på virket så det hade blivit billigare för dem att bjuda på frakten från första början 
Jag beställde hem regelvirke till ungefär 1/3 av altanen (som blir på 120-130kvm) 45x95, 45x145, 45x170, 45x95 och stolpar 95x95. Inget som inte var rakt. Jag skulle aldrig acceptera att behöva köpa extra regelvirke pga kass kvalitet, då hade jag lämnat tillbaka det. Hemkörning under 500kr. Då lägger jag hellre den tiden på jobbet eller skruvar med nåt Det är garanterat 3h arbete och då har jag med 3-4km till brägårn.smurfen72 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hittade din tråd nu. Tänkte bara säga att där vi bor finns det bara en plint som enligt mig ska användas. Färdig gjuten på fot med justerbara stolpskor. Där ställer du också stolpen i skon så den inte belastar skruvarna.
Kan skicka pm vart du köper dom
Annat tips ang räckesstolpar är som jag gjorde, dubbla 45x95 där du gör den ena längre och ställer på bärlinan. Blir rakt och stabilt sen låter du frisen rama in med ca 2 till 3 cm så att sågen går fritt
Kan skicka pm vart du köper dom
Annat tips ang räckesstolpar är som jag gjorde, dubbla 45x95 där du gör den ena längre och ställer på bärlinan. Blir rakt och stabilt sen låter du frisen rama in med ca 2 till 3 cm så att sågen går fritt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Sen tycker jag att Byggmax skruv fungerar okej men den är mjuk och kör du deras rostfria är den väldigt mjuk.
Duger gott men jag valde ändå Essve till min altan.
Körde byggmax på bryggan iofs pga priset och där fick jag en del erfarenhet
Duger gott men jag valde ändå Essve till min altan.
Körde byggmax på bryggan iofs pga priset och där fick jag en del erfarenhet