3 820 702 läst ·
18 067 svar
3821k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Ett fiffigt 99-kronorsmåttband för de som lever efter ”mät två gånger - såga en”. Nollpunkten är ungefär mitt i godset på den där öglan, så om man mäter på båda sidorna och tar medelvärdet blir det ganska rätt. Tyvärr ingen röd sverkersoptunna, men jag hade i grön i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Du kan ju fixa den med en liten rundfil och fila upp ett jack i öglan från insidan.Hep skrev:
Det är inom toleranserna på 30m, det skiljer mer om du kollar måttbandet när det är nollgradigt eller 25 grader varmt.. (typ 1 cm)Hep skrev:
Visst är det så och för mig är det inte skitviktigt att det är på millimetern rätt när det jag mäter är flera meter långt. Fast det är lite som när jag ska bygga en möbel. Struntar jag i att att något är lite fel i början, så kommer det felet bara bli större och större och det kommer synas i den färdiga möbeln.
Att ha ett måttband som mäter någon promille fel är inte ett problem för mig, men ett måttband som mäter fel redan på den första millimetern är inget för mig. Det ligger här och är redo att hämtas av den som har lust, fast för dig är det väl runt 90 mil så jag förstår om du struntar i det.
Att ha ett måttband som mäter någon promille fel är inte ett problem för mig, men ett måttband som mäter fel redan på den första millimetern är inget för mig. Det ligger här och är redo att hämtas av den som har lust, fast för dig är det väl runt 90 mil så jag förstår om du struntar i det.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Går det inte bara böja öglan lite så den alltid mäter rätt på innerkanten? Tar ju inte mer än 10 sekunder med en polygrip för att göra måttbandet från odugligt till fullt fungerande.
Jättemånga som vill göra något smart med måttbandet. Som sagt bara att komma och hämta.
Själv tycker jag att det är värt en hundralapp att få straffa en dålig produkt i ställer för att störa mig på den när jag ser den. Jag kanske är knepig på det sättet, men jag tror det är lite sent att ändra på mig nu.
Själv tycker jag att det är värt en hundralapp att få straffa en dålig produkt i ställer för att störa mig på den när jag ser den. Jag kanske är knepig på det sättet, men jag tror det är lite sent att ändra på mig nu.
Fast du straffar ju inte produkten, tvärtom har du redan röstat med plånboken på den tillverkaren. Men att du beskriver dess uselhet här kompenserar förhoppningsvis det (om det får andra att rösta annorlunda med sina pengar)😊Hep skrev:
Jättemånga som vill göra något smart med måttbandet. Som sagt bara att komma och hämta.
Den inre tillfredsställelsen av att kasta eller slå sönder något man irriterar sig på ska inte underskattas.Hep skrev:
Fast jag hade nog sålt det på tradera som ett temperaturkalibrerat måttband (det mäter ju rätt vid c:a -15 🤣)
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Och bandet är helt stumt och sträcker inte på sig en millimetet när man spänner upp det för att ta ett mått?
Möjligen ett stålband, men med detta plastband är toleransen mer i häraden av centimetrar, inte delar av millimetrar. I alla fall om man mäter sträckor längre än någon meter.
Möjligen ett stålband, men med detta plastband är toleransen mer i häraden av centimetrar, inte delar av millimetrar. I alla fall om man mäter sträckor längre än någon meter.
@nanowire Klart jag straffar produkten. Hårt dessutom då jag kastade det i tunnan med kraft. Tillverkaren däremot - de sitter nog på Bahamas och köper drinkar för mina pengar.
@mexitegel Du har förstått!
@Jonas Persson Det var ett stålband jag köpte i stället. Ett som det stod "Class 2" på. Ingen aning vad det betyder i praktiken, men det kostade klart mer än det som inte var "Class 2" från samma tillverkare.
Jag gissar att det är fler än jag som har det lite tomt på jobbet så här inför midsommar. Mitt band för 99 kronor har kostat landet rätt mycket mer i minskad produktion redan...
@Jonas Persson Det var ett stålband jag köpte i stället. Ett som det stod "Class 2" på. Ingen aning vad det betyder i praktiken, men det kostade klart mer än det som inte var "Class 2" från samma tillverkare.
Jag gissar att det är fler än jag som har det lite tomt på jobbet så här inför midsommar. Mitt band för 99 kronor har kostat landet rätt mycket mer i minskad produktion redan...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
En snabb googling.Hep skrev:
@nanowire Klart jag straffar produkten. Hårt dessutom då jag kastade det i tunnan med kraft. Tillverkaren däremot - de sitter nog på Bahamas och köper drinkar för mina pengar.
Class 2 är att den får diffa +-11mm på 10m.
Class 1 är det 2.3mm på 10m.
EDIT:Kom ett m för mycket
Redigerat: