Den vita "grejen" är nivåvakten? Och slangen går på den? Och den sitter högt i maskinen, om den finns?

Jepp allt riktigt, förutom att du inte ska ge dig på att skruva på något på vakten. Som du kommer att se, så är dom lackade ( som på foto #4 ) för att inte förändra sig i inställningen.

• Haha
returen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp allt riktigt, förutom att du inte ska ge dig på att skruva på något på vakten. Som du kommer att se, så är dom lackade ( som på foto #4 ) för att inte förändra sig i inställningen.
Ja, jag tänkte att det kunde vara nåt liknande som gänglås, men samtidigt känner jag att vi inte har så mycket att förlora på att testa att vrida lite, litar inte på att det blir rent pga vatten brist i maskinen som det är. Samt att jag gärna provocerar fram ett läckage om det skulle komma bara man får upp nivån, borde kunna göra ett par prickar för att kunna återställa skruven. Iof blir den inte låst, men vanligt gänglås på skruven borde ju fungera. Finns det skit i slangen så borde det vara OK innan jag skruvar tänker jag, att jag börjar med det alltså och går vidare med att skruva.

Funderar på att byta maskinen i dagsläget bara för att den ger oss känslan att den inte tvättar korrekt, så lite skruvande på nivågivaren är acceptabelt:)

S skarj skrev:
Ja, jag tänkte att det kunde vara nåt liknande som gänglås, men samtidigt känner jag att vi inte har så mycket att förlora på att testa att vrida lite, litar inte på att det blir rent pga vatten brist i maskinen som det är. Samt att jag gärna provocerar fram ett läckage om det skulle komma bara man får upp nivån, borde kunna göra ett par prickar för att kunna återställa skruven. Iof blir den inte låst, men vanligt gänglås på skruven borde ju fungera. Finns det skit i slangen så borde det vara OK innan jag skruvar tänker jag, att jag börjar med det alltså och går vidare med att skruva.

Funderar på att byta maskinen i dagsläget bara för att den ger oss känslan att den inte tvättar korrekt, så lite skruvande på nivågivaren är acceptabelt:)
Du gör som du vill.nu har du fått info i din tråd om möjligtheterna. Kan nog inte ges mera svar nu.

• Haha
returen
  • Laddar…
Om slangen är tät så borde väl överfyllning bli följden? Då ingen luftkudde trycker på mot vakten. Sen borde jag kunna se om någon rattat på skruvarna (de lackade), en hint att någon varit där och sänkt vattennivån. Ingen har ägt maskinen innan, så ingen ska ha rattat utom möjligen vid reparationen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du gör som du vill.nu har du fått info i din tråd om möjligtheterna. Kan nog inte ges mera svar nu.
Absolut, så kan det vara. Tackar för det.

S skarj skrev:
Jag undrar om maskinen specifikt, men man kan även svara generellt, det jag undrar är om man i någon undermeny/ om man skruvar upp maskinen kan justera vattenmängden?
Tex att man har ett grundval på 10 liter, eller 25 liter, gissar att maskinen ifråga väger tvätten och anpassar mängden vatten.
Jag vill ha mer vatten helt enkelt i varje tvätt, nu "blaskar" inget i maskinen, tvätten så att säga absorberar allt och det ser endast ut som att fuktiga kläder tumlar, inte tumlar i vatten.

Känns som att det blev så efter service, då det läckte i luckan.
beror ju på hur ny maskinen är men kineserna som gör sverigetvätten idag har inte den finessen, inte för den europeiska marknaden iallafall, utan här gäller det bara energieffektivitet. möjligt att syntetprogrammet har högre nivå förutom sköljningar dock

Äldre maskiner hade ett par mekaniska nivågivare för olika nivåer som kunde manipuleras ganska enkelt.
Moderna maskiner mäter nivån med en analog givare för att kunna anpassa vattenmängden exakt utifrån valt program och hur mycket tvätten väger.
De skonsammare programmen fyller i mer vatten, så testa något sånt och se om det blir någon skillnad.

S skarj skrev:
kan de inte bli för Om slangen är tät så borde väl överfyllning bli följden? Då ingen luftkudde trycker på mot vakten. Sen borde jag kunna se om någon rattat på skruvarna (de lackade), en hint att någon varit där och sänkt vattennivån. Ingen har ägt maskinen innan, så ingen ska ha rattat utom möjligen vid reparationen.
den överfyller om det är hål på slangen eller täppt men de inte bli den inte för nivåkammaren som den sitter fast på är det alltid en luftkudde i så slangen går alltid "torr"
igen beroende på årsmodell så brukar det sitta två nivåvakter på en y.koppling.

Årsmodell är ca 2021, plus/minus 1 år max.
Ja överfyllning är och har aldrig varit ett problem, så vi kan anta att slangen är hel och inte "pluggad", problemet är ju det omvända.
Sedan så är jag rätt säker på att den anpassar mängden utifrån mängden tvätt. Ska testa något annat program vid tillfälle, vilket bör ge mest vatten? Ylle/handtvätt om det finns? Men då lär centrifugering samt temp vara starkt begränsade, så i praktiken inget att tvätta vanliga kläder i.

S skarj skrev:
Ska det se ut som på bilden? Nån typ av potentiometer?
Någon gissning var den kan/brukar sitta?
Jag fortsätter gissa ;)
Under locket. Det går en liten slang in i pipen. Den ändrar värdet för vatten nivån. Jag gissar att det är något membran/brytare inuti som ändrar läge. Vet dock inte hur detta skulle ha ändrat sig efter service.

K Knorren skrev:
Jag fortsätter gissa ;)
Under locket. Det går en liten slang in i pipen. Den ändrar värdet för vatten nivån. Jag gissar att det är något membran/brytare inuti som ändrar läge. Vet dock inte hur detta skulle ha ändrat sig efter service.
Det går en slang från nivåkammaren till en y-förgrening som går dels till en digital säkerhetspressostat och dels till en en analog pressostat-vilken håller koll på vatten nivån.
OBS! detta är ingen gissning!
Arbetsmetodiken(programvaran)
tar i vatten till nivå (några centimeter över trumbotten)
roterar tvätten och efter en stund kompletterar med mer vatten för det som tvätten sugit åt sig
Därefter görs inga fler vatten påfyllningar
då kan en normalbegåvad inse att om det är mycket tvätt i maskinen så hinner inte den ta åt sig rätt mängd vatten i dessa inledande steg, men trumman är tömd på vatten och tvätten är i bästa fall fuktig.
tittar man in så ser man att tvätten i mitten fortfarande är torr och om tvätten inte är iskall när man tar ut den så har den inte heller sköljt.
Så moderna maskiner bör man inte fylla mer än till styvt hälften, beroende på material.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S skarj skrev:
Årsmodell är ca 2021, plus/minus 1 år max.
Ja överfyllning är och har aldrig varit ett problem, så vi kan anta att slangen är hel och inte "pluggad", problemet är ju det omvända.
Sedan så är jag rätt säker på att den anpassar mängden utifrån mängden tvätt. Ska testa något annat program vid tillfälle, vilket bör ge mest vatten? Ylle/handtvätt om det finns? Men då lär centrifugering samt temp vara starkt begränsade, så i praktiken inget att tvätta vanliga kläder i.
Okay då har du en kinesmaskin, den gör så.
bra att du har 5-års garanti, för elektroniken är inte top notch
min rekommendation som fungerar (läs nedanstående) är tvätta med halvfulla maskiner.
ylle handtvätt ger ju mest vatten men där är tempen begränsad till 30C, går att köra sköljningar och centrifug efteråt, tveksamt om allt blir rent för den vilar länge mellan varven.
syntet bör vara mer vatten men även där tvättar den mindre än den vilar kan vara begränsad till 40C så att man med säkerhet vet att bakterier överlever.

returen returen skrev:
det är helt fel att en tvättmaskin tvättar bättre med lite vatten, de tvättar sämre och har därför dubbla tvättiden gentemot förr-
energieffektivare ja men till kostnad på slitage och tvätt tid, skiljer ca 10öre per tvätt dock.

de gamla maskinerna innan vårt olycksaliga medlemskap i EU tvättade både bättre och snabbare med mycket mer vatten
Precis så enligt mig också. Mindre vatten ger väl visserligen mera mekaniskt arbete, men knappast att det är fördel vad gäller att lösa ut smuts.
Jag har det gärna som förr i våra maskiner, mer vatten och att det får synas på vattenräkningen, men gärna en kortare tvättid.

• Älska
returen
  • Laddar…
S skarj skrev:
Precis så enligt mig också. Mindre vatten ger väl visserligen mera mekaniskt arbete, men knappast att det är fördel vad gäller att lösa ut smuts.
Jag har det gärna som förr i våra maskiner, mer vatten och att det får synas på vattenräkningen, men gärna en kortare tvättid.
det blir automatiskt kortare tvätttid med mer vatten , titta på wascator-maskinerna 60minuter på en 90C, vatten upp till 1/3 på glaset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.