3 989 705 läst ·
18 920 svar
3990k läst
18,9k svar
Dagens verktygsinköp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 016 inlägg
Jonas Persson skrev:
Nu är det ju inte så ofta man använder ett 30meters band.... Mitt stålband är nog från 60talet och smart konstruerat med 0-punkten ca 10 cm in på bandet. Men det förändrar inte toleransen.. stålband har aldrig så hög tolerans så att betydelsen av din ögla är obetydlig. Det funkar att mäta ut vart huset ska stå på tomten i förhållande till tomtmarkeringen, men snickra möbler kräver en annan precision.Hep skrev:
@nanowire Klart jag straffar produkten. Hårt dessutom då jag kastade det i tunnan med kraft. Tillverkaren däremot - de sitter nog på Bahamas och köper drinkar för mina pengar.
@mexitegel Du har förstått!
@Jonas Persson Det var ett stålband jag köpte i stället. Ett som det stod "Class 2" på. Ingen aning vad det betyder i praktiken, men det kostade klart mer än det som inte var "Class 2" från samma tillverkare.
Jag gissar att det är fler än jag som har det lite tomt på jobbet så här inför midsommar. Mitt band för 99 kronor har kostat landet rätt mycket mer i minskad produktion redan...
Nu undrar jag om det inte bara är rötmånad, utan att ni faktiskt driver med mig. På ett forum där man rätt ofta diskuterar riktiga hårklyverier och små teoretiska skillnader, verkar det vara jag som gjort fel genom att kasta ett måttband som mäter fel från första centimetern.
Eftersom jag vet att toleranser och skalor skiljer sig mellan olika mätverktyg, brukar jag använda samma verktyg genom ett helt projekt. Problemen kommer ju mest när man blandar olika mätverktyg. Jag bygger ett hus och mäter därför ibland saker som måste vara 45 mm, ibland saker som ska vara 5,4 meter långa och ibland mäter jag skillnaden i diagonal på hela bjälklaget. Klart jag vet att det är olika viktigt med noggrannhet på de olika måtten. Fast jag vill på ett enkelt sätt kunna använda samma mätverktyg utan att behöva fundera på om jag ska lägga på något, dra ifrån något eller kanske komma ihåg att göra på något speciellt sätt. Och jag vill inte modda ett verktyg direkt när jag köpt det. Att jag behöver justera in en justersåg är jag helt med på, men inte ett måttband.
Som sagt är måttbandet fortfarande gratis för den som vill ha.
Eftersom jag vet att toleranser och skalor skiljer sig mellan olika mätverktyg, brukar jag använda samma verktyg genom ett helt projekt. Problemen kommer ju mest när man blandar olika mätverktyg. Jag bygger ett hus och mäter därför ibland saker som måste vara 45 mm, ibland saker som ska vara 5,4 meter långa och ibland mäter jag skillnaden i diagonal på hela bjälklaget. Klart jag vet att det är olika viktigt med noggrannhet på de olika måtten. Fast jag vill på ett enkelt sätt kunna använda samma mätverktyg utan att behöva fundera på om jag ska lägga på något, dra ifrån något eller kanske komma ihåg att göra på något speciellt sätt. Och jag vill inte modda ett verktyg direkt när jag köpt det. Att jag behöver justera in en justersåg är jag helt med på, men inte ett måttband.
Nej det är varken rötmånad eller någon som driver med dig. Problemet är att du köpt ett redskap som lantmätaren brukar använda och tror att det fungerar för en inredningssnickare. Nu väntar vi på ditt nästa inlägg i måttbandsinköpssvängen. Jag kan rekommendera ett 8 meters stålband från Milwaukee. Det uppfyller dina behov.Hep skrev:
Nu undrar jag om det inte bara är rötmånad, utan att ni faktiskt driver med mig. På ett forum där man rätt ofta diskuterar riktiga hårklyverier och små teoretiska skillnader, verkar det vara jag som gjort fel genom att kasta ett måttband som mäter fel från första centimetern.
Verktygstokig
· Halland
· 8 368 inlägg
Fick hem en lackfräs från Bauhaus. Hittade inga recensioner på den. Testade den på fasaden en sväng innan regnet kom, värkar lovande.
Kampanj just nu:
https://www.bauhaus.se/farghyvel-scheppach-lfr720-720w
Kampanj just nu:
https://www.bauhaus.se/farghyvel-scheppach-lfr720-720w
Det gör det inte, eftersom jag behövde mäta drygt 12 meter som längst. Jag har löst mina mätbehov och fått ett måttband som både funkar för en lantmätare och till mig som möbelsnickare, så jag är nöjd.Cheesen skrev:
Nej det är varken rötmånad eller någon som driver med dig. Problemet är att du köpt ett redskap som lantmätaren brukar använda och tror att det fungerar för en inredningssnickare. Nu väntar vi på ditt nästa inlägg i måttbandsinköpssvängen. Jag kan rekommendera ett 8 meters stålband från Milwaukee. Det uppfyller dina behov.
Väldigt lite..T trojlee skrev:
OT: Fick hem en CMT-fräs https://amzn.eu/d/bYY2Rbx
Ska monteras i en platta från Trend (som jag haft sedan länge) i en skiva i bordsågen, en GTS 10 xc.
Nu är jag lovad nya ringar, på väg från CMT i Italien. Fick också en tillgodokod som kompensation. Bra hanterat av firman som uppenbarligen inte själva gjort att det blivit fel.nanowire skrev:
Fortsätter skämma bort bordsågen med mer godis; precisionsguider till glidsliden, mikrojusering och kullager till anhållet samt en smart spånbegränsare som monteras direkt under bordet bredvid klingan. Svårt i nuläget att säga mer än att det verkar väldesignat, genomtänkt och printat med tillräcklig kvalitet.
https://www.fused-3d.de/
https://www.fused-3d.de/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder