stigen stigen skrev:
Fyndhörnan Jula Värmdö är ett måste att kolla när man går förbi!
I går fick 3 stycken verktygsskåp för halva priset följa med hem i bilen!
Dag

[bild]
Har ju läst om "din" Jula-butik några gånger, det är intressant att det kan skilja så mycket på de olika Jula.. min närmaste (Trollhättan) har ohyggligt dåliga rabatter i fyndhörnan, det kan vara typ 10% på skit som man vet att de aldrig kommer få sålt... 😂
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ju läst om "din" Jula-butik några gånger, det är intressant att det kan skilja så mycket på de olika Jula.. min närmaste (Trollhättan) har ohyggligt dåliga rabatter i fyndhörnan, det kan vara typ 10% på skit som man vet att de aldrig kommer få sålt... 😂
Det är upp till olika butikscheferna har jag fått höra. Här kör dom oftast -50% numera. Tidigare var det ofta -75%!

Fyndade en sådan här i februari till en annan medlem på BH.

Gul och svart svetst ärning med namnet Mag C171 står på golvet, omgiven av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gult föremål med röd prislapp, ursprungligt pris 16999 kr, nedsatt till 6499 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En etikett på en ESAB Origo Mag C171 apparat med teknisk data, serienummer och streckkod synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
Sällan man kapar nåt som är så långt.
Och då kan man använda andra skenor, med samma såg. 😉
F Fluxor skrev:
Jag tycker man sågar byggskivor på längden rätt ofta.
Det är ju typ då som skenan är bra... Har då inte använt nån skena till något annat, det är för bökigt
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är ju typ då som skenan är bra... Har då inte använt nån skena till något annat, det är för bökigt
När du kapar en regel eller klyva en skiva? 😉

Det är en kapsåg mexitegel köpt, som också kan användas på de längre skenorna.

Du kan däremot inte använda en sänksåg eller vanlig cirkelsåg på FSN X som den nya korta skenan heter.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är ju typ då som skenan är bra... Har då inte använt nån skena till något annat, det är för bökigt
Poängen med återfjädrande kapskena är att det inte är bökigt att kapa med en sådan och anledningen till att Mafell uppfann det. Och nu äntligen finns fler färger att välja på, Festool, Metabo. Och nu senast Bosch, vilket var det som föranledde den lite förvirrade diskussionen.
 
  • Älska
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Fick hem ett Parf Guide kit utökat med den nya gradskivelinjalen samt lite extra tillbehör i helgen. Det finns inte förberedd plats för de extra tillbehören i den vadderade (och mycket dyra) systainern man kan köpa till. Men det gick väldigt lätt att borra upp lämpliga urtag med vanligt borr och forstnerborr.
Parf Guide kit med gradskivelinjal och tillbehör i vadderad systainer, inuti ett urtaget skumgummi för att passa extra delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg i ett Parf Guide kit med gradskivelinjal och tillbehör i en vadderad förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag bara lyckas slöjda ett lämpligt fodral till de tre linjalerna också.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Fick hem ett Parf Guide kit utökat med den nya gradskivelinjalen samt lite extra tillbehör i helgen. Det finns inte förberedd plats för de extra tillbehören i den vadderade (och mycket dyra) systainern man kan köpa till. Men det gick väldigt lätt att borra upp lämpliga urtag med vanligt borr och forstnerborr.
[bild]
[bild]
Nu ska jag bara lyckas slöjda ett lämpligt fodral till de tre linjalerna också.
Köpte Du från Swedendro eller Axminster? Såg att baskittet är billigast från Sverige just nu.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Fick hem ett Parf Guide kit utökat med den nya gradskivelinjalen samt lite extra tillbehör i helgen. Det finns inte förberedd plats för de extra tillbehören i den vadderade (och mycket dyra) systainern man kan köpa till. Men det gick väldigt lätt att borra upp lämpliga urtag med vanligt borr och forstnerborr.
[bild]

Nu ska jag bara lyckas slöjda ett lämpligt fodral till de tre linjalerna också.
Har senaste veckan försökt motstå frestelsen att köpa ett kit. Börjar bli svårt nu 😗
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ju läst om "din" Jula-butik några gånger, det är intressant att det kan skilja så mycket på de olika Jula.. min närmaste (Trollhättan) har ohyggligt dåliga rabatter i fyndhörnan, det kan vara typ 10% på skit som man vet att de aldrig kommer få sålt... 😂
Verkar skilja ganska mycket, men har väl med att göra hur mycket de säljer av det ändå så att säga...

Fyndat ett par gånger i "min" butik (Barkarby), bland annat köpte jag en elektrisk kantskärare till gräsmattan för 179 kr förra året, som egentligen kostar 999 kr...
Men ibland är det "skitgrejer" med bara 30%, så handlar nog om att ha lite timing...


/Jocce
 
P poba53 skrev:
Köpte Du från Swedendro eller Axminster? Såg att baskittet är billigast från Sverige just nu.
Swedendro har nån rea och då tänkte jag att enklaste sättet att bli av med en mångårig frestelse är att ge efter för den. Jag tog ju dock det utökade kittet med protractorn också (lite sämre procentuell rabatt än bara baskittet men ändå lite billigare än om man tar baskitt plus protractor separat). Plus manuell hålfasare samt brotsch (kombinerad avfasare + brotsch var slut i lager verkade det som, så det får kanske kompletteras med senare)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag gjorde den noteringen på Bauhaus också när jag var där och klämde på det när den kom ut och var då tveksam till köp. Tycker fortfarande det är under kritik men för områden där jag tror kommer använda den mest är det sällan kritiskt utan det är mer för att slippa släpa reglar och annat till kap/ger:en utan att man kan kapa där man står. Är det nog så får materialet åka i just kap/geren.

But time will tell.
nanowire nanowire skrev:
Tråkigt. Men det går kanske att modda?
P poba53 skrev:
Jag hade också ett litet glapp i främre lagringen, Men den gick lätt att spänna bort med en liten försiktig åtdragning av skruv med mutter. Det kvarvarande mycket lilla glappen består av skillnaden i skruven och borrade fästets diametrar.
Fick de berömda tummarna ur...
Gick ut i garaget och klämde och kände på merparten av mina handklingor.

Sänksågarna GKT 18V och sladd var stumma i sidled.

GKS 18V-52G har ett liknande glapp.
GKS 12V-26 var glappfri men vekare konstruktion.
GKS 65 GCE var glappfri men jag mindes inte att den är så tung..

Testade att lossa på främre skruven på -GX'en och när jag drog åt den var den glappfri.
Hade testat dra åt tidigare men fick inte bort glappet, men nu så. 👍

Provkapade en bit läkt och det var vinkelrätt på båda ledder. 🙂

Klämde lite mer på GKF 18V-8 och den kändes lovande, efter att jag kommit ihåg att lossa spindelspärren... 🫣😂
 
Redigerat:
  • Gilla
Kane och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gick ut i garaget och klämde och kände på merparten av mina handklingor.
Du behöver flera sågar…
 
  • Haha
  • Älska
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du behöver flera sågar…
Vi diskuterar inköp här.
Eventuella hoarding problem tas i annan tråd. ☝️
🫣😇😉 🪚🪚
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
FreQa och 12 till
  • Laddar…
Ny dag, ny maskin. Slog till på en DFR551 på Hornbach med prismatch mot Amazon, slutpris landade således på ca 2900kr. Har redan en DFS452 (oanvänd 😬) men ska regla upp en hel del innervägg och hoppas få hjälp så två maskiner "behövs". Dessutom klarar den nya besten upp till 55mm långa skruv vilket lillebrorsan inte gör, hur ska man klara sig utan en sådan feature? Hört väldigt olika om hur bra dessa faktiskt fungerar, blir spännade att se 👍

Makita DFR551Z skruvdragare, 18V, med magasin för skruvar upp till 55 mm. Försäljningsbild med rabattpris 3195 kr, ej inkluderat batteri/laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
@erikinho vad är uppsidan mot Dfr550 som klarar samma längd på skruv men är billigare. Lägre varvtal är enda specen jag ser skiljer, men innebär det något i praktiken? Jag ska själv slå till på en makita i närtid men velar kring valet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.