162 151 läst ·
3 131 svar
162k läst
3,1k svar
Covid-19, munskydd och smittspridning
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Nämen, vad är det för lösmynta dumheter! Menar du att folk i Belgien eller Portugal är sämre att hålla avstånd än i Sverige? Finns det något belägg till det?BirgitS skrev:
Nu får du ta och skärpa dig med dina påståenden.
Om myndigheterna nu rekommenderar munskydd är det kanske på tiden att förnekarna slutar med att motarbeta munskydd och myndigheternas råd.
Munskydd ska användas inom kollektivtrafiken.
Myndigheterna anser nu att munskydd är lämpligt att använda då social distans är svår att säkerställa.
Motarbeta myndigheterna är illa.
Munskydd ska användas inom kollektivtrafiken.
Myndigheterna anser nu att munskydd är lämpligt att använda då social distans är svår att säkerställa.
Motarbeta myndigheterna är illa.
Du har ju själv motarbetat myndigheterna sedan länge och skrivit otaliga inlägg om hur fel de gör, och därmed försökt undergräva förtroendet för Svenska myndigheter.optimum skrev:
Om myndigheterna nu rekommenderar munskydd är det kanske på tiden att förnekarna slutar med att motarbeta munskydd och myndigheternas råd.
Munskydd ska användas inom kollektivtrafiken.
Myndigheterna anser nu att munskydd är lämpligt att använda då social distans är svår att säkerställa.
Motarbeta myndigheterna är illa.
Det är illa.
Just munskydden skyddar ju inte.
Åter igen, Tjeckien har krav på ansiktsmask sedan mycket länge, och det är det mest smitthärjade landet i Europa nu.
Detta är fakta, och vad du tycker förändrar inte den...
Redigerat:
Vid ”vanlig undersökning” används ofta tryckluft för att göra rent och blåsa bort saliv så det är en bedömningsfråga från TLs sida.BirgitS skrev:
Jag vet inte varför du har fått för dig detta om ”tandläkaren ... droppa saliv”, tror du de sitter och dreglar när de jobbar?
Återigen; skyddsutrustning är personlig och skyddar bäraren. Genom att skydda bäraren hindrar man den från att bli sjuk och därmned INDIREKT att smitta andra. Det är grundprincipen. Istället för att gissa kan du bara läsa på vilken sammanställning som helst över basala hygienrutiner. Här är en bra länk som handlar specifikt om tandvård.
http://static.wm3.se/sites/16/media...gien_i_tandva_u030Arden_120926.pdf?1396533033
Notera sid 49 om munskydd och andningsgskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att munskyddsmaffian i tråden inte begriper detta är försatåeligt, det är som vanligt de med lägst förstånd som skriker högst, och har mest fel.
En ordningsfråga. Bara så att tillmälena hamnar hos dom som förtjänar det. Antar att du med din argumentation är "pro-munskyddskrav", eller har jag missförstått? Då borde väl "munskyddsmaffian" som skriker högst och begriper minst enligt gängse uppfattning vara för munskydd. Jämför tex med den illa omtyckta barnvagnsmaffian, eller lattemorsemaffian som ju är för det som beskriver dom. Eller är munskyddsmaffian dom som är tveksamma till att de minskar spridningen då gemene man använder dom?M Marcus-AA skrev:Vid ”vanlig undersökning” används ofta tryckluft för att göra rent och blåsa bort saliv så det är en bedömningsfråga från TLs sida.
Jag vet inte varför du har fått för dig detta om ”tandläkaren ... droppa saliv”, tror du de sitter och dreglar när de jobbar?
Återigen; skyddsutrustning är personlig och skyddar bäraren. Genom att skydda bäraren hindrar man den från att bli sjuk och därmned INDIREKT att smitta andra. Det är grundprincipen. Istället för att gissa kan du bara läsa på vilken sammanställning som helst över basala hygienrutiner. Här är en bra länk som handlar specifikt om tandvård.
[länk]
Notera sid 49 om munskydd och andningsgskydd.
[bild]
Att munskyddsmaffian i tråden inte begriper detta är försatåeligt, det är som vanligt de med lägst förstånd som skriker högst, och har mest fel.
Vän av ordning.
Redigerat:
Jag är mot allmänt krav på munskyddsbärande som motiveras med ”det fungerar ju i vården” då nettonyttan är mycket liten och, som jag försöker förklara, är avsett att skydda bäraren.J Jocke Best skrev:En ordningsfråga. Bara så att tillmälena hamnar hos dom som förtjänar det. Antar att du med din argumentation är "pro-munskyddskrav", eller har jag missförstått? Då borde väl "munskyddsmaffian" som skriker högst och begriper minst enligt gängse uppfattning vara för munskydd. Jämför tex med den illa omtyckta barnvagnsmaffian, eller lattemorsemaffian som ju är för det som beskriver dom. Eller är munskyddsmaffian dom som är tveksamma till att de minskar spridningen då gemene man använder dom?
Vän av ordning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
De som har varit ute och rest på tjänsteresor i Europa har ju skrivit om det i gamla coronatråden. Eller tänk på när Bidén svors in som president och folk kramade honom.T Thomas_Blekinge skrev:
Finner det komiskt med en högljud argsint "rörelse" i sverige att vi ska ha striktare restriktioner, tvinga mudskydd överallt osv.
I andra länder är det tvärt om där vill man tvinga mildare restriktioner, aldrig är nått bra.
Det roligare med det hela att det verkar vara samma "typ" av människor på båda sidor, dom som tycker att allt är dåligt.
I andra länder är det tvärt om där vill man tvinga mildare restriktioner, aldrig är nått bra.
Det roligare med det hela att det verkar vara samma "typ" av människor på båda sidor, dom som tycker att allt är dåligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Fast den danska studien om munskydd för allmänheten under april och maj visade ju att det inte gick att säkerställa att munskydden hade skyddat någon från att smittas. Då sa alla munskyddsförespråkare i (gamla) tråden att det var för att munskydden är till för att skydda andra. Jag tror att mängder av de studier som jag har sett om munskydd framför allt har handlat om att den som bär munskydd sprider mindre viruspartiklar kring sig, typ mätt hur mycket droppar/partiklar som finns framför munnen med och utan munskydd.M Marcus-AA skrev:
Vi bor i Sverige och det är råden vi får här vi ska följa oavsett om vi har en annan åsikt.Nissens skrev:
Du har ju själv motarbetat myndigheterna sedan länge och skrivit otaliga inlägg om hur fel de gör, och därmed försökt undergräva förtroendet för Svenska myndigheter.
Det är illa.
Just munskydden skyddar ju inte.
Åter igen, Tjeckien har krav på ansiktsmask sedan mycket länge, och det är det mest smitthärjade landet i Europa nu.
Detta är fakta, och vad du tycker förändrar inte den...
Jag följer samtliga råden plus lite till.
Och du lägg ner anklagelserna på att jag motarbetat. Men får vara kritisk men man ska följa råden.
Det påpekade Stefan Löfven nyligen. Sådant tillhör en demokrati.
Men att sprida irrläror som du gör kan vara farligt.
Först läser man om hur eländig den Sydafrikanska mutationen är. AB
Och visst stämmer den med vad man fått till sig i form av nyheter mm.
Alltså att den är smittsammare än den variant som tidigare var vanligast här i Sverige.
Men när man ser på smittspridningen i Sydafrika i förhållande till Sverige så ser det inte så allvarligt ut.
Fundering, Är det för att de använder munskydd i stor utsträckning där eller vad kan det bero på?
För där borde det väl vara just den Sydafrikanska som är dominerande.
Jag tycker det ser hoppfullt ut. Alltså att den Sydafrikanska inte är speciellt farligare.
https://ourworldindata.org/coronavi...ng=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Och visst stämmer den med vad man fått till sig i form av nyheter mm.
Alltså att den är smittsammare än den variant som tidigare var vanligast här i Sverige.
Men när man ser på smittspridningen i Sydafrika i förhållande till Sverige så ser det inte så allvarligt ut.
Fundering, Är det för att de använder munskydd i stor utsträckning där eller vad kan det bero på?
För där borde det väl vara just den Sydafrikanska som är dominerande.
Jag tycker det ser hoppfullt ut. Alltså att den Sydafrikanska inte är speciellt farligare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/coronavi...ng=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
”Bär alltid munskydd i kollektivtrafiken. Ha munskydd på jobbet, i livsmedelsbutiker, på apotek och hos frisören.
Det är de nya rekommendationerna som Region Stockholm inför då smittan fortsätter att öka.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQjxMq/vill-se-munskydd-dygnet-runt-i-stockholm
Nu låter det som att någon har tappat greppet. Jag kan förstå i kollektivtrafiken under rusning. Men under hela dygnet? Så 4 personer i varsin del av en tunnelbanevagn ska tvingas ha munskydd? Wow vilken nytta de kommer ha.
Livsmedelsaffärer och andra butiker har redan restriktioner och tillåter inte trängsel. Men nu ska alltså alla de människorna som är i livsmedelsbutiker och apotek och inte trängs ändå tvingas ha munskydd?!
Det påpekades också av Stockholms smittskydd på pressträffen och av Tegnell på deras pressträff att munskydd endast gör marginell nytta.
Och INGEN reporter ifrågasatte eller ställde uppföljande frågor om detta till synes enbart populistiska utspel.
Det är de nya rekommendationerna som Region Stockholm inför då smittan fortsätter att öka.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQjxMq/vill-se-munskydd-dygnet-runt-i-stockholm
Nu låter det som att någon har tappat greppet. Jag kan förstå i kollektivtrafiken under rusning. Men under hela dygnet? Så 4 personer i varsin del av en tunnelbanevagn ska tvingas ha munskydd? Wow vilken nytta de kommer ha.
Livsmedelsaffärer och andra butiker har redan restriktioner och tillåter inte trängsel. Men nu ska alltså alla de människorna som är i livsmedelsbutiker och apotek och inte trängs ändå tvingas ha munskydd?!
Det påpekades också av Stockholms smittskydd på pressträffen och av Tegnell på deras pressträff att munskydd endast gör marginell nytta.
Och INGEN reporter ifrågasatte eller ställde uppföljande frågor om detta till synes enbart populistiska utspel.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Jättekonstigt... Som sagt, blir det krav på munskydd någonstans där jag inte kan undvika att gå tar jag på mig min stridsmask 90.tusenett skrev:”Bär alltid munskydd i kollektivtrafiken. Ha munskydd på jobbet, i livsmedelsbutiker, på apotek och hos frisören.
Det är de nya rekommendationerna som Region Stockholm inför då smittan fortsätter att öka.”
[länk]
Nu låter det som att någon har tappat greppet. Jag kan förstå i kollektivtrafiken under rusning. Men under hela dygnet? Så 4 personer i varsin del av en tunnelbanevagn ska tvingas ha munskydd? Wow vilken nytta de kommer ha.
Livsmedelsaffärer och andra butiker har redan restriktioner och tillåter inte trängsel. Men nu ska alltså alla de människorna som är i livsmedelsbutiker och apotek och inte trängs ändå tvingas ha munskydd?!
Det påpekades också av Stockholms smittskydd på pressträffen och av Tegnell på deras pressträff att munskydd endast gör marginell nytta.
Och INGEN reporter ifrågasatte eller ställde uppföljande frågor om detta till synes enbart populistiska utspel.