Den är 11 m bred, och går även runt hörnet, 93kvm totalt.
Stolparna är 95x95 där ja tagit ut för bärlinan, går hela vägen ned till plinten, med syllpapp under.
Allt är skruvat med essve skruv, använd ingen spik är mitt råd, ingenstans

Använde plintar med färdiga järn från byggmax, fäste stolparna och bärlinan på väggen med franska

så du tog ur halva stolpen då, 45 mm för bärlinan?
har du plintar med järn, och syllpapp? jag kollade på byggmax video, å där ska man ju ha luft mellan plint å stolpe å stolpen ska bara sitta i järnet med franskskruven som ja fatta det?

och jag förstår inte heller när du säger dig ha 50 cm överhäng, det ser ju ut som stolparna sitter i utkanten? :/

Redigerat:
camaro1969 skrev:
stolparna förresten, där limmar och spikar/skruvar vi ihop 2 st 45x95 och hyvlar sedan bort "rundningen" så stolpen blir 4 kantig, billigare å starkare säger gubben:)
Ja, det är mindre risk att stolparna vrider sig genom att göra så. Du kapar reglen och änd-vänder den innan du limmar och skruvar, på så vis kommer spänningarna i trät motverka varandra . Prismässigt skiljer det inte mycket om man räknar med limmet.

PL200 är ett lämpligt lim.

Redigerat:
mexitegel skrev:
Ja, det är mindre risk att stolparna vrider sig genom att göra så. Du kapar reglen och änd-vänder den innan du limmar och skruvar, på så vis kommer spänningarna i trät motverka varandra . Prismässigt skiljer det inte mycket om man räknar med limmet.

PL200 är ett lämpligt lim.
är det viktigt at "ännvänna" ? kan man inte ta 2 reglar på säg 5,40 och limma ihop? jag tror man får betydligt mindre spill om man gör så? för stolpar säljs säkert i typ 2 meters längder...

såg att 45x95 regeln är ruskigt ryr, 17:- metern! :( medans obehandlad kostar 11:- jämförelsevis kostar 45x145 samma oavsett om den är impregnerad eller ej hos byggmax... vad är detta? :(

och limmet, tar man inte vanligt trälim, utelim?

Viktigt och viktigt, det beror ju på vad man vill uppnå :). Har man möjlighet att slippa att stolparna vrider sig så finns möjligheten. Jag tror inte du behöver få så mycket mer spill om du planerar längderna rätt.

Och stirra dig inte blind på byggmax sortiment och priser, jag fick betydligt bättre pris hos lokala bygghandeln och dessutom:
* De längder jag ville ha
* Slippa stå och riva i virkeshögarna (Byggmax har väl iofs också utkörning tror jag)
* Möjlighet att returnera virke - det kan du inte hos byggmax. Så allt virke som var vint och skevt fick de tillbaka.

mexitegel skrev:
Viktigt och viktigt, det beror ju på vad man vill uppnå :). Har man möjlighet att slippa att stolparna vrider sig så finns möjligheten. Jag tror inte du behöver få så mycket mer spill om du planerar längderna rätt.

Och stirra dig inte blind på byggmax sortiment och priser, jag fick betydligt bättre pris hos lokala bygghandeln och dessutom:
* De längder jag ville ha
* Slippa stå och riva i virkeshögarna (Byggmax har väl iofs också utkörning tror jag)
* Möjlighet att returnera virke - det kan du inte hos byggmax. Så allt virke som var vint och skevt fick de tillbaka.
gubben har nog bra öga för hur virket ska vändas :)

jag utgår från byggmax, men har skickat 2 offertförfrågningar på materialet till lokala bygghandeln + xlbygg.

limmet då, trälim?

och min kanske största fråga som hänger kvar, bör räckesstolparna stå på plint, eller kan man fästa dem i bjälklaget?

camaro1969 skrev:
så du tog ur halva stolpen då, 45 mm för bärlinan?
har du plintar med järn, och syllpapp? jag kollade på byggmax video, å där ska man ju ha luft mellan plint å stolpe å stolpen ska bara sitta i järnet med franskskruven som ja fatta det?

och jag förstår inte heller när du säger dig ha 50 cm överhäng, det ser ju ut som stolparna sitter i utkanten? :/
Ja, ja, och ja ;)
Ja har också sett de, men känns knas och hänga hela vikten på skruv, därför fick den bottna i plinten.

Ja stolparna sitter i utkanten
Bara frisen som går utanför

buspojken skrev:
Ja, ja, och ja ;)
Ja har också sett de, men känns knas och hänga hela vikten på skruv, därför fick den bottna i plinten.

Ja stolparna sitter i utkanten
Bara frisen som går utanför
hehe :)

men vart har du överhäng på 50 cm? bärlinorna?

hur ser konstruktionen ut vid frisen / kjolen?

går frisen ut över kjolen?

på byggmax beskrivning så bygger man kjolen utanför, du har säkert sett det med, ser ju knasigt ut?

camaro1969 skrev:
och min kanske största fråga som hänger kvar, bör räckesstolparna stå på plint, eller kan man fästa dem i bjälklaget?
Du kan fästa dem i bjälklaget med vagnsbult, det är enklast för annars blir inpassningen av plintar mer än nödvändigt besvärligt.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Du kan fästa dem i bjälklaget med vagnsbult, det är enklast för annars blir inpassningen av plintar mer än nödvändigt besvärligt.
jahaja.. då satt ja å kolla på vagnsbult.. blankförzinkat, kan man använda sånt med tryckat virke? alltså det blir mycket frågor i skallen som man måste reda ut...

den ena bygghandeln ringde precis... han hade 5 paket 28x145 till bra kurs... hade tänkt 28x120 men det gör väl detsamma?

men sen undra han varför jag ville ha rostfri trallskruv?
vad jag läst så borde A2 rostfri vara det bästa för rimlig peng?

han sa att C4 eller deras motsvarighet (tror de säljer av märket FAST) va typ lika bra och rekommenderar hellre det... jag vet inte?

camaro1969 skrev:
hehe :)

men vart har du överhäng på 50 cm? bärlinorna?

hur ser konstruktionen ut vid frisen / kjolen?

går frisen ut över kjolen?

på byggmax beskrivning så bygger man kjolen utanför, du har säkert sett det med, ser ju knasigt ut?
Bärlinor har överhäng 50cm utanför yttersta plinten.

Frisen går ut ca 2cm utanför kjolen,
Ja gjorde själva fyrkanten, lade allt trallgolv, därefter räcken, förankrades underifrån med strävor, skruva dit spillbitar i bjälklaget och lade frisen på den

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Du bör välja varmzinkad vagnsbult.

Jag körde med trallskruv C4, bygger jag en altan igen kommer jag köra med rostfritt. Orsaken är att C4-skruvarna är hårdare och lätt går av när trät rör sig, RF-skruv är mjukare och brukar klara träts rörelser bättre.

Om du inte har kustklimat så klarar du dig med A2.

28x145 eller 28x120 spelar väl ingen roll, var dock uppmärksam på om detta är ett gammalt parti eller inte för det spelar roll om du ska lägga med springa eller inte.

En person bygger en träaltan vid ett rött hus omgiven av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 1

Nybyggd träveranda i anslutning till rött hus och verktyg synliga.
Skapa konto

Dag 2

Pågående bygge av trätrall framför rödmålat hus över fyra dagar med verktyg och material synligt.
Skapa konto

Dag 3

Trädäck under konstruktion vid röd husgavel med verktyg utspridda på gräsmattan.
Skapa konto

Dag 4

• Obehandlat träträdäck under konstruktion bredvid ett rött hus över fyra dagar med verktyg synliga.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.