3 945 330 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Nja, det var nog min fråga om hjälp med att vinna 50 kronor på internet som lät som en scam.Hep skrev:
Tack för länken. De var dock 1/3 dyrare än de större omålade magneterna utan skruv jag fick hem från ett annat kinesiskt företag tidigare i veckan.
Nu har jag ingen politisk åsikt i ämnet, men att lära sig kinesiska är nog inte så dumt.B Bitterhetsakademin skrev:
Skulle inte förvåna mig om Kina går om USA inom några decennium och blir ny "världsledare".
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är väl ingen festool? Näe men Bauhaus sålde ut de här för en tusing styck jämfört med ts75 för tolv gånger så mycket och jag ska såga i väggar där det finns spik. Och så ofta behöver jag inte det större sågdjupet bortom vad min ts55 mäktar med.
Funkar den med makita / festool skenor?F fiskbuggaren skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
För att vara lite mer utförlig: jag har inte provat den på festoolskenorna. Jag har provat den på en tredjepartsskena som passar med ts55 men som har den extra läppen jag tror att makita använder för tippskyddet. De två stora problemen är att den är bredare (så att sågbladet inte linjerar med såglinjen från festool utan går längre ut) och att kanalen med tippskyddet är för smal.F fiskbuggaren skrev:
Jag tror att jag ska modifiera rivningsskenan lite. Det borde bara vara att såga av tippskyddet en millimeter. Kanske flytta ut zero-clearance-läppen lite eller acceptera att det inte linjerar.
Jag skulle kunna köpa en passande skena men jag är lite dumsnål och ännu fler skentyper…jag vet inte riktigt.
Att klingan ligger lite utanför gummiläppen ser jag mest som en fördel. Vanligtvis använder iaf jag min vanliga sänksåg (en makita på makita skena) då vill man ju inte att en annan såg varit där och sågat i gummit.
Bortsett från det funkar sågen då, eller måste man middag skenan menar du för att det ska gå i över huvud taget? Fattar inte helt vad du menar.
Bortsett från det funkar sågen då, eller måste man middag skenan menar du för att det ska gå i över huvud taget? Fattar inte helt vad du menar.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Omodifierat fungerar det inte alls med den (ful-)skenan jag har. Jag ska prova på festoolskenorna när jag får lite tid över.O Octavianus skrev:Att klingan ligger lite utanför gummiläppen ser jag mest som en fördel. Vanligtvis använder iaf jag min vanliga sänksåg (en makita på makita skena) då vill man ju inte att en annan såg varit där och sågat i gummit.
Prova gärna, annars e det ingen vits för mig. Vill inte modda skenorna och inte köpa fler skenor. Då slaknade villhöver för denna såg en hel del. Tack för ditt engagemang
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
På festoolskenorna passar den bättre. Ingenting tar emot. Jag har inte försökt tighta till passningen men jag ser inte att det inte skulle fungera. Bara att kasta sig på köpknappen.O Octavianus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser du hur långt utanför den sågar
Då är det beställt en sådan så får vi hoppas att den passar även makita.F fiskbuggaren skrev: