F
camaro1969 skrev:
tror detsamma som dina erfarenheter säger...

känns som man kan "lyxa på" och köpa biltema A4... lär va biilligare än typ essve C4...
Jag tror Biltemas A4 är en riktigt bra skruv och jag tror inte deras A2 är lika mjuk som Byggmax.

jag har handlat på mig lite olika trallskruv från byggmax och jula, tyvärr var det slut på biltema men ska även köpa nån låda där,,, KANSKE..

deras 55mm långa är bara 3,9 grov, byggmax har 55x4,2 så redan där känns byggmax bättre..

dock köpte jag bra mycket heco på jula då de hade kampanj... tror det var 30 öre styck för A2 55mm

Byggarbetsplats utomhus med nyligen installerade betongplintar och trästolpar i marken vid ett hus med röd fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt plintar nu.

Har även börjat hyvla och limma 2"4 till stolpar

camaro1969 skrev:
jag har handlat på mig lite olika trallskruv från byggmax och jula, tyvärr var det slut på biltema men ska även köpa nån låda där,,, KANSKE..

deras 55mm långa är bara 3,9 grov, byggmax har 55x4,2 så redan där känns byggmax bättre..

dock köpte jag bra mycket heco på jula då de hade kampanj... tror det var 30 öre styck för A2 55mm
har testskruvat lite i kvist och ingen sort har gått av.

men köpte en låda av märket FAST hos lokala bygghandlarn..
det var riktigt skit! rester i skruvskallen så bitsen gick bara på nån m.m. den vobblade alltså vid skruvning och tappade ofta greppet..
jag kommer skruva altanen med HECO så långt de jag köpt räcker...

Undrar om det inte var dig jag träffade för några veckor sedan. Hos en som jag tror har gjutit dina plintar? Du och sambon var där och lastade dom

Hahaha jaa det vare, och det var då dig jag fick vattenpumpen av för typ 2 år sen??

en fråga om dessa plintar då.

på dessa kommer jag ställa 2"4 impregnerat upp till bärlinan.

frågan är:
ska jag ha syllpapp eller liknande mellan virkets ändträ och plinten?

Jepp det stämmer det!

Ja syllpapp ska du absolut ha:)

Visst kör du dubbla 45x95 och gör den ena lägre för att ställa bärlinan på?

holmberg87 skrev:
Visst kör du dubbla 45x95 och gör den ena lägre för att ställa bärlinan på?
nää de blir lika långa 45:orna.

vår gemensamma bekant som ska va med och spika ville lägga 2 st 45x195 förskjutna och spika ihop så det blir svårt med 1 längre då...

overkill med dubbla bärlinor men kör på det ändå :)

holmberg87 skrev:
Jepp det stämmer det!

Ja syllpapp ska du absolut ha:)
har ju bara sand i backen så förstår egentligen inte vitsen med syllpapp.. har svårt att se dessa betongplintar suga fukt..

men det skadar nog inte iaf :) och tror jag har sullpapp (eller gummi) hemma så jag tar det :)

Syllpapp ska man bara ha, även om man har bra backe så är den fuktig ibland.

Jag menar stolparna för bärlinan, för mig att jag diskuterade det men "snickarhjälpen" och han höll med.
Blir nog bra det där! Du får bra hjälp, han och jag är förövrigt ingifta släkt hehe. Frugans farbror det

camaro1969 skrev:
har ju bara sand i backen så förstår egentligen inte vitsen med syllpapp.. har svårt att se dessa betongplintar suga fukt..

men det skadar nog inte iaf :) och tror jag har sullpapp (eller gummi) hemma så jag tar det :)
Vill bara nämna att sand suger upp vatten kapilärt flera meter. Har själv fin sand i marken hemma. Alltid torrt på ytan, alltid fuktigt ett par cm under ytan. Och då har vi ändå fruktansvärt långt ner till grundvattennivån.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Bjober skrev:
Vill bara nämna att sand suger upp vatten kapilärt flera meter. Har själv fin sand i marken hemma. Alltid torrt på ytan, alltid fuktigt ett par cm under ytan. Och då har vi ändå fruktansvärt långt ner till grundvattennivån.
samma här, grävde provgrop förra veckan för avlopp, 2,5 meter... och all sand såg torr och fin ut. så det kanske skiljer

holmberg87 skrev:
Syllpapp ska man bara ha, även om man har bra backe så är den fuktig ibland.

Jag menar stolparna för bärlinan, för mig att jag diskuterade det men "snickarhjälpen" och han höll med.
Blir nog bra det där! Du får bra hjälp, han och jag är förövrigt ingifta släkt hehe. Frugans farbror det
hmm alltså bärlinan kommer bestå av dubbla 2"8

stolparna under denna kommer bestå av dubbla 2"4 men de kommer vara lika långa och lixom bära upp varsin bärlina eller hur man ska förklara.

sedan nå plankstumpar utvändigt som förbinder stolpe med bärlina.

jaa absolut att det blir bra hjälp av honom. han kan sin sak... och han gillar att spika :thumbup: och det håller ju bra och är betydligt billigare än skruv.

balkskor å sånt skit va onödigt enligt honom :)

jo ja tror han nämnde något om ingift i släkten... för både jag och frugan tyckte oss känna igen dig, men inte kunde placera var/när/hur.

vi bor ett lång stenkast ifrån bara... så träffar på´n ganska ofta faktiskt :) jag har varit där 2 dagar i rad nu och limmat/hyvlat altanstolparna:thumbup:

• Gilla
Lips74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.