FredrikR FredrikR skrev:
Sänk enheten har varit svår att få tag på en längre tid.
När Proffsmagasinet fick in 2st förra veckan var jag snabb att beställa en.
Skickas inom 24h stämmer väl sällan när det gäller dom men det har ju varit midsommar också men idag dök den upp, ihop med stor Hultafors snabbvinkel.
[bild][bild][bild]

Har bara provmonterat fräsen och känslan är god så här långt.
Min absoluta favoritmaskin! GKF 18v-8 + te600, har man köpt fräsen ska man definitivt köpa dyk/sänkenheten! Ända jag kan klaga på är utsugsfästet som är lite vekt pga urtagen för parallellanslagets stänger.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Tack för tipset!
Trodde inte jag skulle kunna åka, men när förskolan kallade på VAB fick det bli en liten utflykt. Röd Hegner kontursåg på träbord, med en metallbälg synlig. Verktyget är oanvänt men gammalt och behöver kanske en reservdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oanvänd men ett gäng år på nacken (W-Germany). Funkade fint vid första test men började sen smattra, bälgen kändes rätt torr så nog den som lossat, får se om det går fästa den igen eller om det behövs en reservdel för funktionen.

Får hoppas den fyller funktion att kunna få med barnen ut lite i garaget.

• Gilla
VidarH och 10 till
  • Laddar…
Verktyg vet jag väl inte om det är, men det hör till verktygen. Galet mycket rör, kopplingar, spjäll och annat skoj från skolan som flyttar. Firman som bygger nya spånsuganläggningen ville bara använda nytt material.

108mm är lite smalare än jag hade tänkt i nya snickeriet, men å andra sidan är det klart mer gediget än plast från biltema som var alternativet. 76mm-delarna tänkte jag testa om det funkar till småmaskinerna som har 50 eller 70 i anslutning, eller om det är bättre att fortsätta med dammsugare.

Dustcontroll finns ju kvar, så det borde gå att komplettera om det behövs. Hög med metallrör och kopplingar i olika storlekar, troligen för användning i ett ventilations- eller spånsuganläggningsprojekt.
Skapa konto

Kartonger fyllda med metallrör och kopplingar till ett spånsuganläggningsprojekt, inklusive spjäll och anslutningsdetaljer.
Skapa konto

Närbild på en metalldel märkt "Dustcontrol", omgiven av rör och kopplingar, relaterat till en spånsuganläggning för ett snickeri.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
ivp och 24 till
  • Laddar…
Rickard.
J JFrisk skrev:
Tack för tipset!
Smatter låter som för dålig bladspänning men det kan såklart vara något annat också.
Med tanke på vad bara ämneshållaren kostar så var det där ett riktigt kap, kul för hela familjen 😉👍

Rickard. Rickard. skrev:
Smatter låter som för dålig bladspänning men det kan såklart vara något annat också.
Med tanke på vad bara ämneshållaren kostar så var det där ett riktigt kap, kul för hela familjen 😉👍
Fick en lucka att kolla lite närmare. Bälgen känns mer som plast än gummi och såg också att den spruckit nu, lät från det området också så tror det är den.
Ja, var ett bra pris! Speciellt om man inte inkluderar någon milkostnad för bil eller pris på sin tid.

J JFrisk skrev:
Fick en lucka att kolla lite närmare. Bälgen känns mer som plast än gummi och såg också att den spruckit nu, lät från det området också så tror det är den.
Ja, var ett bra pris! Speciellt om man inte inkluderar någon milkostnad för bil eller pris på sin tid.
Jag har för mig att syftet med bälgen endast är att pumpa luft för att blåsa bort spånet, så den borde gå utmärkt att använda även med trasig bälg tills du får tag på en ny. Ejca har agenturen för Hegner i Sverige, så det är sannolikt bara att kontakta dom för att få tag på en ny bälg.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Hegner säljer saker själva också på sin svenska sida. I alla fall för ett år sedan?
Men det stora problemet utöver bälgen är att mot/anhållet lätt blir felinställt. Jag kan ju säga att av fyra maskiner (i skolan) så har tre utvecklat en tung häl, dvs att det nyper under staven. Antingen så får man skruva och rikta om den eller så slipar man bort lite. Är osäker på vad som är bäst i längden...

Tyckte det stod på Hegners sida att det var en del av Ejca. Men fanns lite delar där, hittade dock inte bälgen. Verkar inte vara något annat som kärvar just nu i alla fall.
Kanske testar jag att skriva ut en ny bälg till att börja med. Den är ju som sagts inte kritisk för funktionen i stort och verkar ju inte ens vara inkopplad från fabrik utan kopplas då istället till utsug.
https://www.thingiverse.com/thing:4614117/remixes

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Q
Hep Hep skrev:
Verktyg vet jag väl inte om det är, men det hör till verktygen. Galet mycket rör, kopplingar, spjäll och annat skoj från skolan som flyttar. Firman som bygger nya spånsuganläggningen ville bara använda nytt material.

108mm är lite smalare än jag hade tänkt i nya snickeriet, men å andra sidan är det klart mer gediget än plast från biltema som var alternativet. 76mm-delarna tänkte jag testa om det funkar till småmaskinerna som har 50 eller 70 i anslutning, eller om det är bättre att fortsätta med dammsugare.

Dustcontroll finns ju kvar, så det borde gå att komplettera om det behövs.[bild]
[bild]
[bild]
Snart kan du skicka rörpost.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Köp och köp, verktyg och verktyg. Övertog fasters släpvagn. Vagnen var gratis, men jag fick betala 6000 för det måttillverkade gallret. Till saken hör att vagnen ursprungligen köptes av min far via hans företag den 20 juni 1989. Den har så att säga gått i familjen i bra precis 36 år.
En släpvagn med ett måttillverkat galler parkerad på en gräsmatta, omgiven av gröna buskar och blommor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
Henningelvis Henningelvis skrev:
Köp och köp, verktyg och verktyg. Övertog fasters släpvagn. Vagnen var gratis, men jag fick betala 6000 för det måttillverkade gallret. Till saken hör att vagnen ursprungligen köptes av min far via hans företag den 20 juni 1989. Den har så att säga gått i familjen i bra precis 36 år.
[bild]
Farsan köpte min ÅTMvagn 1976. kvalitén kan man då inte klaga på.. Vagnen rullar säkert 250 mil/ år och har gjort så länge.. Vagnen överlevde farsan och skulle tro att vagnen överlever mig med.. Får bli sonens bekymmer.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Henningelvis Henningelvis skrev:
[bild]
Jag var på en motorcrosstävling ca 1980 och Janne Loffe Carlsson var där och snackade och gjorde reklam för ÅTM.
Budskapen var att: "En ÅTM inte rostade ens om Fantomens hund pinkade på den".

Stickan

• Haha
  • Gilla
Götesjö och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag var på en motorcrosstävling ca 1980 och Janne Loffe Carlsson var där och snackade och gjorde reklam för ÅTM.

Stickan
Stämmer nog... min ÅTMvagn ser väldigt fin ut.. funderar dock på att byta durkplyfan snart.. den är i alla fall 49 år gammal och börjar vara väldigt sliten och tunn...

När man har ett fritidshus från sextiotalet där allt är spikat har jag ibland haft nytta av spikutdragaren från Bahco.
Men visst är den lite besvärlig att både placera rätt och banka på.

Så. Min fru skickade en länk när ”Oscarsnickrar” marknadsför Milwaulkes spikutdragare.

Tyckte den verkar enklare att hantera.
Så jag köpte en.

Vi får väl se om den var ett bra val.

Två spikutdragare på ett träbord, en med rött handtag och en med svart handtag märkt Bahco, används vid renovering av fritidshus.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
T
Stickan56 Stickan56 skrev:

Stickan
Men... men... Fantomen har ingen hund....?🤔

Devil är ju en varg! 🤪

• Haha
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.