3 945 329 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Fungerade hyfsat bra. Enstaka brädor var lite kuperade, där tog den sämre. Det svåraste var att undvika alla spikar, då vissa gömde sig under tjockt lager färg.U ultramarint skrev:
Den enda nackdel med fräsen är att knappen måste hållas intryckt hela tiden, antar att det är någon säkerhetsfunktion.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 303 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 303 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla inköp kanske inte är nödvändiga, men jag villehöver den här och Amazon hade bra pris så jag fick ännu bättre pris på Hornbach (ca 1500kr med lågprisgaranti).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första testet visar att för mina behov kommer det passa perfekt! Bra flås! Den gjorde också att jag kom över gränsen för ett gratis batteri genom pro deal!
Har du skrivit något om detta i någon annan tråd eller så?F Fluxor skrev:
Jag har länge varit på väg mot elektriskt lås och tycker inte varken ytterdörren passar huset eller fungerar speciellt bra, slår sig kraftigt när solen lyser på och behöver ordentlig övertalning för att gå att stänga då.
Jag är lite allergisk mot de batteridrivna efter-installationerna som ofta verkar ha besvärliga bortalagen eller inte alls. Men haft lite svårt att få ihop bilden hur elektriska lås fungerar, jag har inte hittat någon bra övergripande beskrivning.
Nä... Kopplade faktiskt in det idag. Återstår någon liten grej, men det verkar fungera bra. Och det ser och känns bättre nu (dörren!).J JFrisk skrev:Har du skrivit något om detta i någon annan tråd eller så?
Jag har länge varit på väg mot elektriskt lås och tycker inte varken ytterdörren passar huset eller fungerar speciellt bra, slår sig kraftigt när solen lyser på och behöver ordentlig övertalning för att gå att stänga då.
Jag är lite allergisk mot de batteridrivna efter-installationerna som ofta verkar ha besvärliga bortalagen eller inte alls. Men haft lite svårt att få ihop bilden hur elektriska lås fungerar, jag har inte hittat någon bra övergripande beskrivning.
Kul!F Fluxor skrev:
Har du hittat någon bra guide eller så kring systemen?
Jag började kika lite men hade inte riktigt tid att sätta mig in i det. Tyckte inte riktigt jag fick någon bra bild i vilka kommunikationer som fanns och behövdes, om det var krypterade protokoll, hur de styrdes/skyddades etc.
Varje gång jag tittat på det där har det alltid kostat lite för mycket pengar. I mitt förra hus hade jag eltryckeslås + nattlåsning med motorlås. Dock var båda låsen med icke-krypterad styrning, begagnade grejor. Det funkade bra via det passagesystem + larm jag hade där. Något nytt som talar emot höga kostnader?J JFrisk skrev:
Nä, läste runt lite, men det verkade krångligt. Köpte ett enkelt ellås (EL580(581?) och en door hub mini och testade konceptet. Det fungerade, så när jag hittade ett Velox-kit till osannolikt bra pris på Blocket så slog jag till på det. Kittet innehöll en io box 350 som tar hand om kommunikationen med låset. Sen fick jag laborera lite.J JFrisk skrev:
Tag, pinkod, ansiktsigenkänning, touchpass, alla upplåsningsfunktioner fungerar. Dörrstatus fungerar. Kvar att göra är att fixa så Access förstår att öppning med handtaget från insidan är ok återstår, men det är enkelt. Har split-funktion på låshuset.
Dörröppnare vore lyxigt, kanske blir en sån sen 😁



