3 400 läst ·
66 svar
3k läst
66 svar
Cylinda Sverigetvätten, vattenmängd
Så är det nog, står inget om att den är gjord i Sverige som det gjorde förr. Ja det känns pissigt att tvingas köra låg temp. så det är klen tröst att behöva trixa med program som man inte vill använda för att komma runt vattenbristen, enligt mig lite typisk grej där miljötänket fått spinna för långt då huvudsyftet motverkas, tvätten inte blir ren. Lite som en torktumlare inte ger torr tvätt, för att dra mindre elreturen skrev:
Okay då har du en kinesmaskin, den gör så.
bra att du har 5-års garanti, för elektroniken är inte top notch
min rekommendation som fungerar (läs nedanstående) är tvätta med halvfulla maskiner.
ylle handtvätt ger ju mest vatten men där är tempen begränsad till 30C, går att köra sköljningar och centrifug efteråt, tveksamt om allt blir rent för den vilar länge mellan varven.
syntet bör vara mer vatten men även där tvättar den mindre än den vilar kan vara begränsad till 40C så att man med säkerhet vet att bakterier överlever.
Just nu vore det inte allt för hemskt om vi skulle behöva byta maskin, nästa problem: Vad är en bra maskin (läs fyller mer vatten) idag, eller bra i största allmänhet. Några tips?
Precis, så var det när man bodde i lägenhet i de stora tvättstugorna, korta effektiva tvättar. Finns det något åt det hållet på konsumentmaskiner, gör inget om den är billig hellerreturen skrev:
nä inga cylinda är gjorda i Sverige efter 2012 då gorenje köpte fabriken och flyttade ner den till Slovenien. Numera kinesiska hinsene.S skarj skrev:Så är det nog, står inget om att den är gjord i Sverige som det gjorde förr. Ja det känns pissigt att tvingas köra låg temp. så det är klen tröst att behöva trixa med program som man inte vill använda för att komma runt vattenbristen, enligt mig lite typisk grej där miljötänket fått spinna för långt då huvudsyftet motverkas, tvätten inte blir ren. Lite som en torktumlare inte ger torr tvätt, för att dra mindre el
Just nu vore det inte allt för hemskt om vi skulle behöva byta maskin, nästa problem: Vad är en bra maskin (läs fyller mer vatten) idag, eller bra i största allmänhet. Några tips?
Men halv tvättmängd brukar funka och då går pgm snabbare oxå.
Idag rekommenderar jag endast Bosch i serie 6 &8
eller Siemens IQ500,IQ700, IQ800.
Hur skulle det kunna bli renare ju mindre vatten man använder? I så fall är det bäst att tvätta helt utan vatten?J JT Fix skrev:
Dagens maskiner använder den absolut minsta mängd vatten som behövs för att uppfylla kraven på renhet och restnivåer av tvättmedel. Det är enbart för att uppfylla de miljö- och förbrukningskrav som finns. Givetvis skulle det bli bättre om man använde mer vatten, men då går det inte att sälja produkten.
Jag köper gärna en sån maskin, men kanske få andrauseless skrev:
Hur skulle det kunna bli renare ju mindre vatten man använder? I så fall är det bäst att tvätta helt utan vatten?
Dagens maskiner använder den absolut minsta mängd vatten som behövs för att uppfylla kraven på renhet och restnivåer av tvättmedel. Det är enbart för att uppfylla de miljö- och förbrukningskrav som finns. Givetvis skulle det bli bättre om man använde mer vatten, men då går det inte att sälja produkten.
Gissar högre serie -> högrepris, men är det något annat som gör det värt att gå på IQ800 tex ist för IQ500? Är inte övertygad om doseringssystemen, vill iaf ha möjlighet att kunna köra som "vanligt" med vanligt tvättmedel. Då det är i en stuga,,, känns som vanligt doserfack är att föredra, inget som behöver klägga igen över tid av att stå längre perioder utan att användas.returen skrev:
Du har helt rätt och sluta mata trollet med helt färskt konto.S skarj skrev:Varför hade man då mer vatten förr? Gäller både hemmaskiner samt i störretvättstugor, även 230 V, är så pass gammal så jag har varit igenom en del maskiner. Personligen är jag övertygad att mindre vatten är av miljöskäl samt ökad tvättid för att kompensera, motbevisa mig gärna, men då får du hänvisa till någon teori eller källa för att få mig att tänka om. Ingen som vet att tvätten blev så ren om du tänker på tvättbräda, kraven var nog lägre.
högre vattennivå gör att tvätten blir renare inte bara för att vattnet blir mindre skitigt utan tvätten tvättas när den passerar vattenytan , 2ggr per varv, och inte som idag genom att den faller ner på underliggande tvätt vid rotering, för full maskin ger därvid lag ett sämre tvättresultat. då klapp effekten avtar med mindre fallhöjd eller helt uteblir.
Lägre vattennivå beror bara på EUs regelverk om energieffektivitet vilket löses genom att värma upp en mindre mängd vatten.
du kan alltid köpa en wascator vilka förövrigt går på 400V så blir ordningen återställd med hög vattennivå
jo det hör ju till att högre värde ger högre inköpspris och en mer robustare maskin (kolla vad de väger)S skarj skrev:Gissar högre serie -> högrepris, men är det något annat som gör det värt att gå på IQ800 tex ist för IQ500? Är inte övertygad om doseringssystemen, vill iaf ha möjlighet att kunna köra som "vanligt" med vanligt tvättmedel. Då det är i en stuga,,, känns som vanligt doserfack är att föredra, inget som behöver klägga igen över tid av att stå längre perioder utan att användas.
idos är ju behändigt men inte felfritt, dock blir det vanligare och vanligare. du kan alltid som du gör nu dosera fast tvättmedel (idos har endast flytande), vill du dosera flytande så gå tillbaks till "bollarna"
Jag tror faktiskt att det finns en kundkrets som skulle mer än gärna skulle välja en maskin som tar mer vatten. Men EU tillåter det inte på konsumentmaskiner.useless skrev:
Hur skulle det kunna bli renare ju mindre vatten man använder? I så fall är det bäst att tvätta helt utan vatten?
Jag tror att fler tänker som jag, trist att det inte till konsumenter ska kunna finnas ett sådant alternativ. Känns lite saftigt att köpa en proffsmaskin för att ha i en stuga, lär iof hålla livet ut. 400 V vore bara positivt också, då en kopplas just i en gammal brytare (typen vippa) men bara på nolla och en fas nu. Bäst är förstås om man kunde få denna maskin att blaska i mer vatten, är som sagt övertygad att det var mer vatten förr, men inte direkt nivå på luckan då heller. Men så att man kunde se fritt vatten i maskinen iaf.returen skrev:
Får ta mig en titt på IQ-maskinerna vid tillfälle, finns det någon utan dosersystemet bland dessa?
Jag har ju några likadana maskiner som du harS skarj skrev:Jag tror att fler tänker som jag, trist att det inte till konsumenter ska kunna finnas ett sådant alternativ. Känns lite saftigt att köpa en proffsmaskin för att ha i en stuga, lär iof hålla livet ut. 400 V vore bara positivt också, då en kopplas just i en gammal brytare (typen vippa) men bara på nolla och en fas nu. Bäst är förstås om man kunde få denna maskin att blaska i mer vatten, är som sagt övertygad att det var mer vatten förr, men inte direkt nivå på luckan då heller. Men så att man kunde se fritt vatten i maskinen iaf.
Får ta mig en titt på IQ-maskinerna vid tillfälle, finns det någon utan dosersystemet bland dessa?
ändra i programmet är ju inte görbart
Men en liten fix kan jag bjuda på
om man avbryter programmet i början efter första vattenintaget och startar om så fyller det på ny mängd vatten på befintlig vattenyta och då brukar det nå upp till minst underkanten av glaset.
alternativ 2 är att manuellt efterfylla i tvättmedelsfacket mha en hink kolla då på vattennivån så det inte blir för mycket
Ja lösning 2 var jag lite inne på bara för att testa om läckaget verkligen är fixat, fylla så att jag ser en liten nivå i luckan. Den första lösningen har jag nog råkat göra då vi hade läckage, har sedan inte tänkt på det, det kanske går lika bra för att se om det fortfarande läcker om nivån är högre. Det blir att testa det som steg 1 tror jag. Anade också att det var mindre troligt att man enkelt kan ställa nivån, hade ju varit trevligt om det bara funnits en "jumper" typ hög/låg att det kunde skilja 5 liter, tex en utom EU inställning. Men reagerade direkt efter servicen att det knappt är vatten i maskinen, då uppstod tanken att det kanske var nedställt, för att maskinen skulle hålla tätt.returen skrev:
Jag har ju några likadana maskiner som du har
ändra i programmet är ju inte görbart
Men en liten fix kan jag bjuda på
om man avbryter programmet i början efter första vattenintaget och startar om så fyller det på ny mängd vatten på befintlig vattenyta och då brukar det nå upp till minst underkanten av glaset.
alternativ 2 är att manuellt efterfylla i tvättmedelsfacket mha en hink kolla då på vattennivån så det inte blir för mycket
luckpackningen läcker ofta på de kinesiska och måste därvidlag bytas oftaS skarj skrev:Ja lösning 2 var jag lite inne på bara för att testa om läckaget verkligen är fixat, fylla så att jag ser en liten nivå i luckan. Den första lösningen har jag nog råkat göra då vi hade läckage, har sedan inte tänkt på det, det kanske går lika bra för att se om det fortfarande läcker om nivån är högre. Det blir att testa det som steg 1 tror jag. Anade också att det var mindre troligt att man enkelt kan ställa nivån, hade ju varit trevligt om det bara funnits en "jumper" typ hög/låg att det kunde skilja 5 liter, tex en utom EU inställning. Men reagerade direkt efter servicen att det knappt är vatten i maskinen, då uppstod tanken att det kanske var nedställt, för att maskinen skulle hålla tätt.
kineserna är dåliga på gummi se bara befolkningsmängden....
Men det brukar utan vidare kunna ha vatten upp till att överfylnadsskyddet löser dvs luckans överkant
Ja, nu var det aldrig nivå i luckan när det läckte, sedan såg luckpackningen fin ut samt kändes OK, men den byttes iaf utan framgång. ev byttes hela luckan senast, men det kom från ingenstans kan man säga (när det började läcka), så jag trodde det var tätningen också så fort jag märkte dropp i underkant på luckan, drog man i luckan läckte det mer, men slutade som sagt aldrig innan tredje (eller fjärde) besöket. Ska bli intressant att höja nivån och se om det är tätt, men det kommer inte ut en droppe efter senaste besöket, så det bör vara tätt, lite plaskar ju kläderna emot luckan redan nu, kläderna ser helt våta ut, men de är ej omgivna av vatten, samt att man inte ser något vatten mellan kläderna, precis som trollet innan tyckte var optimaltreturen skrev: