3 945 340 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Ej testat DFR550 men kollade videon nedan innan köpet och fick till mig att fördelarna med DFR551 bland annat är något lägre vikt och borstlös motor, vilket gör den effektivare och starkare.H Hans G2 skrev:
Redigerat:
Dagens paket innehöll en liten handflatespikare, "palm nailer" på engelska. Ska bli intressant att testa, har väl inte överdrivet stora förväntningar men jag kommer verkligen inte åt att spika översta raden av panelen p annat sätt. Den är mindre än jag tänkt mig, men det är ju inte första gången. Som flickan sa.
Men vad är det för konstigt märke tänker ni. Pinsamt för er säger jag, för Rongpeng är ju "The Famous Name In Tools". Förvisso enligt dem själva, men det står ju på ett papper så det måste vara sant. Precis som att jag tydligen köpt en "Professional Air Sander".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vad är det för konstigt märke tänker ni. Pinsamt för er säger jag, för Rongpeng är ju "The Famous Name In Tools". Förvisso enligt dem själva, men det står ju på ett papper så det måste vara sant. Precis som att jag tydligen köpt en "Professional Air Sander".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas att du "vid kvitto" av produkten läser och följer säkerhetsinstruktionerna... 🤣jonmo skrev:
Dagens paket innehöll en liten handflatespikare, "palm nailer" på engelska. Ska bli intressant att testa, har väl inte överdrivet stora förväntningar men jag kommer verkligen inte åt att spika översta raden av panelen p annat sätt. Den är mindre än jag tänkt mig, men det är ju inte första gången. Som flickan sa.
[bild]
Men vad är det för konstigt märke tänker ni. Pinsamt för er säger jag, för Rongpeng är ju "The Famous Name In Tools". Förvisso enligt dem själva, men det står ju på ett papper så det måste vara sant. Precis som att jag tydligen köpt en "Professional Air Sander". [bild]
Blev två spärrskaft från biltema, av nån orsak har jag bara haft 1/4 och 3/8 skaft och bara fasta ledhandtag i 1/2.
Sen råkade det sig så att till fjäderspännaren passar bara en av mina 22mm halvtums hylsor och det var riktigt segt att ta av ena fjädern med ett fast handtag. Så alternativet var att köpa en 22mm hylsa i 3/8 eller skaffa halvtums spärrskaft.
Så jag skaffade två spärrskaft, ett kort och ett ledat
Har nu haft bra erfarenheter av biltemas handverktyg så jag kör på det.
Sen råkade det sig så att till fjäderspännaren passar bara en av mina 22mm halvtums hylsor och det var riktigt segt att ta av ena fjädern med ett fast handtag. Så alternativet var att köpa en 22mm hylsa i 3/8 eller skaffa halvtums spärrskaft.
Så jag skaffade två spärrskaft, ett kort och ett ledat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu haft bra erfarenheter av biltemas handverktyg så jag kör på det.
Ingen aning om det var ett fynd. 7 000 för det på bilden och lite blandade extradelar är nog inte skitbilligt, men den känns stadig, går att köpa delar till och är troligen säljbar när jag byggt klart. Det går att få upp plattformen till 2,5 meter, vilket är vad jag ville ha och det hittade jag ingen rimligt prissatt ny som kunde. Rören är öppna upptill, så jag tänkte bygga ett räcke i trä. Inget som blir godkänt för yrkesbruk, men borde funka tillräckligt bra hemma.N naikon skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset. Fick min igår. Dammuppsamlaren är i plast med papperspåse innuti och inte i tyg som på bilden. Det följde med även slipmusplattan, håltagare och lite slippapper. Priset gick ner till 960:- när jag beställde i fredags.erikinho skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Q Qjanto skrev:
Verktygsvaruhuset säljer DBO482 för 795:- nu. Dock lite oklart vad som skiljer 480 mot 482... https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dbo482z-planslipmaskin-18verikinho skrev:
Min 10år gamla DGA452 har tillslut ätit upp kolen och bränt kolhållaren efter lång och hård användning, faktiskt helt sjukt att den har hållit så länge.
Kompisen har Makitas 125mm LXT vinkelslip som jag provade och jag saknade verkligen dom extra 2500rpm som 125'orna inte varvar, den orkar såklart mer men nej, jag gillar min 452.
Eftersom den har utgått för länge sedan så tänkte jag först att jag kanske får acceptera 125 som varvar 8500rpm.
Men, sen hittade jag en ny 452 på Tradera.
Lite struligt att få 125 skivor att gå runt, men efter lite bökande med nyare och nyare skivor så är det löst...
Så nu är ordningen återställd.
Den gamla hamnar i "att laga när jag får tid" högen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompisen har Makitas 125mm LXT vinkelslip som jag provade och jag saknade verkligen dom extra 2500rpm som 125'orna inte varvar, den orkar såklart mer men nej, jag gillar min 452.
Eftersom den har utgått för länge sedan så tänkte jag först att jag kanske får acceptera 125 som varvar 8500rpm.
Men, sen hittade jag en ny 452 på Tradera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite struligt att få 125 skivor att gå runt, men efter lite bökande med nyare och nyare skivor så är det löst...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu är ordningen återställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla hamnar i "att laga när jag får tid" högen...
Det finns nya Dga452z på amazon.se all day long. 👍Gimp skrev:
Min 10år gamla DGA452 har tillslut ätit upp kolen och bränt kolhållaren efter lång och hård användning, faktiskt helt sjukt att den har hållit så länge.
[bild]
Kompisen har Makitas 125mm LXT vinkelslip som jag provade och jag saknade verkligen dom extra 2500rpm som 125'orna inte varvar, den orkar såklart mer men nej, jag gillar min 452.
Eftersom den har utgått för länge sedan så tänkte jag först att jag kanske får acceptera 125 som varvar 8500rpm.
Men, sen hittade jag en ny 452 på Tradera.
[bild]
[bild]
Lite struligt att få 125 skivor att gå runt, men efter lite bökande med nyare och nyare skivor så är det löst...
[bild]
Så nu är ordningen återställd.
[bild]
Den gamla hamnar i "att laga när jag får tid" högen...


