Lilla julafton när man kom hem från jobbet.
Tre kartonger med verktygssatser från Wera på ett golv, inkluderar nycklar och bits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Första hjälpen kit enl nån std, verkar vara krav att det ska finnas i bilen i vissa länder och en tourniquet ifall att.
Inte direkt verktyg men kanske efter man använt verktyg 😬🤔🙂

• Älska
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Lilla julafton när man kom hem från jobbet.
[bild]
Domdär blir du inte missnöjd med👍

• Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
När man har ett fritidshus från sextiotalet där allt är spikat har jag ibland haft nytta av spikutdragare....

[bild]
Nu har jag testat dem lite lätt.

Bahcon har jag haft i flera år och den har gjort sitt jobb.
Nu har jag bankat i ett gäng spik och bänt loss dem och båda verktygen gör sitt jobb. På bilden nedan har jag markerat märkena i rött för Bahco och grönt för Milwaulkee. Detta trä var mjukt och självklart hade ett mellanlägg varit bra i "skarpt" läge...
Verktyg används för att bända upp spikar i trä; märken markerade i rött för Bahco och grönt för Milwaukee.
Skapa konto

Tekniskt ett är Bahcon bättre, den bänder lättar upp grov spik och ger smalare märken i träet.
Nu har jag den lilla Milwaulkeen men för grövre spik är det jobbigt att bända upp så pass att jag får in hammaren för att bända loss spiken.

Jag kommer dock ha Milwaulkeen i väskan när jag jobbar på huset/stugan.
Det jag ogillar med Bahcon är att jag ofta tappar greppet om spiken när jag skall fästa hammaren i något av de två fästena för att bända. En sådan där liten detalj som stör mig väldigt mycket. ;Man bankar verktyget på plats för ett bra grepp, byter grepp med hammaren och då lossar greppet om spiken om man inte håller stadigt och stilla med vänster hand. Står man på en stege eller spiken sitter långt ned på en syll eller liknande kan det vara irriterande.

Men verktygen -efter denna lilla jämförelse- gör ett likvärdigt jobb.

Här oscarsnickrars video:
https://www.instagram.com/p/DKg2Ge1o7zB/

• Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
ClasseClas
Fario Fario skrev:
Nu har jag testat dem lite lätt.

Bahcon har jag haft i flera år och den har gjort sitt jobb.
Nu har jag bankat i ett gäng spik och bänt loss dem och båda verktygen gör sitt jobb. På bilden nedan har jag markerat märkena i rött för Bahco och grönt för Milwaulkee. Detta trä var mjukt och självklart hade ett mellanlägg varit bra i "skarpt" läge...
[bild]

Tekniskt ett är Bahcon bättre, den bänder lättar upp grov spik och ger smalare märken i träet.
Nu har jag den lilla Milwaulkeen men för grövre spik är det jobbigt att bända upp så pass att jag får in hammaren för att bända loss spiken.

Jag kommer dock ha Milwaulkeen i väskan när jag jobbar på huset/stugan.
Det jag ogillar med Bahcon är att jag ofta tappar greppet om spiken när jag skall fästa hammaren i något av de två fästena för att bända. En sådan där liten detalj som stör mig väldigt mycket. ;Man bankar verktyget på plats för ett bra grepp, byter grepp med hammaren och då lossar greppet om spiken om man inte håller stadigt och stilla med vänster hand. Står man på en stege eller spiken sitter långt ned på en syll eller liknande kan det vara irriterande.

Men verktygen -efter denna lilla jämförelse- gör ett likvärdigt jobb.

Här oscarsnickrars video:
[länk]
Nu ska jag inte säga för mycket men för mig är Hultafors Atle "originalet" och har riktigt bra bett i käftarna. Den kräver en del tillvänjning men kan även ta spikar utan huvuden.
https://hultafors.com/collections/hammers/products/nail-puller-atle
En röd Hultafors Atle spikutdragare med robust design och skarpa käftar, placeras på en vit bakgrund.
Skapa konto

Milwaukeen ser ut som ett bra komplement till Bahco/Hultafors.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag håller mig till originalet. Dyr, men håller en livstid och hanterar även grov spik.
Nagelavdragare med svart och orange handtag, tålig och anpassad för grova spikar.

• Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
Dags för lite bättre penslar, ett par Gnesta och några Scandinavian Window Craft. Olja till glasskäraren åkte med av bara farten.

• Fyra penslar av märkena Gnesta och Scandinavian Window Craft samt flaska med olja på en skärmatta.
    Skapa konto
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
T
D Deltidslantisen skrev:
Dags för lite bättre penslar, ett par Gnesta och några Scandinavian Window Craft. Olja till glasskäraren åkte med av bara farten.
Jag har "alltid" kört Olumapenslar (numera Gnestapenseln) för linoljefärg så det är "guldstandarden" men köpte med några från Scandinavian Window Craft när jag var på kurs i höstas, och de har levererat över förväntan.

Väldigt prisvärt!

T Testarn skrev:
Jag har "alltid" kört Olumapenslar (numera Gnestapenseln) för linoljefärg så det är "guldstandarden" men köpte med några från Scandinavian Window Craft när jag var på kurs i höstas, och de har levererat över förväntan.

Väldigt prisvärt!
Roligt att höra! Byggantiken i Vänga hade delat sitt sortiment, ovala från Gnesta och de andra från SWC. Ser fram mot att prova dem.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Begagnad bänkpelarborr, modell Rexon DP200A, placerad på en arbetsbänk i verkstadsmiljö med verktyg och material runtomkring.
Skapa konto

Semesterns första dag och jag hade inte handlat på länge kände jag! Så jag slog till på en begagnad liten bänkpelarborr för 400 kr!

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Från medioker till riktigt användbar. Hoppas jag. Multiverktyg med sågblad på arbetsbänk, med tillhörande tillbehör bredvid.
Skapa konto
https://amzn.eu/d/guGPt1n

• Gilla
  • Älska
Hep och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Från medioker till riktigt användbar. Hoppas jag.[bild][länk]
Till vad?

Immobil Immobil skrev:
Till vad?
Coping foot, för att förkroppa lister.

Immobil Immobil skrev:
Till vad?

• Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
Nagelpistol på ett metallbord bredvid träbitar med fastskjutna korta spikar, använd i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Den ville inte längre skjuta rakt, och reservdelar fanns inte hos återförsäljaren i stan. Har inte tid att vänta så blev en ny istället! (och den skjuter rakt med korta panelspiken)
Två spikpistoler liggande på marken; en röd ny och en gammal, båda av märket Senco.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.