mexitegel skrev:
Du bör välja varmzinkad vagnsbult.

Jag körde med trallskruv C4, bygger jag en altan igen kommer jag köra med rostfritt. Orsaken är att C4-skruvarna är hårdare och lätt går av när trät rör sig, RF-skruv är mjukare och brukar klara träts rörelser bättre.

Om du inte har kustklimat så klarar du dig med A2.

28x145 eller 28x120 spelar väl ingen roll, var dock uppmärksam på om detta är ett gammalt parti eller inte för det spelar roll om du ska lägga med springa eller inte.
kustklimat, har 10 km till bottenhavet men kustklimat kanske är tanken på en brygga ut i havet typ?

ja men jag har läst mig till att rostfritt är bättre just för den är mjukare och inte smäller av lika lätt.

byggmax har ju rostfri A2 till bra kurs!

trallen är sen ifjol skulle jag tro... men får man från samma paket spelar det väl ingen roll då det är jämntorrt/blött..

buspojken skrev:
Bärlinor har överhäng 50cm utanför yttersta plinten.

Frisen går ut ca 2cm utanför kjolen,
Ja gjorde själva fyrkanten, lade allt trallgolv, därefter räcken, förankrades underifrån med strävor, skruva dit spillbitar i bjälklaget och lade frisen på den
snyggt!

jaa vi har tänkt satt räckesstolpar i efterhand och låta dem gå ner lite under bjälklaget och därunder sträva åt lämpligt håll..

camaro1969 skrev:
Dom billiga från byggmax ska du undvika. Dom är så klena så att man knappt kan köra med skruvdragaren utan att dom böjs bort.

Finndjävel skrev:
Dom billiga från byggmax ska du undvika. Dom är så klena så att man knappt kan köra med skruvdragaren utan att dom böjs bort.
flera på detta forum som har en annan uppfattning... nån hade byggt över 500 m2 altan utan några problem

Kvaliteten vet jag inget om, men det är ju smidigare med Torx än krysspår när man ska dra många :)

mexitegel skrev:
Kvaliteten vet jag inget om, men det är ju smidigare med Torx än krysspår när man ska dra många :)
torx är det väl på alla trallskruv numera?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
Bandad trallskruv finns med kryss

camaro1969 skrev:
Kunde ju satt en torx-bits på att byggmax var kryss, men ser att den inte är det. Så de kanske har ändrat sen jag kollade senast. (Det var inte igår heller för den delen :))

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Har iof en skruvautomat, men tror det är enklare å få det snyggt "manuellt" den får användas till gips å osb å sånt:)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
en fråga som hänger kvar är huruvida man "ska" använda plintar med järn eller om det går lika bra med plintar/betongblock utan järn, och ställa stolpen "löst" på ?

gubben... gjuter egna plintar och vill gärna sälja dessa för 30:- styck. inget jag missunnar honom men man kanske måste ha med järn på?

F
camaro1969 skrev:
kustklimat, har 10 km till bottenhavet men kustklimat kanske är tanken på en brygga ut i havet typ?

ja men jag har läst mig till att rostfritt är bättre just för den är mjukare och inte smäller av lika lätt.

trallen är sen ifjol skulle jag tro... men får man från samma paket spelar det väl ingen roll då det är jämntorrt/blött..
Biltema har en A4 trallskruv som ser bra ut. Annars så är det väldigt billig skruv här http://www.proffsproduktershop.se

Angående att skruva stolpar mm med fransk skruv, alternativt vagnsbult. Är det dold installation så rekommenderar jag varmgalvad gelgängad stång M10 eller M12 och två varmgalvade muttrar. Det blir bra ekonomi på den. Finns rostfri stong med men gängorna är generellt tjurigare när man kapar järnen.

fsn skrev:
Biltema har en A4 trallskruv som ser bra ut. Annars så är det väldigt billig skruv här [länk]

Angående att skruva stolpar mm med fransk skruv, alternativt vagnsbult. Är det dold installation så rekommenderar jag varmgalvad gelgängad stång M10 eller M12 och två varmgalvade muttrar. Det blir bra ekonomi på den. Finns rostfri stong med men gängorna är generellt tjurigare när man kapar järnen.
proffsprodukter har ju priserna exkl moms, dvs samma pris som byggmax på A2 men något billigare på A4

gängstång har jag funderat på med, tror det blir gängstång faktiskt, bör man ha låsbricka på båda sidorna med?

Plintar eller inte beror på hur benägen din jord är att skjuta tjäle. Är det sandjord eller väldränerat underlag räcker det med trädgårdsplattor. Annars är plintar att rekommendera, stolpjärn på dessa underlättar vid montering av bärlinor och regelverk. Jag hade inte valt bort järnen :)

camaro1969 skrev:
gängstång har jag funderat på med, tror det blir gängstång faktiskt, bör man ha låsbricka på båda sidorna med?
Vad menar du med låsbrickor?

mexitegel skrev:
Plintar eller inte beror på hur benägen din jord är att skjuta tjäle. Är det sandjord eller väldränerat underlag räcker det med trädgårdsplattor. Annars är plintar att rekommendera, stolpjärn på dessa underlättar vid montering av bärlinor och regelverk. Jag hade inte valt bort järnen :)
bara sand, så det är bra förutsättningar.

men trädgårdsplattor känns lite klent, det blir nån sorts betongplintar.

låsbrickor finns i många olika utföranden, vanligtvis som en fjädrande bricka som motverkar att muttern skruvar upp sig.

tänker jag ett steg längre så brukar varmförzinkat va rätt skrovlig yta så låsbricka behövs nog inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.