22 364 läst ·
132 svar
22k läst
132 svar
dags att bygga altan!
Då hade du tur.fsn skrev:Jag beställde hem regelvirke till ungefär 1/3 av altanen (som blir på 120-130kvm) 45x95, 45x145, 45x170, 45x95 och stolpar 95x95. Inget som inte var rakt. Jag skulle aldrig acceptera att behöva köpa extra regelvirke pga kass kvalitet, då hade jag lämnat tillbaka det. Hemkörning under 500kr. Då lägger jag hellre den tiden på jobbet eller skruvar med nåt Det är garanterat 3h arbete och då har jag med 3-4km till brägårn.
men hur var byggmax trallskruv då? du menar att den duger bra?holmberg87 skrev:
det är lixom ett aber å bestämma vilken trallskruv man ska ha...
Förutsatt att inte torxspåret fortfarande är för grunt på ByggMax skruv så kommer det att funka om det är vanlig tryckt trall. Nån enstaka skruv kommer att vobbla iväg och vrida sig om, speciellt om du skall ner där det är nån klagg eller nåt liknande i regeln. Kör på minst 55mm skruv.camaro1969 skrev:
jag tror att byggmax skruv funkar bra att skruva in. och går 1 på 100 sönder så är det inte hela världen...
MEN hur kommer det vara om 10 år är de fortfarande hel å fin? eller har varannan skruv gått av?
MEN hur kommer det vara om 10 år är de fortfarande hel å fin? eller har varannan skruv gått av?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det tar mycket längre att använda byggmax trallskruv än bättre kvalitets skruvar. Man måste hela tiden vara försiktig så att inte skruvdragaren böjer bort skruven. Har aldrig varit med om det med andra skruvar.
Köpte en låda från byggmax när skruvarna tog slut när jag byggde altan för några år sen. Den lådan har jag fortfarande kvar det mesta av, jag vill inte behöva byta skruvarna om nått år.
Köpte en låda från byggmax när skruvarna tog slut när jag byggde altan för några år sen. Den lådan har jag fortfarande kvar det mesta av, jag vill inte behöva byta skruvarna om nått år.
några år sedan säger du, 5? 10?
jag gissar att de har snäppt upp sig några steg vad gäller skruven ,så även biltema.
men jag kan ju köpa en låda från biltema å en från byggmax å göra ett test innan jag köper till hela altanen.
och även en planka trall
såg jula hade kampanj på HECO skruv nu... 30 öre styck för A2
är HECO bättre än biltema/byggmax tror ni?
jag gissar att de har snäppt upp sig några steg vad gäller skruven ,så även biltema.
men jag kan ju köpa en låda från biltema å en från byggmax å göra ett test innan jag köper till hela altanen.
och även en planka trall
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Den duger gott skulle jag säga. Men jag valde ändå Essve och priset blev inte så olika då Beijer som jag köpte på gav mig rabatt.camaro1969 skrev:
Men då bor jag också vid havet och ville ha a4 skruv.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tror inte du behöver fundera så mycket över skruven egentligen, byggmax biltema lr annat skiljer nog inte så mycket.
Men vill du ha riktig kvalitet så köp essve
Men vill du ha riktig kvalitet så köp essve
Jag har använt ca 2000st HECO från Jula och ca 1000st från Biltema. Märker ingen skillnad.camaro1969 skrev:några år sedan säger du, 5? 10?
och även en planka trall
Tycker generellt att Biltemas skruv är mycket prisvärda.
Jag plockade bort trallen på en 8 år gammal altan och det var blandat Biltema/Byggmax A2 samt Grabber C4. A2 som nya, några få var av, några kom ut lätt vridna/stukade. Grabber C4: grav rost, flertalet gick runt i bitsen. Aldrig nåt annat än rostfritt och det funkar med både Biltema och Byggmax. Funderar själv på Biltemas A4.camaro1969 skrev:
tror detsamma som dina erfarenheter säger...fsn skrev:Jag plockade bort trallen på en 8 år gammal altan och det var blandat Biltema/Byggmax A2 samt Grabber C4. A2 som nya, några få var av, några kom ut lätt vridna/stukade. Grabber C4: grav rost, flertalet gick runt i bitsen. Aldrig nåt annat än rostfritt och det funkar med både Biltema och Byggmax. Funderar själv på Biltemas A4.
känns som man kan "lyxa på" och köpa biltema A4... lär va biilligare än typ essve C4...