H Hans G2 skrev:
@erikinho vad är uppsidan mot Dfr550 som klarar samma längd på skruv men är billigare. Lägre varvtal är enda specen jag ser skiljer, men innebär det något i praktiken? Jag ska själv slå till på en makita i närtid men velar kring valet.
Ej testat DFR550 men kollade videon nedan innan köpet och fick till mig att fördelarna med DFR551 bland annat är något lägre vikt och borstlös motor, vilket gör den effektivare och starkare.

 
Redigerat:
Nu gillar väll de flesta av oss att köpa nya verktyg men det finns gott om Makita skruv automater på tradera. Används den som hobby kan 30% av priset vara värt det
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du behöver flera sågar…
Well spotted! Jag reagerade också på att det saknas såg för metall.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Dagens paket innehöll en liten handflatespikare, "palm nailer" på engelska. Ska bli intressant att testa, har väl inte överdrivet stora förväntningar men jag kommer verkligen inte åt att spika översta raden av panelen p annat sätt. Den är mindre än jag tänkt mig, men det är ju inte första gången. Som flickan sa.
Blå handflatespikare av märket Rongpeng bredvid sin förpackning, beskriven som ett verktyg för spikning på svåråtkomliga platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad är det för konstigt märke tänker ni. Pinsamt för er säger jag, för Rongpeng är ju "The Famous Name In Tools". Förvisso enligt dem själva, men det står ju på ett papper så det måste vara sant. Precis som att jag tydligen köpt en "Professional Air Sander". Instruktionsmanual för Rongpeng verktyg med bild på en elverktygsdel och text som säger "Professional Air Sander Model: MSN90".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
T
jonmo jonmo skrev:
Dagens paket innehöll en liten handflatespikare, "palm nailer" på engelska. Ska bli intressant att testa, har väl inte överdrivet stora förväntningar men jag kommer verkligen inte åt att spika översta raden av panelen p annat sätt. Den är mindre än jag tänkt mig, men det är ju inte första gången. Som flickan sa.
[bild]

Men vad är det för konstigt märke tänker ni. Pinsamt för er säger jag, för Rongpeng är ju "The Famous Name In Tools". Förvisso enligt dem själva, men det står ju på ett papper så det måste vara sant. Precis som att jag tydligen köpt en "Professional Air Sander". [bild]
Jag hoppas att du "vid kvitto" av produkten läser och följer säkerhetsinstruktionerna... 🤣
 
Bra tajming, amazon ringde på dörren precis när jag skulle börja fräsa. Den gamla gula från min första sats med fräsar rea-köpta på CO har hängt med i minst 15 år nu och fräst åtskilliga meter lister.
Träfräsmaskin med gul fräsklinga, träbit fastklämd ovanpå och CMT Orange Tools förpackningar på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 7 till
  • Laddar…
Blev två spärrskaft från biltema, av nån orsak har jag bara haft 1/4 och 3/8 skaft och bara fasta ledhandtag i 1/2.

Sen råkade det sig så att till fjäderspännaren passar bara en av mina 22mm halvtums hylsor och det var riktigt segt att ta av ena fjädern med ett fast handtag. Så alternativet var att köpa en 22mm hylsa i 3/8 eller skaffa halvtums spärrskaft.

Så jag skaffade två spärrskaft, ett kort och ett ledat
Biltema spärrskaft med svart och rött handtag visas mot vit bakgrund. Idealisk för användning med 22mm halvtums hylsor vid fjäderarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spärrskaft från Biltema med svart och rött handtag, används för att skruva loss fjäderspännare med en 22mm halvtumshylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu haft bra erfarenheter av biltemas handverktyg så jag kör på det.
 
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
En Zip Up byggställning i nästan nyskick.
En nästan ny Zip Up byggställning framför en svart dörr, med närbild på sprucket och färgat rör och låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En Zip Up byggställning i nästan nyskick.
[bild]
Hade också velat fynda en ställning... Hur mycket fick du ge? Blocket eller?
 
Hep Hep skrev:
En Zip Up byggställning i nästan nyskick.
[bild]
Ett extra slag- och rostskydd!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hade också velat fynda en ställning... Hur mycket fick du ge? Blocket eller?
Ingen aning om det var ett fynd. 7 000 för det på bilden och lite blandade extradelar är nog inte skitbilligt, men den känns stadig, går att köpa delar till och är troligen säljbar när jag byggt klart. Det går att få upp plattformen till 2,5 meter, vilket är vad jag ville ha och det hittade jag ingen rimligt prissatt ny som kunde. Rören är öppna upptill, så jag tänkte bygga ett räcke i trä. Inget som blir godkänt för yrkesbruk, men borde funka tillräckligt bra hemma.
Byggställning med hjul och plattform, omgiven av grönskande buskar, rör öppna upptill för planerat trä-räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
J89 och 6 till
  • Laddar…
Q
erikinho erikinho skrev:
En DBO480, sågblad till multiverktyget och tigersågen samt lite fischerskruv/plugg klickade jag hem på lunchen.

[bild]
Tack för tipset. Fick min igår. Dammuppsamlaren är i plast med papperspåse innuti och inte i tyg som på bilden. Det följde med även slipmusplattan, håltagare och lite slippapper. Priset gick ner till 960:- när jag beställde i fredags.
 
  • Makita slipmus med dammpåse visas i en annons med sänkt pris till 960 kr, gratis leverans erbjuds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikinho
  • Laddar…
B
Q Qjanto skrev:
Tack för tipset. Fick min igår. Dammuppsamlaren är i plast med papperspåse innuti och inte i tyg som på bilden. Det följde med även slipmusplattan, håltagare och lite slippapper. Priset gick ner till 960:- när jag beställde i fredags.
erikinho erikinho skrev:
En DBO480, sågblad till multiverktyget och tigersågen samt lite fischerskruv/plugg klickade jag hem på lunchen.

[bild]
Verktygsvaruhuset säljer DBO482 för 795:- nu. Dock lite oklart vad som skiljer 480 mot 482... https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dbo482z-planslipmaskin-18v
 
Min 10år gamla DGA452 har tillslut ätit upp kolen och bränt kolhållaren efter lång och hård användning, faktiskt helt sjukt att den har hållit så länge.
Närbild av sliten Makita DGA452 vinkelslip med skadad kolhållare och exponerad kolborste, som använts under lång tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kompisen har Makitas 125mm LXT vinkelslip som jag provade och jag saknade verkligen dom extra 2500rpm som 125'orna inte varvar, den orkar såklart mer men nej, jag gillar min 452.

Eftersom den har utgått för länge sedan så tänkte jag först att jag kanske får acceptera 125 som varvar 8500rpm.

Men, sen hittade jag en ny 452 på Tradera.
Förpackning för Makita DGA452Z 18V sladdlös vinkelslip (115mm), placeras på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå Makita DGA452 vinkelslip, slitage syns, i en öppen kartong med en extra sliprondell och tillbehör placerade runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite struligt att få 125 skivor att gå runt, men efter lite bökande med nyare och nyare skivor så är det löst...
En närbild av en DGA452 vinkelslip, med fokus på skivhållaren, omgiven av verktygsutrustning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är ordningen återställd.
Fyra vinkelslipar hänger på en verkstadstavla med orange bakgrund, omgivna av verktyg som skiftnycklar och hylsnycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla hamnar i "att laga när jag får tid" högen...
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Min 10år gamla DGA452 har tillslut ätit upp kolen och bränt kolhållaren efter lång och hård användning, faktiskt helt sjukt att den har hållit så länge.
[bild]

Kompisen har Makitas 125mm LXT vinkelslip som jag provade och jag saknade verkligen dom extra 2500rpm som 125'orna inte varvar, den orkar såklart mer men nej, jag gillar min 452.

Eftersom den har utgått för länge sedan så tänkte jag först att jag kanske får acceptera 125 som varvar 8500rpm.

Men, sen hittade jag en ny 452 på Tradera.
[bild]
[bild]

Lite struligt att få 125 skivor att gå runt, men efter lite bökande med nyare och nyare skivor så är det löst...
[bild]

Så nu är ordningen återställd.
[bild]

Den gamla hamnar i "att laga när jag får tid" högen...
Det finns nya Dga452z på amazon.se all day long. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.