Vår panna lade av igår, ryker och bolmar när vi startar den. Det är katastrof, har 3 ton pellets i förrådet, nu går den på el och vi har kngen som kan serva den. Lång ännu mer jobbig historia men är desperat- är det någon i forumet som kan tipsa om firma som jan serva panna i stockholmsområdet???
Du kan ju börja med att sota hela pannan, även öppna rökröretM Majbrasa32 skrev:
Hej
ja tack det är också på plats! Vet ni om det finns någon servicefirma i Sthlms området som vi kan kontakta ? Kan vara förbränningen som behöver ställas in eller något annat frl som vi nu inte vet om (gissar desperat)..
[av QUOTE="dof, post: 5051923, member: 23095"]Har ni öppnat rensluckan uppe på pannan och kollat så rökgasspjället ligger där det ska?[/QUOTE]
ja tack det är också på plats! Vet ni om det finns någon servicefirma i Sthlms området som vi kan kontakta ? Kan vara förbränningen som behöver ställas in eller något annat frl som vi nu inte vet om (gissar desperat)..
[av QUOTE="dof, post: 5051923, member: 23095"]Har ni öppnat rensluckan uppe på pannan och kollat så rökgasspjället ligger där det ska?[/QUOTE]
M Majbrasa32 skrev:
M Majbrasa32 skrev:
Huggabuggaa skrev:
Problemet är sannolikt feljusterad bränsleinmatning, se nedan- det är inte något ni vet någon servicetekniker i Sthlmsområdet och som kan hjälpa oss med? CTC kundtjänst kan inte svara på vem vi ska kontaka eftersom de inte säljer pelletspannor längre. Så dåligt. Hoppas på hjälp här!!
Se nedan från manualen när vi felsökt lite mer
”
Optovakten har ej indikerat låga under 10 min. i normaldrift (Bränsle har tillförts brännaren).
Kontroll: Kontrollera att optovakten och brännkoppen ej är fyllda med aska och att optovakten ej har överhettats eller är sotig.
Åtgärd: Aska ur brännkoppen, gör rent från flygaska samt torka av optovakten.
Anm: Om optovakten lätt sotar igen beror detta på felaktig injustering. Det troligaste är att bränslematningen är för hög. Servicetekniker bör tillkallas i detta fall.”
”
Optovakten har ej indikerat låga under 10 min. i normaldrift (Bränsle har tillförts brännaren).
Kontroll: Kontrollera att optovakten och brännkoppen ej är fyllda med aska och att optovakten ej har överhettats eller är sotig.
Anm: Om optovakten lätt sotar igen beror detta på felaktig injustering. Det troligaste är att bränslematningen är för hög. Servicetekniker bör tillkallas i detta fall.”
hör med några av dessa https://www.janfire.com/aterforsaljare/M Majbrasa32 skrev:Problemet är sannolikt feljusterad bränsleinmatning, se nedan- det är inte något ni vet någon servicetekniker i Sthlmsområdet och som kan hjälpa oss med? CTC kundtjänst kan inte svara på vem vi ska kontaka eftersom de inte säljer pelletspannor längre. Så dåligt. Hoppas på hjälp här!!
”
Vad har Majbrasa för inställningar för fläkt och skruv?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har också gränsvärdet för optovakten på min Ecoflex nedställt lite, från 50 till 10%. Hade problem med att de inte ville detektera start trots att det bevisligen brann. Med 10% har jag aldrig mer haft problem med starterna igen.