returen returen skrev:
trollet försvann?
Verkar som han tog med sig lite svar också, flera meddelanden borta. Blev nog svårt att förklara teorierna bakom att vatten är dumheter i en tvättmaskin:)

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Fortsättning, har nu idag tvättat och "hällt" i 7 liter extra genom tvättmedelsfacket, inga läckor denna gången iaf, så det är positivt. Men det krävdes 7 liter i bomull (eller auto, plötsligt osäker) för att få en liten nivå i frontluckan, säg 2-3 cm när maskinen stannade och vilade. Känns som det verkligen är alldeles för lite vatten om maskinen fyller själv.

Finns det något "vanligare" fel som kan uppstå vilket skulle ge lite fyllnadsgrad, är som sagt övertygad att man förr iaf kunde se lite vattennivå inne i maskinen. Ska nästa gång prova ett annat program, men då det inte ges möjlighet så ofta att köra maskinen ifråga drar det ut på tiden att testa olika saker. Känns inte som att det skulle vara nåt elektroniskt, då är "felet" extremt isolerat, inga andra fel eller koder tillsynes. Inte körd så mycket, så inget bör vara slitet, snarare att den står mer än normalt, om det kan orsaka något? Tvätten är normalfuktig efter en tvätt, tillsynes ren också. Men det är inga onormalt smutsiga kläder som körs heller. Flytande tvättmedel utan lukt, så inga spår av det heller.

S skarj skrev:
Fortsättning, har nu idag tvättat och "hällt" i 7 liter extra genom tvättmedelsfacket, inga läckor denna gången iaf, så det är positivt. Men det krävdes 7 liter i bomull (eller auto, plötsligt osäker) för att få en liten nivå i frontluckan, säg 2-3 cm när maskinen stannade och vilade. Känns som det verkligen är alldeles för lite vatten om maskinen fyller själv.

Finns det något "vanligare" fel som kan uppstå vilket skulle ge lite fyllnadsgrad, är som sagt övertygad att man förr iaf kunde se lite vattennivå inne i maskinen. Ska nästa gång prova ett annat program, men då det inte ges möjlighet så ofta att köra maskinen ifråga drar det ut på tiden att testa olika saker. Känns inte som att det skulle vara nåt elektroniskt, då är "felet" extremt isolerat, inga andra fel eller koder tillsynes. Inte körd så mycket, så inget bör vara slitet, snarare att den står mer än normalt, om det kan orsaka något? Tvätten är normalfuktig efter en tvätt, tillsynes ren också. Men det är inga onormalt smutsiga kläder som körs heller. Flytande tvättmedel utan lukt, så inga spår av det heller.
du har inget fel på maskinen
såväl samsung som LG tar in ännu mindre vatten än cylindan
allt för att EU skall vara till lags.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Precis som returen säger. Lyckas man hitta det så köper man en maskin med extra program eller knappar som höjer vattenmängden. Min maskin har det, tack och lov. Utan det så syns aldrig vattnet upp på luckan på en modern maskin. Det är normalt bara en liten skvätt i botten på baljan. Skicka tack till miljökämparna i Bryssel som inte bryr sig om tvättresultatet.

• Gilla
returen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Precis som returen säger. Lyckas man hitta det så köper man en maskin med extra program eller knappar som höjer vattenmängden. Min maskin har det, tack och lov. Utan det så syns aldrig vattnet upp på luckan på en modern maskin.
dessa är tyvärr ovanliga idag

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
dessa är tyvärr ovanliga idag
Vad heter din maskin? Eller någon maskin med liknande knapp på marknaden?
Antagligen har ni rätt, det är inget fel, men jag reagerar på att det setts vatten iaf bland tvätten innan fixet av läckan, nu ser jag inget vatten alls i maskinen, tämligen säker på att det inte är inbillning, därför misstanken finns.

Men tar gärna tips om maskiner med inställning för högre vattenmängd.

Jag införskaffade en begagnad Podab HX65 (det är en ombrandad Primus FX65, amerikansk), för de hade en sån in tvättstugan i lägenheten jag bodde i tidigare. Det är en stor sak men har dämpad trumma så den måste inte bultas fast som en Wascator. Dock störtavlopp (men tror man kan sätta en avloppspump på den om man vill).

Den har en programmeringsmanual som möjliggör antal tvättcykler, sköljcykler, vattenmängd mm. Trumman rymmer 65 liter, och minsta vatten är 9 liter och max 29 tror jag, så den skulle halvfylla hela truman vid maxinställning. Själv kör jag på 15 liter, då blaskar tvätten tillräckligt även vid full maskin och alla tvättprogram är programmerade till 50-60 minuter. Den har också både varm och kallvattenanslutning, så den tar 45-gradigt vatten uppvärmd från bergvärmen vilket gör att den typ inte ens behöver värma vatten vid 40-graders tvätt.

Jag hittade denna för 2000 kr, men visade sig att avloppsventilen läckte lite (pga kalkbeläggning). Men rengjorde den med citronsyra och en tandborste, sen var den som ny. Tror jag hade rejäl flax, för de verkar säljas för typ 7000-15000 kr beggade vad jag har sett.

När jag köpte den visste jag inte ens alla möjligheter som fanns, men när jag väl satt mig in i det så känns det som ett av mina bästa inköp. Den är ju dock nästan dubbelt så stor som en vanligt tvättmaskin, så har man begränsat med utrymme är det kanske inte toppen.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
J jishi skrev:
Jag införskaffade en begagnad Podab HX65 (det är en ombrandad Primus FX65, amerikansk), för de hade en sån in tvättstugan i lägenheten jag bodde i tidigare. Det är en stor sak men har dämpad trumma så den måste inte bultas fast som en Wascator. Dock störtavlopp (men tror man kan sätta en avloppspump på den om man vill).

Den har en programmeringsmanual som möjliggör antal tvättcykler, sköljcykler, vattenmängd mm. Trumman rymmer 65 liter, och minsta vatten är 9 liter och max 29 tror jag, så den skulle halvfylla hela truman vid maxinställning. Själv kör jag på 15 liter, då blaskar tvätten tillräckligt även vid full maskin och alla tvättprogram är programmerade till 50-60 minuter. Den har också både varm och kallvattenanslutning, så den tar 45-gradigt vatten uppvärmd från bergvärmen vilket gör att den typ inte ens behöver värma vatten vid 40-graders tvätt.

Jag hittade denna för 2000 kr, men visade sig att avloppsventilen läckte lite (pga kalkbeläggning). Men rengjorde den med citronsyra och en tandborste, sen var den som ny. Tror jag hade rejäl flax, för de verkar säljas för typ 7000-15000 kr beggade vad jag har sett.

När jag köpte den visste jag inte ens alla möjligheter som fanns, men när jag väl satt mig in i det så känns det som ett av mina bästa inköp. Den är ju dock nästan dubbelt så stor som en vanligt tvättmaskin, så har man begränsat med utrymme är det kanske inte toppen.
Tyvärr så är det en "vanlig" maskin som behövs, standardstorlek då varken fru eller utrymme klarar mer än det, tumlare ska vara ovan på samt begränsad takhöjd, sedan är det även i sidled inte plats för något annat än standardbredd. Antar att det är kört att hitta någon "vanlig" maskin som har en knapp för ökad vattenmängd till huvudprogrammet? Cylindan har ju fördelen att enkelt kunna välja till extra skölj iaf, billigas och enklast att vara nöjd som det är, men fortfarande irriterande att man inte ska kunna få en maskin med lite vattennivå.

MultiMan
Denna tysktillverkade Siemens har knapp för extra vatten: https://www.vitvaror-outlet.se/esho...ebox=accessories/Togglebox=accessoriesOthers/

https://media3.bsh-group.com/Documents/9001742483_A.pdf

Vatten & sköljning plus" instruktioner för tvättmaskin, visar hur man slår av och på extra vatten och sköljning.

Säljs direkt från BSH själva via deras outlet.

Mycket bra köp för 8500 skulle jag säga. Inte lätt hitta tysktillverkat för de pengarna idag.

Min 5 år äldre Siemens har liknande knapp fast då sköljer den 3 gånger extra, men både höjd vattennivå och en extrasköljning är inte fy skam.

Edit: Den knappen fungerar dessutom på de flesta programmen, dock inte alla. Tror t ex inte Ylle brukar ändras (har redan extra hög nivå), men kulört och syntetprogrammen fungerar det garanterat på.

MultiMan MultiMan skrev:
Denna tysktillverkade Siemens har knapp för extra vatten: [länk]

[länk]

[bild]

Säljs direkt från BSH själva via deras outlet.

Mycket bra köp för 8500 skulle jag säga. Inte lätt hitta tysktillverkat för de pengarna idag.

Min 5 år äldre Siemens har liknande knapp fast då sköljer den 3 gånger extra, men både höjd vattennivå och en extrasköljning är inte fy skam.

Edit: Den knappen fungerar dessutom på de flesta programmen, dock inte alla. Tror t ex inte Ylle brukar ändras (har redan extra hög nivå), men kulört och syntetprogrammen fungerar det garanterat på.
Ja jädrar, det där vore nog inte så dumt, undra om alla IQ700 har det, allergi kanske är räddningen att det måste erbjudas ökad vattenmängd, men risken är att det endast är extra sköljning på de flesta, ska kolla upp denna, ska gräva och se om man kan komma fram till hur mycket den ökar vattnet, tackar!

MultiMan
Vänta inte för länge då de brukar sälja slut snabbt.

Det bästa är nog att ringa, för något googlat svar på hur många liter nivåknappen ökar vattenmängden lär du få svårt att hitta. Jag har haft 4 Siemens. Alla har haft extra vattenknapp, samtliga har höjt vattennivån på de program som inte redan har förhöjd nivå, som ylle.

MultiMan MultiMan skrev:
Vänta inte för länge då de brukar sälja slut snabbt.

Det bästa är nog att ringa, för något googlat svar på hur många liter nivåknappen ökar vattenmängden lär du få svårt att hitta. Jag har haft 4 Siemens. Alla har haft extra vattenknapp, samtliga har höjt vattennivån på de program som inte redan har förhöjd nivå, som ylle.
Blev sugen, man undrar om det är utgående funktion eller om man bara "snyggar" till modellen, ska kolla runt lite snabbt och se om detta är sista chansen att komma över en maskin med extra vatten, där är det inget att fundera på, om Siemens däremot har det som "standard" då ges det tid att kolla runt lite efter fler maskiner, hade gärna hittat en maskin utan i-Dos men med extra vatten.

MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns, men inte tysktillverkat och det gör stor skillnad enligt mina egna erfarenheter. Här har du en på Elgiganten som är sämre, dyrare men också har vattenhöjningsknapp: [länk]

Du hittar ingen tysktillverkad för de pengarna (8599kr) någon annanstans.
Dyrare och sämre är ju svårmotiverat, men då det är en maskin som står längre perioder är min uppfattning att i-Dos inte är positivt. Priset lockar, ska se om jag hinner fundera klart medan den är kvar i lager.

MultiMan
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.