22 364 läst ·
132 svar
22k läst
132 svar
dags att bygga altan!
jag har handlat på mig lite olika trallskruv från byggmax och jula, tyvärr var det slut på biltema men ska även köpa nån låda där,,, KANSKE..
deras 55mm långa är bara 3,9 grov, byggmax har 55x4,2 så redan där känns byggmax bättre..
dock köpte jag bra mycket heco på jula då de hade kampanj... tror det var 30 öre styck för A2 55mm
deras 55mm långa är bara 3,9 grov, byggmax har 55x4,2 så redan där känns byggmax bättre..
dock köpte jag bra mycket heco på jula då de hade kampanj... tror det var 30 öre styck för A2 55mm
har testskruvat lite i kvist och ingen sort har gått av.camaro1969 skrev:jag har handlat på mig lite olika trallskruv från byggmax och jula, tyvärr var det slut på biltema men ska även köpa nån låda där,,, KANSKE..
men köpte en låda av märket FAST hos lokala bygghandlarn..
det var riktigt skit! rester i skruvskallen så bitsen gick bara på nån m.m. den vobblade alltså vid skruvning och tappade ofta greppet..
jag kommer skruva altanen med HECO så långt de jag köpt räcker...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Undrar om det inte var dig jag träffade för några veckor sedan. Hos en som jag tror har gjutit dina plintar? Du och sambon var där och lastade dom
Hahaha jaa det vare, och det var då dig jag fick vattenpumpen av för typ 2 år sen??
en fråga om dessa plintar då.
på dessa kommer jag ställa 2"4 impregnerat upp till bärlinan.
frågan är:
ska jag ha syllpapp eller liknande mellan virkets ändträ och plinten?
på dessa kommer jag ställa 2"4 impregnerat upp till bärlinan.
frågan är:
ska jag ha syllpapp eller liknande mellan virkets ändträ och plinten?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jepp det stämmer det!
Ja syllpapp ska du absolut ha
Ja syllpapp ska du absolut ha
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Visst kör du dubbla 45x95 och gör den ena lägre för att ställa bärlinan på?
nää de blir lika långa 45holmberg87 skrev:
vår gemensamma bekant som ska va med och spika ville lägga 2 st 45x195 förskjutna och spika ihop så det blir svårt med 1 längre då...
overkill med dubbla bärlinor men kör på det ändå
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Syllpapp ska man bara ha, även om man har bra backe så är den fuktig ibland.
Jag menar stolparna för bärlinan, för mig att jag diskuterade det men "snickarhjälpen" och han höll med.
Blir nog bra det där! Du får bra hjälp, han och jag är förövrigt ingifta släkt hehe. Frugans farbror det
Jag menar stolparna för bärlinan, för mig att jag diskuterade det men "snickarhjälpen" och han höll med.
Blir nog bra det där! Du får bra hjälp, han och jag är förövrigt ingifta släkt hehe. Frugans farbror det
Vill bara nämna att sand suger upp vatten kapilärt flera meter. Har själv fin sand i marken hemma. Alltid torrt på ytan, alltid fuktigt ett par cm under ytan. Och då har vi ändå fruktansvärt långt ner till grundvattennivån.camaro1969 skrev:
samma här, grävde provgrop förra veckan för avlopp, 2,5 meter... och all sand såg torr och fin ut. så det kanske skiljerBjober skrev:
hmm alltså bärlinan kommer bestå av dubbla 2"8holmberg87 skrev:
stolparna under denna kommer bestå av dubbla 2"4 men de kommer vara lika långa och lixom bära upp varsin bärlina eller hur man ska förklara.
sedan nå plankstumpar utvändigt som förbinder stolpe med bärlina.
jaa absolut att det blir bra hjälp av honom. han kan sin sak... och han gillar att spika
balkskor å sånt skit va onödigt enligt honom
jo ja tror han nämnde något om ingift i släkten... för både jag och frugan tyckte oss känna igen dig, men inte kunde placera var/när/hur.
vi bor ett lång stenkast ifrån bara... så träffar på´n ganska ofta faktiskt