Fario Fario skrev:
Igår bestämde jag mig, det är slut med att lägga en evighet på att borra hål i betong och tegel med min enkla Ryobil EID 600 RS slagborr, Jag minns förra året när jag skulle montera nyckelskåp på vårt fritidshus i Bohuslän. Fyra hål i betongen bredvid trappan. Det gick men jag förbannade varje millimeter som borret gjorde.

Så jag cyklade till Jula och köpte en Bosch PBH 2100 RE,
Och det var ett bra köp, det tog inte många sekunder att borra håll i betonggolvet för att fästa de nivålister jag gjorde* för att utjämna höjdskillnaden mellan det gamla parkettgolvet och det nya laminatgolvet.
[bild]

Finns det bättre maskiner? Ja. (Eller egentligen vet jag inte men jag antar det.)
Poängen är att jag är nöjd med mitt köp.

* Jag byggde om en sådan där T-list med en bit ek från en gammal tröskel jag haft liggande i braatthahögen.
[bild]
Intet nytt under solen heter det ju, och här verkar det bokstavligen så.
Denna köpte för tjugo år sedan när jag, i samma situation, tröttnat på en Skill slagborr. Efter att den slutat tjänstgöra som borrhammare fortsatte den som visp. Numera ligger den och väntar på att nästa generation skaffar boenden där de får borra i väggarna, fungerar fortfarande utmärkt 😊
2005 står det på denna, vad är det för tillverkningsår på din? En Bosch borrhammare med sladd och visptillsats, liggandes på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en äldre elektrisk borrmaskin med etikett som visar specifikationer: Bosch, 510W, 13mm, tillverkad 2005 i Tyskland.
Skapa konto

• Gilla
Fario
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
2005 står det på denna, vad är det för tillverkningsår på din?
Boschen är tillverkad april 2024
Ryobin mars 2011

Ryobin fungerar ju som borrmaskin. Och en sak var tydlig när jag skulle borra i en tegelmur med den för ett sätta vinkeljärn var att ett bättre borr än mina gamla av okänt märke gjorde stor skillnad.

Jag skulle vilja prova Boschen för ett knacka kakel. Men nu är ju köket färdigt och allt kakel tog jag bort med stämjärn och hammare. Jag har för vana att köpa verktyg när ett arbete är färdigt. Det är då jag vet vilka verktyg jag saknar…

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
min är från 1982 går fortfarande att köpa delar till helt otroligt

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
min är från 1982 går fortfarande att köpa delar till helt otroligt
Bild!?

De känns och ser lovande ut. Nu ska jag bara ta några djupa andetag innan jag vågar sätta fräsen i fina hyvelbänken. Sedan vet jag om det var en bra idé eller inte.
Två svarta fräsverktyg från Design by Canva på en träbänk, redo för användning i ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Putte G... och 6 till
  • Laddar…
”Ingen minns en fegis” 🙌

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Jag hade nästan lovat mig att inte ”fynda” mer från Kina, men här levererade Banggood faktiskt något bra. Lätt värda en femtilapp styck.

Svart kabelgenomföring monterad på en träbordsskiva.
Skapa konto

Träplatta placerad på arbetsbänk med svarta klämmor, inköpt från Banggood.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
dilemma och 9 till
  • Laddar…
Du spände pilbågen och strängen höll! 🙌

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Har också sådana men inte satt dem i någon bänk. Annars har jag handlat väldigt mycket från Banggood och trots att det är kinaprylar så är det extremt bra grejer.
Favoritmärket är nog Hongdui som jag har hur mycket som helst av. Andra bra märken att söka på Ganwei, Enjoywood, wnew.

• Gilla
Svante Svenson och 4 till
  • Laddar…
Dagens loppisfynd - mikrometer från Präzisions-Apparatebau Vaduz och djupmikrometer från CE Johansson Eskilstuna 😄
Jag måste ha varit en god människa hela veckan tror jag!

• Mikrometer från Präzisions-Apparatebau Vaduz och djupmikrometer från CE Johansson Eskilstuna på ett träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
MONTREAL och 16 till
  • Laddar…
C
C Colonel Bogey skrev:
Dagens loppisfynd
F-n vad avundsjuk man blir på er som har sådana loppisar på orten. 😢 Här får man vara glad om man hittar en gammal krokig, rostig och utsliten spårskruvmejsel i någon låda.

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Har också sådana men inte satt dem i någon bänk. Annars har jag handlat väldigt mycket från Banggood och trots att det är kinaprylar så är det extremt bra grejer.
Favoritmärket är nog Hongdui som jag har hur mycket som helst av. Andra bra märken att söka på Ganwei, Enjoywood, wnew.
Den här.. från Ganwei ser onekligen spännande ut 😅
Verktyg för perfekt vertikal borrning i trä med flera borrade hål och träspån runt omkring.
Skapa konto
Precision Bearing Drill Guide på ett bord, med markeringar för olika delar som depth stop collar och stainless steel support column.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
F-n vad avundsjuk man blir på er som har sådana loppisar på orten. 😢 Här får man vara glad om man hittar en gammal krokig, rostig och utsliten spårskruvmejsel i någon låda.
Gammal industribyggd, det flyter runt mycket hårdvara från alla nedlagda bolag. Men det mesta är för speciellt eller för stort.

nanowire nanowire skrev:
Den här.. från Ganwei ser onekligen spännande ut 😅
[bild][bild]
Oj fattar inte alls hur den ska funka. Förstår så klart att det ska vara vara ”raka” hål🤣. Är det allt eller är det något mer?

Här är förklaringen.

Borrmaskin används med borrjigg för att borra hål i trästycke på en arbetsbänk, med metallhylsor och borrbits vid sidan.
Skapa konto

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.