E El-Löken66 skrev:
Tycker du verkar lite partisk i frågan.

Som att du redan har din åsikt klar och bara behöver bränsle i spisen för att angripa arbetsgivaren.

Om så är fallet tillför naturligtvis mitt inlägg ingenting, då finns det inget att debattera om och mina inlägg kan strykas.
Du har skrivit två långa inlägg. Ett som i huvudsak handlade om att begränsa smittspridning i en större population och att du inte tror munskydd fungerar där.
Jag håller med dig. Jag tror inte heller att det fungera, eller påverkar smittspridningen mätbart om några enskilda gamla personer bär mask på jobbet.

Det andra var ännu tuffare och pratar om hjärntvätt!?

Vad tycker du om att den där läkaren i USA som blev avskedad för att ha delat ut masker på en akutmottagning fick tillbaka sitt arbete? Det var alltså innan sjukhuset hade skaffat sig rutiner och materiellogistik.

Har du förstått att mask kan användas på två sätt? För att skydda bäraren från att smittas och i en större population för att minska smittspridningen, fast det sistnämda är omdebatterat.

Det är ganska starkt av dig att hävda att gamla människor inte ska få lov använda mask på jobbet om de är rädda för att bli smittade.

Hur en mask skulle öka kostnaderna för sjukfrånvaro förstod jag inte heller. Men det handlar väl om tro.
 
Munskydd är ju lite av en religion så en borde ha samma rättigheter som den som vill bära kippa eller slöja.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Är själv ingen troende av användning av munskydd men att en arbetsgivare skulle kunna förbjuda någon att använda det låter konstigt. Men funderar lite högt om detta. OM det är helt OK att ha munskydd är det då även OK att använda hel eller halvmask? Var går gränsen? Just i år är det ju väldigt speciellt och har väldigt lite förståelse för arbetsgivarens åsikter men visst ser jag just detta som argument att använda mask att folk håller sig på längre avstånd även om min erfarenhet säger annat.
Kan det nämnas vilken typ av branch detta förbud hamnar i ? "kunder" kan man ha i många brancher men stor skillnad på frisör och renhållingsarbetare.
 
 
  • Gilla
  • Arg
hsd och 1 till
  • Laddar…
E
Hej @blackarrow.

Tror du missförstått, huvudanledningen avv använda munskydd är för att minska sin egen smitta, inte tvärtom.

Nu vill ju munskyddsivrarna att man ska ha detta i de fall man smittar asymtomatiskt eller presymtomatiskt.

Men man måste fortfarande komma ihåg att det skyddet är ytterst begränsat med grundnivå på munskydd. Då förstår jag inte varför fler inte kompletterar med ett plast visir.

Oavsett vad man tror på eller inte så är det så att ett företag bryr sig bara om dig så länge du levererar resultat.

Nu ringer kunderna in och är förskräckta och tar sina affärer annorstädes.

Då är det ju också viktigt att höra vad kunderna anser.

Är de hjärnlösa zombier som fruktar en tygbit?

Eller det ligger mer bakom.

Håller den äldre herren avståndet och håller mötena korta eller han förlitar sig för mycket på sitt "skydd"?

Ta reda på bägge sidornas versioner först så kan vi ha diskussionen sen, annars blir det allt för spekulativt.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej @blackarrow.

Tror du missförstått, huvudanledningen avv använda munskydd är för att minska sin egen smitta, inte tvärtom.

Nu vill ju munskyddsivrarna att man ska ha detta i de fall man smittar asymtomatiskt eller presymtomatiskt.

Men man måste fortfarande komma ihåg att det skyddet är ytterst begränsat med grundnivå på munskydd. Då förstår jag inte varför fler inte kompletterar med ett plast visir.

Oavsett vad man tror på eller inte så är det så att ett företag bryr sig bara om dig så länge du levererar resultat.

Nu ringer kunderna in och är förskräckta och tar sina affärer annorstädes.

Då är det ju också viktigt att höra vad kunderna anser.

Är de hjärnlösa zombier som fruktar en tygbit?

Eller det ligger mer bakom.

Håller den äldre herren avståndet och håller mötena korta eller han förlitar sig för mycket på sitt "skydd"?

Ta reda på bägge sidornas versioner först så kan vi ha diskussionen sen, annars blir det allt för spekulativt.
Man ska vara lite försiktig med att idiotförklara andra. Kanske är det någon som genomgått en cancerbehandling som har en FFP3 mask på. Inte alls säkert det är en hjärtlös zombie.

Men jag ger upp nu. Jag har inte diskuterat det du ”svarar” mig på.
 
E
blackarrow blackarrow skrev:
Man ska vara lite försiktig med att idiotförklara andra. Kanske är det någon som genomgått en cancerbehandling som har en FFP3 mask på. Inte alls säkert det är en hjärtlös zombie.

Men jag ger upp nu. Jag har inte diskuterat det du ”svarar” mig på.
Tror du missförstår, din text antyder på detta.
Återkom när du är nykter om du vill.
Eller låt det bara stå.
 
E El-Löken66 skrev:
Tror du missförstår, din text antyder på detta.
Återkom när du är nykter om du vill.
Eller låt det bara stå.
Jag är nog mycket nyktrare än dig. Med dig vet jag inte. Du brukar ju inte riktigt hänga med och läsa innantill i andra trådar heller, så jag tvivlar du förstått vad lyfte fram.

Vill du diskutera något annat är det fritt fram, men blanda inte in mig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Jag är nog mycket nyktrare än dig. Med dig vet jag inte. Du brukar ju inte riktigt hänga med och läsa innantill i andra trådar heller, så jag tvivlar du förstått vad lyfte fram.

Vill du diskutera något annat är det fritt fram, men blanda inte in mig.
Oavsett vilket så läste du inte det senaste inlägget du citerade, du blandar ihop morötter med potatisar och då känns det lite jobbigt att behöva upprepa samma sak igen.

Men visst, kanske jag skriver på ett annat språk, men den hjärnlöse, hjärtlöse var i exemplet inte den med munskydd så som du uppfattade.

Tror egentligen bara du skapade denna tråd för att få medhåll och som jag skrev, helt ok men var tydlig med det i TS, diskussioner undanbedes kan du skriva exempelvis.
 
E El-Löken66 skrev:
Tror egentligen bara du skapade denna tråd för att få medhåll och som jag skrev, helt ok men var tydlig med det i TS, diskussioner undanbedes kan du skriva exempelvis.
Medhåll eller mothåll spelar ingen roll. ;)
Jag tror inte munskydd är en effektiv metod för att begränsa smittspridning.
Jag förstår uppriktigt inte varför du vill pracka på mig en åsikt jag inte har!? Och sen diskutera den och påstå att jag inte förstår?

Edit: Föreslår att du läster inlägg #1 i piggt och nytert tillstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Som någon annan skrev ovan, munskydd använder du för att inte sprida smitta, inte för att själv inte bli smittad!
Risken med munskydd är att du hanterar det på ett felaktigt vis, pillar, fingrar och rättar till. Är du smittat då finns risken att du har en högre koncentration virus på händerna och en större risk att du sprider smittan vidare.
Med det sagt kan jag inte komma på ett enda jobb där det är en nackdel med munskydd, så länge du hanterar det på rätt sätt!

Edit: Gällande budget kan det varken spela till eller från!
Min åsikt är att vill man bära munskydd på jobb (och inte jobbar med vård, eller andra riskgrupper) ska man bekosta sitt munskydd själv!
 
E
blackarrow blackarrow skrev:
Medhåll eller mothåll spelar ingen roll. ;)
Jag tror inte munskydd är en effektiv metod för att begränsa smittspridning.
Jag förstår uppriktigt inte varför du vill pracka på mig en åsikt jag inte har!? Och sen diskutera den och påstå att jag inte förstår?
Okej, fint.

Vi börjar med att veckla upp din fråga ifall det är som så att du vill finna argument för och / eller emot.

Är det rätt av en arbetsgivare att inte tillåta en 60+are att använda munskydd på sin arbetsplats?
Lite frågor i detta hypotetiskta fall.
Vad är det för arbetsgivare och vilka arbetsuppgifter utförs?
60+ utgör väl ingen uttalad riskgrupp men givetvis är riskerna betydligt högre i den åldern.

Finns det något alternativ till munskydden, jobbar han som försäljare med mycket kundkontakter?

Hörs han tydligt i sitt munskydd så det inte behövs kompromissas med avståndet?

Någon drog en parallell till slöjor innan där man stödjer sig på rättigheter att utöva religion. Munskyddens vara eller inte vara stödjer sig egentligen inte på något utan detta bör bedömas från fall till fall av arbetsgivaren.

Tycker man arbetsgivare har fel rutiner bör man ju diskutera med sin närmsta chef eller ovanför, precis som med allt annat. Trivs man inte med policies och regler får man fundera på att avveckla sig.

Med det sagt så tycker jag ändå att precis som den utan mask blir utstött i ett land där man infört munskyddstvång så ska inte det motsatta behöva gälla i ett land som Sverige.

Folk gör, och måste få göra, det de tror är bäst för en och jag ser personligen inget problem med att någon springer runt med munskydd, jag skulle nog hålla lite extra avstånd i tron att detta är munskyddsbärarens vilja.
 
E
Lexington Lexington skrev:
Som någon annan skrev ovan, munskydd använder du för att inte sprida smitta, inte för att själv inte bli smittad!
Risken med munskydd är att du hanterar det på ett felaktigt vis, pillar, fingrar och rättar till. Är du smittat då finns risken att du har en högre koncentration virus på händerna och en större risk att du sprider smittan vidare.
Med det sagt kan jag inte komma på ett enda jobb där det är en nackdel med munskydd, så länge du hanterar det på rätt sätt!

Edit: Gällande budget kan det varken spela till eller från!
Min åsikt är att vill man bära munskydd på jobb (och inte jobbar med vård, eller andra riskgrupper) ska man bekosta sitt munskydd själv!
Går han till jobbet med symtom i tron att masken ska kvitta detta är han väldigt fel på det.

Likadant, tar han av sig munskydden då han lunchar i peronalmatsalen, hur ser rutinerna ut där?
 
E El-Löken66 skrev:
Går han till jobbet med symtom i tron att masken ska kvitta detta är han väldigt fel på det.

Likadant, tar han av sig munskydden då han lunchar i peronalmatsalen, hur ser rutinerna ut där?
Absolut.
Men du kan gå till jobbet sjuk utan att ha symtom.
Men i fallet ovan verkar personen tro att munskyddet skyddar från smitta, och det är helt fel.
 
E
Lexington Lexington skrev:
Absolut.
Men du kan gå till jobbet sjuk utan att ha symtom.
Men i fallet ovan verkar personen tro att munskyddet skyddar från smitta, och det är helt fel.
Tror personen som skapat detta är nämnda 60-plusare och känner sig orättvist behandlad av sin arbetsgivare.

Sant som @blackarrow skriver att det finns arbetsgivare som tillåter eller påbjuder munskydd, exempelvis vissa avdelningar inom vårdinrättningar eller nämnda asiatiska restauranger så möjligheter bör finnas hos arbetsgivare.

Jag tycker väl egentligen att det bästa vore om arbetsgivare och arbetstagare lyssnade på varandra, vill @blackarrow ha detta och lägger upp argumenten bra så är det väl något för arbetsgivare att överväga.

Att gå runt och fnysa och påstå att icke munskyddsbärare är dårar som vill ta död på mänskligheten är exempelvis inte så konstruktivt.

Jag har sett tänkande människor i bägge läger och frågan är långt ifrån självklar, jag tillhör inte någon av ytterligheterna vad gäller åsikter utan tänker att enklare, men kanske framförallt munskydd anpassade för att stänga ute virus till stor del kan ha en plats vid tillfällena det tillför något.

Att ett allmänt munskyddspåbud inte medför någon minskning av smittspridning ser jag som i princip bevisat vid det här laget, men det är så klart inte lätt för ivrarna som infört det att backa nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.