162 213 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Munskydd fungerar och FFP3 är bättre än FFP2 och FFP2 är bättre än de blå lapparna.Nissens skrev:
Så enkelt det blev.
Och precis som en kondom, rätt använt så är de båda ett skydd.
Inte 100% men ett skydd gör de tillsammans med övriga råd.
Det är därför myndigheterna vill vi ska dem på kollektivtrafiken och vid vaccinationerna som nu pågår.
Ett munskydd i fickan ger inget skydd alls.
OBS, kondom är inte ett bra alternativ mot SARS-CoV-2
Du läste uppenbarligen inte det jag skrev.optimum skrev:
Munskydd fungerar och FFP3 är bättre än FFP2 och FFP2 är bättre än de blå lapparna.
Så enkelt det blev.
Det är därför myndigheterna vill vi ska dem på kollektivtrafiken och vid vaccinationerna som nu pågår.
Gå ut på stan så kan du ju se hur många munskydd av den typen som används.
Kolla gärna hur gemene mans utbildning är på området.
Det fungerar inte i den riktiga verkligheten, det kan varken du eller ulltanden ändra på. Det är dessutom det forskarstudierna i allmänhet visar också.
Det är starkt av våra myndigheter att stå emot populistiska påtryckningar.
Man behöver inte gå till någon annanstans än till ursprungskällan. Jag tycker det står ganska klart och tydligt i appendix till studien hur det förhåller sigBirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.pnas.org/content/pnas/s...54117.DCSupplemental/pnas.2015954117.sapp.pdf
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Och förklaringen kommer redan i nästa stycke, att det kan finnas förklaringar på varför man inte ser en positiv mask-effekt i Main-Kinzig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Jaha, så effekten av munskydd beror på andra faktorer än att munskydd används. Eller vad menar du?T Thomas_Blekinge skrev:
I grafen för Jena såg man i princip inga nya fall efter att munskydd (och ev. andra råd/restriktioner) införts men i de andra 4 städerna är det inte så. Varför enligt dig?
Ett skydd för omgivningen ev, men inte för bäraren. Nu pratar vi om allmänheten i allmänna miljöer.optimum skrev:
Munskydd fungerar och FFP3 är bättre än FFP2 och FFP2 är bättre än de blå lapparna.
Så enkelt det blev.
Bra försök. Men du var lite väl trigger happy där vill jag påstå. Så motfrågan blir, vad gör man när man ljugit och blivit påkommen, Ulltand?Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
Vänligen peka på var i Jena-studien denna jämförelse finns? Annars finns den inte.BirgitS skrev:
Och vilken studie avser du då med "Jenna studien"?
Och vilka var "alla städer" som såg en minskning?
Den rapport som Claes länkade till är från december och alltså inte den rapport som t.ex. du refererade till i höstas.
Bilden jag hade med förut finns med i Appendix D i rapporten som Claes länkade till.
[bild]
Main‐Kinzig‐Kreis ser alltså en negativ effekt av munskydd och i de andra tre tycks munskydden leda till en minskning av antalet fall men det är en konstant skillnad i antalet fall och inte en ständig minskning, alltså inte en konstant förändring av något R-tal.
Det ser inte alls ut som Jenas kurva:
[bild]
Det ser ju mest ut som att Jena är ett undantag jämfört med de andra 4 städerna.
Några andra städer klarar jag inte av att hitta i den rapporten.
Stämmer inte med det som står i rapporten som Claes länkade till.
Var står det?
Och större delen av befolkningen i Sverige lever i orter som är mindre och mer glesbefolkade än mindre tyska städer. Stockholm är inte i närheten av de största tyska städerna. Men Jena har ju bara drygt 100 000 innevånare så det är ju ingen större stad. Hur ska det nu vara med större och mindre städer?
Ja, att författarna anser det är väl tydligt men det betyder ju inte att det är sant om studien inte är väl genomförd. Du brukar väl inte gilla modeller och det är ju vad studien är i och med användningen av syntetiska städer.
Och vi kan tyvärr inte gå på sprida data från en pseudovetenskaplig sajt som den du länkade.
Passar på att varan andra för att Swiss Policy Research inte är en trovärdig källa utan en sajt som bedriver en poltisk agenda.
Redigerat:
BirgitS skrev:
Varför försöker du smutskasta studien som visar att munskydd fungerar på helt absurda grunder?
Du kan ju inte allvar tro att forskarna inte tagit höjs för andra samtidiga åtgärder i sina studier? Och att man fått ett i så fall helat galet resultat som sedan publicerats. Och som ligger kvar och används som referens?
Menar du allvar att du tror att venetskapsmännen missat att lock down i sig minskar smittspridningen och att studien inte kan skilja munskydd från lock down.
Jag tror inte det Birgitt men du kanske får andra att tro det och det är olyckligt i sig. Det är ju ändå så att om folk använder munskydd i mindre utsträckning blir fler smitta och fler dör.
Redigerat:
Om munskydd inte skulle fungera hade inte så många länder haft det som krav.
Inte heller hade våra myndigheter angett det som råd för kollektivtrafiken
Inte heller hade man haft det som krav vid besök på vårdcentraler och sjukhus.
Inte heller hade det varit krav när jag var och vaccinerade mig. Inte på vårdcentral utan en arena som används vanligen till annat.
Verkar väldigt svårt att inse själv för vissa att munskydd fungerar och är troligen oviljan att själv använda sådana. Troligen också för att man hängde på FoHM:s mantra förra våren då munskydd var bristvara och till och med ansågs ojämlikt att vissa kunde skaffa. Nu kan de inte erkänna att de hade fel och fortsätter propagera för att munskydd inte fungerar.
Givetvis bäst med rejäla avstånd men när de inte går att hålla är munskydd ett verktyg att öka säkerheten.
Lägger med länken igen till när Karin Tegmark uttalade sig.
https://www.expressen.se/tv/nyheter...-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/
Inte heller hade våra myndigheter angett det som råd för kollektivtrafiken
Inte heller hade man haft det som krav vid besök på vårdcentraler och sjukhus.
Inte heller hade det varit krav när jag var och vaccinerade mig. Inte på vårdcentral utan en arena som används vanligen till annat.
Verkar väldigt svårt att inse själv för vissa att munskydd fungerar och är troligen oviljan att själv använda sådana. Troligen också för att man hängde på FoHM:s mantra förra våren då munskydd var bristvara och till och med ansågs ojämlikt att vissa kunde skaffa. Nu kan de inte erkänna att de hade fel och fortsätter propagera för att munskydd inte fungerar.
Givetvis bäst med rejäla avstånd men när de inte går att hålla är munskydd ett verktyg att öka säkerheten.
Lägger med länken igen till när Karin Tegmark uttalade sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/tv/nyheter...-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/
Jösses, du brukar ju uppmana människor att tänka själva, du borde ju föregå med gott exempel. Bara för att många gör en sak så måste det inte vara rätt.
Det är därför vi har verenskapen som kan reda ut hur det förhåller sig i verkligheten.
Forskningen visar att det är högst osäkert att munskydd ute bland allmänheten över huvud taget gör någon skillnad. Vissa studier visar att de tom kan förvärra spridningen.
Du måste ju begripa att även om många använder det så ändrar det inte fakta.
Länder med värsta spridningen i Europa hade munskyddstvång. Det går inte heller i verkliga utfall i verkligheten att se att munskydd hjälper över huvud taget.
Det är önsketänkande från de som vill ha en ursäkt att inte behöva hålla avstånd.
Och ja, att hålla avstånd är överlägset säkrast, det är till och med säkrare än kondom och liknande som du tar upp ibland. För att göra kondom överflödig räcker det med att hålla några decimeters avstånd i regel.
Det är därför vi har verenskapen som kan reda ut hur det förhåller sig i verkligheten.
Forskningen visar att det är högst osäkert att munskydd ute bland allmänheten över huvud taget gör någon skillnad. Vissa studier visar att de tom kan förvärra spridningen.
Du måste ju begripa att även om många använder det så ändrar det inte fakta.
Länder med värsta spridningen i Europa hade munskyddstvång. Det går inte heller i verkliga utfall i verkligheten att se att munskydd hjälper över huvud taget.
Det är önsketänkande från de som vill ha en ursäkt att inte behöva hålla avstånd.
Och ja, att hålla avstånd är överlägset säkrast, det är till och med säkrare än kondom och liknande som du tar upp ibland. För att göra kondom överflödig räcker det med att hålla några decimeters avstånd i regel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Menar du var de andra fyra städerna finns med i rapporten?Ulltand skrev:
Vänligen peka på var i Jena-studien denna jämförelse finns? Annars finns den inte.
Och vi kan tyvärr inte gå på sprida data från en pseudovetenskaplig sajt som den du länkade.
Passar på att varan andra för att Swiss Policy Research inte är en trovärdig källa utan en sajt som bedriver en poltisk agenda.
Det skrev jag ju i inlägget. Läs det igen.
Det inlägg du citerade handlar endast om själva studien så den andra sajten har inget alls att göra med de fyra städerna. Den andra sajten hade bara kopierat en bild från studien precis som jag gjorde så släpp den sajten.
Det var ju precis det jag skrev tidigare. De fyra städerna finns med i Jena-studien och i en av dem ökade smittspridningen när munskydden infördes.Ulltand skrev:
Det var Thomas som gjorde ett konstigt uttalande. Du verkar inte sätta in mitt inlägg i sitt sammanhang.Ulltand skrev:
Varför försöker du smutskasta studien som visar att munskydd fungerar på helt absurda grunder?
Du kan ju inte allvar tro att forskarna inte tagit höjs för andra samtidiga åtgärder i sina studier? Och att man fått ett i så fall helat galet resultat som sedan publicerats. Och som ligger kvar och används som referens?
Menar du allvar att du tror att venetskapsmännen missat att lock down i sig minskar smittspridningen och att studien inte kan skilja munskydd från lock down.
Jag tror inte det Birgitt men du kanske får andra att tro det och det är olyckligt i sig. Det är ju ändå så att om folk använder munskydd i mindre utsträckning blir fler smitta och fler dör.
Var kommer smutskastningen in?
Forskning ska ifrågasättas för det är bara så man kan komma vidare och kan sålla ut vad som är bra och dålig forskning. Det är väl allmän kunskap att veta att det har förekommit dålig forskning som folk har refererat till i stor utsträckning men att det till slut visar sig att forskningen bygger på förfalskade data. Därmed inte sagt att Jena-studien hör till dem, men även den behöver granskas och inte bara blint accepteras som du verkar göra.
Jag har redan bett dig peka på var i studien det står att de har tagit hänsyn till andra åtgärder. Jag har inte sett att du har svarat på det. Om du inte gillar mina argument får du väl motbevisa dem i stället för att bara slänga ur dig att jag håller på med smutskastning. Det är ingen trevlig argumentationsteknik.
Någon lockdown skedde inte i samband med införandet av munskydd i Jena så vitt jag vet. Varifrån har du hämtat den uppgiften?
Nu är det fler som fått en "Ahaupplevelse" efter att de sprutlackat en bil. Faan också, färgen svävar ivär mer än två meter. De hade vi ingen aning om!
https://www.svt.se/nyheter/nya-riktlinjer-hemtjanstpersonal-far-battre-skydd-mot-covid-19
Oraklet Staffans
https://www.svt.se/nyheter/nya-riktlinjer-hemtjanstpersonal-far-battre-skydd-mot-covid-19
Oraklet Staffans