3 983 119 läst ·
18 879 svar
3983k läst
18,9k svar
Dagens verktygsinköp!
Har du inte en oscilerande "spindel-sander" (har helt glömt det svenska ordet)? Inte för att den tar allt men det kantiga längs in tar den väl?Hep skrev:
Jag har faktiskt en seriös fråga om slipmaskinen/elgitarren, förutom om det var den som Bryan Adams sjöng om.
Vet någon om det brukar vara slack i bandet på en sån där. Svårt att förklara hur jag menar, men om jag ska slipa av en mjuk innerkurva i trä är det ju bra om bandet inte ligger dikt av mot en hård yta, utan bättre om det är lite luft bakom bandet så att det kan följa med i träets form. Som t ex i foten till det här knepiga bygget. Att handslipa går ju, men ändträ ask är inte så medgörligt och jag börjar bli trött i armarna.
[bild]
Jo, både den och änden på vertikalputsen skulle klara just den här innerkurvan (om jag inte limmat ihop eländet), men jag är egentligen mer inne på något bra framöver. T ex att runda till alla fogar i en mjukt formad valnötsfåtölj för att leka Maloof eller Koma. Det måste ske efter monteringen och då är det klart mer rimligt med en rörlig slip och en stillastående möbel.Z z_bumbi skrev:
Hmm. Jag har ju en sådan fingerslip, och jag har använt den till att förslipa olika handtag/grepp till exempel. Samt att snabbt ta bort rostfläckar. Hade ursprungligen tänkt att den skulle hjälpa till att forma till lite snickarglädje men det kom av sig...
Nu har jag testat lite. Ett skitbilligt kinesiskt tryckluftsfinger var väl inte det mest kontrollerbara verktyget, men fixade formen rimligt bra. Dock utan att få någon som helst finnish. Det gick med en del slit och en ful och snabbt fixad båge. Inget glasklart svar på bra verktyg, men det lutar nog åt rasp och båge tills jag lärt mig använda den där långa, spetsiga och skitläskiga japanska täljkniven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gör en del knivhandtag, då använder vi långa slipband fram o tillbaka för hand i ruskig fart. Med lite övning och sortiment av band blir det relativt snabbt och riktigt bra,Hep skrev:
Nu har jag testat lite. Ett skitbilligt kinesiskt tryckluftsfinger var väl inte det mest kontrollerbara verktyget, men fixade formen rimligt bra. Dock utan att få någon som helst finnish. Det gick med en del slit och en ful och snabbt fixad båge. Inget glasklart svar på bra verktyg, men det lutar nog åt rasp och båge tills jag lärt mig använda den där långa, spetsiga och skitläskiga japanska täljkniven.
[bild]
[bild]
[bild]
https://www.amazon.se/dp/B0CMZMQXPP...ZK37GNA25&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1Z z_bumbi skrev:
Finns en billigare variant också som jag kikat på beroende på behov.
Klicka här för att svara