Jag undrar om maskinen specifikt, men man kan även svara generellt, det jag undrar är om man i någon undermeny/ om man skruvar upp maskinen kan justera vattenmängden?
Tex att man har ett grundval på 10 liter, eller 25 liter, gissar att maskinen ifråga väger tvätten och anpassar mängden vatten.
Jag vill ha mer vatten helt enkelt i varje tvätt, nu "blaskar" inget i maskinen, tvätten så att säga absorberar allt och det ser endast ut som att fuktiga kläder tumlar, inte tumlar i vatten.

Känns som att det blev så efter service, då det läckte i luckan.

Hej! Var snäll och lägg upp en bild på typskylten eller alla nummer som står på den. Att skriva Sverigetvätten är lite som att säga att jag har en Volvo V70 (det skiljer sig åt mellan årsmodellerna).

K Knorren skrev:
Hej! Var snäll och lägg upp en bild på typskylten eller alla nummer som står på den. Att skriva Sverigetvätten är lite som att säga att jag har en Volvo V70 (det skiljer sig åt mellan årsmodellerna).
Nja, är inte nära maskinen ifråga, då den finns i en stuga.
Men är det möjligt generellt att ställa ner vattenintaget? Och det omvända, eller är det inte möjligt, eller hur skulle processen beskrivas, hur brukar det göras om det är möjligt? En fyllningstid som ändras, eller någon "jumper" som ställs på kretskort?

Aha,okej. Då blire en gissning: Det skulle kunna vara en sådan här grunka som du kan vrida på de olika ställskruvarna för att ändra värde önskad nivå. Det är bara ratta på och kolla i trumman.

• En rund vit tryckströmbrytare med ställskruvar och elanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte hur det är med anslutningen till den maskinen. Har för mig att det i bland finns en plastbricka med hål i monterad i en slangända eller vid infarten på magnetventieln. Den ska då begränsa antalet liter per minut, Har sett olika färger ,röd,gul, vit på dom. Vad färgerna har för flöde vet jag inte.

K Knorren skrev:
Aha,okej. Då blire en gissning: Det skulle kunna vara en sådan här grunka som du kan vrida på de olika ställskruvarna för att ändra värde önskad nivå. Det är bara ratta på och kolla i trumman.
Ska det se ut som på bilden? Nån typ av potentiometer?
Någon gissning var den kan/brukar sitta?

J jonaserik skrev:
Nu vet jag inte hur det är med anslutningen till den maskinen. Har för mig att det i bland finns en plastbricka med hål i monterad i en slangända eller vid infarten på magnetventieln. Den ska då begränsa antalet liter per minut, Har sett olika färger ,röd,gul, vit på dom. Vad färgerna har för flöde vet jag inte.
Du menar en mekanisk strypning av vattnet? Tror inte att det sitter någon sådan där, men kan ju vara dit stoppad vid servicen, men tror maskinen väger, inte kör på tid, men det är mest en gissning.

S skarj skrev:
Du menar en mekanisk strypning av vattnet? Tror inte att det sitter någon sådan där, men kan ju vara dit stoppad vid servicen, men tror maskinen väger, inte kör på tid, men det är mest en gissning.
Nu kanske jag var lite snabb, om det är en mekanisk nivåvakt så har det ingen betydelse för flödet, den stänger när det är en viss nivå. Sen det att skruva på nivåvakten, utan att veta riktigt hur, kanske inte är så bra. Inställd för en viss mängd vatten som ska vara i maskinen. Klart det går att manupulera/förändra den till mer vatten. Nästa bra fråga är då om vattennivån stämmer med olika materiel som ska tvättas, normalt är att den fylls upp med en viss nivå, det är ingen varierande nivågivare.

J jonaserik skrev:
Nu kanske jag var lite snabb, om det är en mekanisk nivåvakt så har det ingen betydelse för flödet, den stänger när det är en viss nivå. Sen det att skruva på nivåvakten, utan att veta riktigt hur, kanske inte är så bra. Inställd för en viss mängd vatten som ska vara i maskinen. Klart det går att manupulera/förändra den till mer vatten. Nästa bra fråga är då om vattennivån stämmer med olika materiel som ska tvättas, normalt är att den fylls upp med en viss nivå, det är ingen varierande nivågivare.
Nja, alla råd är välkomna, maskinen är relativt modern, säljs fortfarande. Gissar att det är någon forma av nivågivning eller våg. Men är nästintill säker att den har mindre vatten i maskinen vid drift nu, ser inget skvalp alls som sagt. Tänker att man gjort en "fuling" för att runda läckaget, 3-4 besök innan maskinen inte läckte, nu läcker den inte men känns å andra sidan som det knappt kan tvättas, vattnet absorberas.
Skulle alltså inte alls ha något emot att förbruka mer vatten och se att den fortfarande håller tätt, samt att man kan se att det iaf blaskar. mer vatten innebär renare tvätt i min värld, oroar mig inte över den ökade förbrukningen.

OK. Men var läckte den, vet du det. Var det p.g.a överfyllning eller. Det måste ha varit någon nivå som överskidits och då är nästa bra fråga. En TM ska vara helt tätt och om jag inte tänker fel ( har aldrig provat ) så ska den kunna fyllas upp till glaset överkant utan att läcka.

J jonaserik skrev:
OK. Men var läckte den, vet du det. Var det p.g.a överfyllning eller. Det måste ha varit någon nivå som överskidits och då är nästa bra fråga. En TM ska vara helt tätt och om jag inte tänker fel ( har aldrig provat ) så ska den kunna fyllas upp till glaset överkant utan att läcka.
Genom luckan, eller alltså runt luckan, inte så att det forsade, men det kom ut någon liter/tvätt så att mycket av golvet var blött, gick att se dropp i underkant på luckan. Tycker och tror som du att en tvättmaskin ska hålla tätt även om nivån är till överkanten på luckan. Nu ser man ingen nivå på luckan, utan endast fuktiga kläder under lucknivån, samt inget blask. Den började läcka efter ett par år, ingen hög vattennivå när det läckte heller, men vill säga att man kunde se blaskande vatten i maskinen iaf, men inte så att det skulle vara hög nivå. Tätring och lite annat byttes utan framgång/möjligen minskat läckage. Justering vid ett par besök, men vid senaste tillfället försvann läckaget men då med mycket lite vatten i maskinen efter det int. Pga att den inte är i huvudboendet så används den inte hela tiden, men har inte sett så lite vatten i någon annan maskin. Man ser verkligen inget vatten utan bara våt tvätt, som gnuggar runt. Givetvis bättre än att maskinen läcker, men jag misstänker att den tvättar dåligt istället. Men det känns fånigt/foliehatt att ringa till Cylinda och klaga på att den nu inte läcker men att den inte har någon vattennivå. Samt att det är svårbevisat att tvätten inte blir ren, luktar rent trots oparfymerat tvättmedel, eller rättare sagt det är ingen trist lukt på tvätten. Samtidigt känner vi oss lite lurade. Funderar på att hälla i extra vatten vid någon tvätt framöver vid tillfälle och se om det läcker. Det borde ju bara vara att fylla i 2-3 liter via tvättmedelsluckan. Hur fungerar det i era moderna tvättmaskiner? Kan man se att det finns vatten i maskinen eller absorberar tvätten allt vatten? Kan man lägga upp en filmsnutt här? Skulle vid tillfälle kunna filma i luckan, när vi är i stugan.

OK läcka vid luckan då, brukar vara att gummit är dåligt. Om ni tar av topplocket och kikar påen sida i maskinen,såkan det vara en nivåvakt lika som inlägg # 4. Från den går en slang ner mot botten på trumhuset. Se om ni kan lossa den från vakten och blåsa i den, kan vara skit/skräp som gör något. Ingen garanti att det hjälper, men en variant på åtgärd som är enkelt att göra. Ni kan prova med att starta maskinen med toppen av och när slangen är loss, då ska den aldrig sluta att fylla. Blir att stänga av maskinen för att sluta fylla. Annars kan det vara att nivåvakten inte är frisk. Men inte det heller någon garanti från mig.

J jonaserik skrev:
OK läcka vid luckan då, brukar vara att gummit är dåligt. Om ni tar av topplocket och kikar påen sida i maskinen,såkan det vara en nivåvakt lika som inlägg # 4. Från den går en slang ner mot botten på trumhuset. Se om ni kan lossa den från vakten och blåsa i den, kan vara skit/skräp som gör något. Ingen garanti att det hjälper, men en variant på åtgärd som är enkelt att göra. Ni kan prova med att starta maskinen med toppen av och när slangen är loss, då ska den aldrig sluta att fylla. Blir att stänga av maskinen för att sluta fylla. Annars kan det vara att nivåvakten inte är frisk. Men inte det heller någon garanti från mig.
Jag tittade på samt rengjorde gummit när vi märkte att den läckte från luckan, inte bättre, snarare sämre om något. Vid andra besöker från cylindaservice (om jag minns rätt) byttes gummitätningen, igen inte bättre, eller marginellt. Sen gjordes nåt mer med luckan eller byttes (var inte p-plats sista gången), läcker inte sedan dess men som sagt tillsynes inget vatten mer än till att väta kläderna.
Ska se om jag kan göra som du säger och lokalisera slangen ifråga, ska det bli stående vatten i slangen för att tala om nivån för maskinen, eller hur fungerar denna nivåmätning?

Net inte stående långt upp, det är vattenivån som blir TM som trycker luft upp vakten,såmankan säga att det ska vara minimalt med vatten i slangen, men det kommer det att bli, då vattnet ska pressa luften till vakten. Men det ska inte bli mer än nivån totalt i TM, kanske någon centimeter. Så prova med den info du fått på forumet och kom tillbaka med resultat.

• Haha
returen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Net inte stående långt upp, det är vattenivån som blir TM som trycker luft upp vakten,såmankan säga att det ska vara minimalt med vatten i slangen, men det kommer det att bli, då vattnet ska pressa luften till vakten. Men det ska inte bli mer än nivån totalt i TM, kanske någon centimeter. Så prova med den info du fått på forumet och kom tillbaka med resultat.
Ska se om jag fattat, det blir typ en luftkudde i slangen där vattnet i maskinen pressar på luftkudden i slangen som i sin tur verkar på nivåvakten? Sen är det någon form av känslighet på trycket man justerar på skruven/skruvarna på "grejen, i bild ovan" som kommer att ändra öka/minska vattenmängden, rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.