3 945 286 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Man måste älska YouTube-kanalen "ave" och hans "boltr"-videos exempel, där han skruvar isär och ihop både dyra och billiga verktyg.P Pysslarn skrev:Jag har också varit väldigt köpsugen på Parksides lackfräs pga funktionen och priset i förhållande till ”originalet”. Det som har fått mig att inte slå till är dels att jag inte har något kommande jobb där den skulle behövas samt att vi inte har Lidl i Varberg.
En annan aspekt är att det är en Parkside-produkt… Varken Parkside eller Metabo (eller andra verktygs- och maskintillverkare för den delen) är välgörenhetsorganisationer; ingen har som affärsidé att sälja varor av högsta tänkbara kvalitet till lägsta tänkbara pris till folket.
Det måste finnas anledningar till att maskinen kostar en bråkdel av Metabos variant! Någonstans skär man i kurvorna…
Sedan kan naturligtvis allt vi erbjuds av Festool, Bosch, Dewalt, makita, hikoki med flera, inklusive Metabo, vara kolossalt överprissatt men jag tror inte att skillnaden i pris bara ligger där i förhållande till lågprismärkena.
Med det sagt — jag är lite avis på er som lagt vantarna på en Parkside lackfräs. Jag hoppas att maskinen är bättre än jag tror och är er till god hjälp i era projekt.
Bonne chance!
//Ronnie
Svaret är väl oftast, som många lyft på detta forum; plastdrev. Samt vad jag lärt mig från den kanalen, jäkligt billigt fett i växlar/axlar.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag har i alla fall ett case för den. Dottern vill få bort färgen på en målad tv-bänk, träfaner skulle jag tro, för att få den i ”träfärg” igen. Skall testa på baksidan en lucka till en början.P Pysslarn skrev:Jag har också varit väldigt köpsugen på Parksides lackfräs pga funktionen och priset i förhållande till ”originalet”. Det som har fått mig att inte slå till är dels att jag inte har något kommande jobb där den skulle behövas samt att vi inte har Lidl i Varberg.
En annan aspekt är att det är en Parkside-produkt… Varken Parkside eller Metabo (eller andra verktygs- och maskintillverkare för den delen) är välgörenhetsorganisationer; ingen har som affärsidé att sälja varor av högsta tänkbara kvalitet till lägsta tänkbara pris till folket.
Det måste finnas anledningar till att maskinen kostar en bråkdel av Metabos variant! Någonstans skär man i kurvorna…
Sedan kan naturligtvis allt vi erbjuds av Festool, Bosch, Dewalt, makita, hikoki med flera, inklusive Metabo, vara kolossalt överprissatt men jag tror inte att skillnaden i pris bara ligger där i förhållande till lågprismärkena.
Med det sagt — jag är lite avis på er som lagt vantarna på en Parkside lackfräs. Jag hoppas att maskinen är bättre än jag tror och är er till god hjälp i era projekt.
Bonne chance!
//Ronnie
Nu kan jag ta bort bevakningen på metabon från prisjakt, haft den där i många år, varit en villhöver maskin tills nu. 🙂
Anledningen att jag köpte lackfräsen är mycket riktigt att jag har ett par projekt där den skall användas. Att skaffa verktyg men inte använda dem är inte riktigt min grej. Speciellt inte denna typ av lågprisverktyg. Planen är att ha den till fönsterrenovering, fasadmålning främst men oxo att justera storleken på några dörrar. Dessutom en del klarlackade saker som skall renoveras.D Dublin skrev:
Min erfarenhet när det gäller skärande verktyg är att det gäller att hålla dem vassa och använda skär av hög kvalitet. Det är oundvikligt att skären slits och blir slöa. Visst kan man köra vidare ett tag. Men resultatet blir bara sämre och sämre. Så att redan från början ha tillräckligt med skär att kunna montera är bättre än att plötsligt bli stående utan när man jobbar. Speciellt om man inte vet var man snabbt kan få tag på nya.D Dublin skrev:
Om man ändå inte har någon direkt användning för sin lackfräs förstår jag att behovet av fler skär är minimalt. Men eftersom min avsikt är att använda den direkt känns det smart att skaffa ett antal skär redan från början. Bättre att ha tillräckligt många för att klara sig än att hoppas några få skall räcka och riskera behöva avbryta jobbet.D Dublin skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Bara för nått är dyrt behöver det inte vara bättre 😉
Visst, man får sällan mer än man betalar för, men man kan alltid få mindre 😉
Metabos är säkert bättre, men är den fyra fem gånger bättre? Tveksamt.
Visst, man får sällan mer än man betalar för, men man kan alltid få mindre 😉
Metabos är säkert bättre, men är den fyra fem gånger bättre? Tveksamt.
Inte dagen utan köpte den i vintras på julas rea, 70% av reapriset. 875kr. Ett fynd enligt mig. Köpt en makita batteriadapter. Mkt trevlig att såga lite mindre reglar med. Just nu 45x45 och 45x70 till lite väggreglar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Håll koll på laddnivån & temp på batterierna bara, med adaptern tappar man de säkerhetsfunktioner som makitabatteri med makitamaskin innebär. Speciellt på effekthungriga maskiner kan det vara ett problem. Men det ska inte överdrivas, jag kör själv en liten ryobi-kompressor med makitabatteri utan att vara speciellt orolig (men håller lite extra koll)
/U
/U
Det är funktioner som jag tycker borde sitta i batteriet snarare än maskinen. Speciellt om det är ett lite dyrare batteri.ullberg skrev:
Håll koll på laddnivån & temp på batterierna bara, med adaptern tappar man de säkerhetsfunktioner som makitabatteri med makitamaskin innebär. Speciellt på effekthungriga maskiner kan det vara ett problem. Men det ska inte överdrivas, jag kör själv en liten ryobi-kompressor med makitabatteri utan att vara speciellt orolig (men håller lite extra koll)
/U
Tack, bra tips. Finns det adapter som har det inbyggt? Nu kör jag inte denna överdrivet hårt så är nog ingen fara. Satte de på laddning när den började slöa sig lite och en regel då och dåullberg skrev:
Håll koll på laddnivån & temp på batterierna bara, med adaptern tappar man de säkerhetsfunktioner som makitabatteri med makitamaskin innebär. Speciellt på effekthungriga maskiner kan det vara ett problem. Men det ska inte överdrivas, jag kör själv en liten ryobi-kompressor med makitabatteri utan att vara speciellt orolig (men håller lite extra koll)
/U
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg

